Jump to content
Annons

Jobb som ljudtekniker?


peaceh (oregistrerad)

Recommended Posts

peaceh (oregistrerad)

Hejsan Forumet!

Hur går man bäst tillväga om man vill ha ett jobb inom ljudtekniker svängen?

Som jag uppfattat det så är det väldans tufft att få in en fot i branschen?

Alla tips välkomnas! Studios som söker folk, assistenter, "internships", teatrar, live gig etc.

Har gått SAE ljudtekniker utbildning, vilken jag fann mycket bra. Men för att bli bättre krävs ju erfarenhet erfarenhet!

/p

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kontakter! Kontakter! Kontakter!

Det var ju inte så kreativt skrivet...

En möjlighet är ju att skriva ihop ett personligt brev och skicka runt till de företag, teatrar etc. som verkar intressanta. De kanske inte har jobb precis just nu, men har du tur kan de kontakta dig i framtiden. Det svåra är ju att få in en fot. Det är te x lättare att få jobb inom PA-branchen om du har lastbilskort. Att komma in i en inspelningsstudio är extremt svårt om du inte har kontakter eller väldigt bra arbetsprover. Det kan ju räcka med en inspelad radiohit för att kunna få fler jobb. En annan möjlighet är ju att extraknäcka som lärare på gymnasieskolor, te x. tills du hittar bättre möjligheter. Bara i Piteå utexamineras 16 elever per år. De har hållt på sen 1988, dvs 16 år. 16x16=256 st. realistiskt kanske mellan 150-200 som kan vara konkurrenter om jobben. Sen handlar det ju mycket om personkemi, är du socialt inkompetent kommer du inte att bli anlitad inom branchen, och ryktet går fort, vilket gör att man snart kan vara uträknad.

Sök jobb och skicka runt personliga brev, besök platser, boka en tid för att presentera dig själv och lycka till! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att börja karriären som roddare, och sedan klättra uppåt. Det andra alternativet är ju faktiskt att gå Piteås utbildning. Det är den enda "riktiga" ljudingengörslinjen i Sverige. Går du ut den så bör du ha jobb sen. Radiostationer finns det ju gott om i landet om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

peaceh (oregistrerad)

Visst är jag öppen för att ta en praktikplats eller till och med jobba helt gratis om det känns som att det kan ge både mig och studion en givande tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Forumet!

Hur går man bäst tillväga om man vill ha ett jobb inom ljudtekniker svängen?

Som jag uppfattat det så är det väldans tufft att få in en fot i branschen?

Alla tips välkomnas! Studios som söker folk, assistenter, "internships", teatrar, live gig etc.

Har gått SAE ljudtekniker utbildning, vilken jag fann mycket bra. Men för att bli bättre krävs ju erfarenhet erfarenhet!

/p

vilken SAE utbildning är det? den på två år!?

en bra början är att jobba på SVT eller SR om man kommer in där, eller på reklambyrå eller liknande...har en kompis som gick utbildningen i piteå och jobbade ett tag på ett reklambyrå och jobbade med reklamfilmer idag har han sin egen studio som han jobbar i!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är jag öppen för att ta en praktikplats eller till och med jobba helt gratis om det känns som att det kan ge både mig och studion en givande tid.

ALDRIG JOBBA GRATIS!!!

Vilka signaler skickar du till den som anställer dig?

Jag är inte så duktig, så jag kan jobba gratis?

Utbildning var kass, så jag kan ingenting?

Dessutom är det så att andra ljudtekniker, dvs dina kollegor, missar möjligheten att få ett jobb. Se till att du får betalt, det ska du alltid ha, även om du så känner de du jobbar med. Du underminerar marknaden för dig själv och för andra genom att göra det. Om du så bara kokar kaffe, så ska du ha betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
ALDRIG JOBBA GRATIS!!!

Hehe, du kan vara hur principfast som helst, men faktum är att i attraktiva branscher där jobben är få kommer det alltid att finnas gratisjobbare.

Om inte du är beredd att jobba gratis så finns det typ 20 pers utanför dörren som gärna ställer upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte du är beredd att jobba gratis så finns det typ 20 pers utanför dörren som gärna ställer upp...

Det finns det. Men de ska dö!

Klart att det alltid finns gratisarbetare. Framförallt inom ljudbranchen. Om du börjar som gratisarbetare och sen vill ha betalt så finns det andra som vill jobba gratis och vips, så blev du av med jobbet. Jag har inga egna problem med att ta betalt och jag anser att, om du har en utbildning i bakgrunden så ska du se till och få betalt.

Sen är det ju tyvärr så att SAE inte låter sina studenter göra extern praktik vilket medför att du inte får möjligheter att knyta kontakter med andra i branchen. Åtminstone skriver de det på sin hemsida. Inga kontakter, svårare att få jobb.

Men, för att återknyta till ämnet, du kan väl se till att du kan använda dina lärare som referenser när du söker jobb. Det borde ju kunna öka chanserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå på Wintermute's råd...

Alla ljudteknikerfirmor behöver extrainhoppare någongång... och då är de beredda att betala..

Om du sköter dig bra och har kontakt med flera firmor så är det väl alltid någon som slutar, och då brukar man ligga bra till för anställning om man varit trevlig och allt funkat...

Precis så har mer än en person jag känner fått jobb....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...