Jump to content
Annons

Hur placera micken


daniel_hejhopp

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått i uppdrag att spela in en kompis syster som skall spela piano i en kyrka. För några minuter sedan fick jag reda på att hon har en kompis som skall sjunga till också, men jag kommer omöjligt att kunna fixa till en till mic.

Så frågan är hur jag bäst sätter upp den micen jag har. En studio projects B1 kondensatormic.

Skall den vara långt ifrån de båda för att fånga klangen, eller skall den vara nära för att ge ett defnierat ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm...

Du må bruke ørene, men tror kanskje jeg ville hatt vokalisten stående en meter foran pianoet - og plassert mic'en litt foran vokalisten.. Og kanskje plassert mic'en litt høyt, vendt ned mot hodet til vokalisten..

Men, det kan hende det blir helt feil i forhold til akustikk.. Og enda viktigere - det kan være sjenerende i forhold til performer / public..

Du hadde fått mye bedre lyd - og enormt mye mer muligheter med to mic's..

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du borde verkligen försöka låna en (helst två) till B1a eller ett annat par mickar, att försöka få till en snygg blandning i mono mellan efterklang, piano och sång, när micken har njurkaraktär kommer bli en tuff match.

Jag skulle ställt sångerskan relativt nära pianot och sedan flyttat runt micken, men som sagt kommer det bli aningens torrt med ett kyrkpiano i mono...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...