Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har fått i uppdrag att spela in en kompis syster som skall spela piano i en kyrka. För några minuter sedan fick jag reda på att hon har en kompis som skall sjunga till också, men jag kommer omöjligt att kunna fixa till en till mic.

Så frågan är hur jag bäst sätter upp den micen jag har. En studio projects B1 kondensatormic.

Skall den vara långt ifrån de båda för att fånga klangen, eller skall den vara nära för att ge ett defnierat ljud?

Annons
Posted

Hm...

Du må bruke ørene, men tror kanskje jeg ville hatt vokalisten stående en meter foran pianoet - og plassert mic'en litt foran vokalisten.. Og kanskje plassert mic'en litt høyt, vendt ned mot hodet til vokalisten..

Men, det kan hende det blir helt feil i forhold til akustikk.. Og enda viktigere - det kan være sjenerende i forhold til performer / public..

Du hadde fått mye bedre lyd - og enormt mye mer muligheter med to mic's..

Posted

Du borde verkligen försöka låna en (helst två) till B1a eller ett annat par mickar, att försöka få till en snygg blandning i mono mellan efterklang, piano och sång, när micken har njurkaraktär kommer bli en tuff match.

Jag skulle ställt sångerskan relativt nära pianot och sedan flyttat runt micken, men som sagt kommer det bli aningens torrt med ett kyrkpiano i mono...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.