TheAnswer Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Hej! Skrev ett inlÀgg hÀr för nÄgra veckor sedan angÄende detta men har fortfarande inte lyckats lösa problemet... Nu börjar det nÀrma sig en seriös demoinspelning och jag mÄste fÄ igÄng grejerna sÄ snart som möjligt! Jag har Cubase SE med ett externt ljudkort, Novation Speedio, 24 bit, USB. Jag ska Àven erkÀnna att jag inte Àr nÄgon mÀstare pÄ detta utan mer av en nybörjare. Problemet Àr detta: Helt plötsligt utan att jag kan pÄminna mig om att jag gjort nÄgot speciellt med datorn sÄ vÀgrar Cubase att ge nÄgon signal/ljud nÀr jag spelar upp gamla inspelningar eller spelar in nya spÄr (frÄn line-in). Jag har installerat om Cubase och jag har installerat om drivrutinerna till ljudkortet men problemet kvarstÄr. Mina instÀllningar Àr som följer: Devices / Device Setup / VST Multitrack: Speedio ASIO Driver Med denna driver vald ser VST Inputs ut sÄ hÀr: USB Input #0 (port) In1 (label) USB Input #1 (port) In2 (label) VÀljer jag DirectX ASIO istÀllet för ljudkortets ASIO sÄ funkar det att spela upp och spela in men dÄ hÄller inte latencyn och det lÄter kasst. NÄn som har nÄgon idé, vad mer jag kan prova? Mycket tacksam för svar! // Danne
Claes Holmerup Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 Förmodligen hanterar ljudkortet inte Direct Monitoring som man skulle önska, sÄ avaktivera det i Cubase - sÄ borde det kunna hjÀlpa.
TheAnswer Postat 18 januari 2007 TrÄdstartare Postat 18 januari 2007 Ok, tack för tipset! Ska kolla det. Vart hittar jag dessa instÀllningar om "direct monitoring"? Som sagt, jag e lite av en nybörjare pÄ detta:-)
TheAnswer Postat 19 januari 2007 TrĂ„dstartare Postat 19 januari 2007 Tackar för svaren! Har löst problemet. Fick nya drivrutiner till ljudkortet frĂ„n Novation och vipps funkade det. De gamla drivrutinerna mĂ„ste ha blivit inaktuella i samband med nĂ„n windowsuppdatering... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.