Jump to content
Annons

USB-Ljudkort


Cheese

Recommended Posts

Hej

Jag har precis köpt en bärbar dator och har tänkt använda den som hemma studio. Jag var och kollade på en musikaffär på USB-ljudkort och snackade med en kille som jobbar där. Han sa att det inte var 100 % säkert att det skulle fungera att spela in via USB då det inte går på alla datorer. Det hade någonting att göra med hur snabb USB-porten är, och det kunde bli knaster och sprak om den var för långsam.

Min dator är en ny acer med dubbla kärnor, 1 gb ram, USB 2,0 men dock inte firewire. Hur ska jag kunna veta om det kommer att fungera med USB-ljudkort till min dator?

Sedan undrar jag om det är någon som har tips på USB-ljudkort, jag har funderat på ett E-MU 0404. Någon som har erfarenheter av det kortet eller vet nått bättre runt 2000 kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja vad det gäller hastigheten på USB-interfacet är det inga problem. Jag har spelat in med USB1.0 (visserligen bara 2 kanaler) med hyffsat låg latency utan problem.

Firewire är ju att föredra, men det kostar ju en slant för din del eftersom du inte har en inbyggd port. USB funkar det med. PCMCIA är ju ett alternativ det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt ett E-MU 0404 usb men har inte testat det på datorn än. Dock har jag testat att bara spela genom den och tycker preampen funkar jättebra, inget brus eller liknande. Den har ju fått bra kritik också.

Skulle du kunna länka till datorn du har köpt. Skall köpa en bärbar med liknande prestanda.

//Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för hjälpen.

Min dator är en acer aspire 5100-serien, med lite tålamod kan man få en kanska billigt på blocket om man inte är rädd för att pruta.

Vad är PCMCIA? och vilket ljudkort borde jag köpa då? jag har verkligen dålig koll 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en HP laptop för några månader sedan, och införskaffade ett Presonus Inspire 1394. Hittills tycker jag det funkar bra, men då jag endast gör grunder och skissidéer på laptopen när jag är bortrest.

Latency har jag inte märkt något av, och presonus preamps är ju hyffsade, men dock drivs det via firewire...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Macleaya (oregistrerad)
Okej, tack för hjälpen.

Min dator är en acer aspire 5100-serien, med lite tålamod kan man få en kanska billigt på blocket om man inte är rädd för att pruta.

Vad är PCMCIA? och vilket ljudkort borde jag köpa då? jag har verkligen dålig koll 🙂

http://sv.wikipedia.org/wiki/PCMCIA

Ett externt kort som du kan sticka in i datorn (om du har en sådan ingång ... kolla dokumentationen om en sådan följde med datorn) med ett PCMCIA (även kallad PC-card, CardBus) så kan du få ingångar till datorn som kanske inte finns .. tex .. FireWire, Usb etc ... änvände själv ett sådant kort till min förra laptop för att styra mitt FireWire ljudkort ... fungerar kanon ... kostar bara några hundralappar ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Jag har denna:

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-160837.html

Mycket nöjd faktiskt. Men har inget att gämföra med så är kanske inte speciellt bra referens 😳

Har dock blivit rådd att köpa denna av folk som kan !

EDIT: finns med firewire men vet ej pris !

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...