Jump to content
Annons

Sennheiser HD-650


nanders

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis skaffat mig ett M-Audio Audiophile 24/96 och behöver nu kunna koppla in ett par hörlurar till kortet. Först var jag inne på att skaffa studiohögtalare, men eftersom jag bor i lägenhet så tänkte jag att ett par fina hörlurar kanske är en bättre ide'..

Jag skulle behöva lite tips angående hörlurar och hörlursförstärkare. Jag har tänkt mig sennheisers HD-650 lurar tillsammans med en x-can v3 eller Ear90. Musiken jag gör är elektronisk (techno/trance). Finns det några andra hörlurar i samma prisklass som är intressanta? Andra förslag på hörlursförstärkare?

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du råd skulle jag rekommendera att du skaffar vanliga monitorer också.. det blir enklare att höra vad du håller på med då..mixmässigt

Det är ganska så skitsvårt att enbart mixa i lurar, hur bra dom än är

Monitorer ska du inte behöva spela speciellt högt med heller eftersom dom är gjorda för att stå väldigt nära där du sitter och mixar/lyssnar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig lyssnat på ett par Sennheisers HD-650 men det första som slår mig när jag ser dem på bild är att de inte är helt slutna dvs läcker ljud utåt. Detta är kanske inte önskvärt om du sitter vid datorn och spelar in med en mickrofon eller om du har någon annan i huset, lägenheten, eller hur du nu bor som vill ha det tyst om natten.

Om du vill ha ett par enligt egen utsago mycket bra hörlurar så släng ett öga på Beyer Dynamic DT770Pro (klicka på "DT 770 PRO / DT 770 PRO / 80 OHM"). Jag har själv haft luren i över ett år och jag är fortfarande väldigt nöjd med dem. Hörlurarna åteger allt ljud exakt och utan att förvränga ljudet nått nämvärt. Hur otroligt det än låter, iallafall för mig, så klarar DT770Pro att återge väldigt låga frekvenser som man bara känner och knapt hör. Men att DT770Pro lurarna åteger ljud så fantastiskt bra är på både gott och ont. Man hör direkt minsta lilla fel eller om skivan man lyssnar på är dåligt processad. (Favoritskivan kan bli dålig pga dålig produktion eller missljud). Om det är något som är till DT770Pros nackdel är det att basfrekvenser återges väldigt bra. Det blir ganska ansträngande att lyssna på låtar med väldigt mycket bas i om man har ställt in sin EQ eller stereo med för stor basåtergivning. Man blir trött i öronen väldigt fort men det har man sig själv att skylla och man sänker snart basnivån. Jag kör utan EQ och diskant, mellanregister och bas i neutralläge när jag lyssnar på musik i mina hörlurar. Jag skulle kunna mala på i evigheter och ösa superlativ över DT770Pro men besparar dig/er som läser detta och avslutar med att påstå att man knappt kan få bättre hörlurar för pengarna än vad Beyer Dynamic DT770Pro erbjuder.

Jag har sett att de säljer Beyer Dynamics DT770Pro lurar på musikbörsen för 1 495kr (tror att det är inkl. moms) men själv köpte jag mina lurar från Tyskland på musicians-gear och där kostade de mindre (använd forex för att räkna om valutan till Svenska kronor). Nackdelen med att köpa från Tyskland är att man åker på en fraktkostnad och att om något går fel finns affären i just Tyskland.

Vilken högtalarförstärkare som rekomenderas kan jag tyvärr inte ge dig någon åsikt om då jag är novis i ämnet. I vilket fall så önskar jag dig lycka till med inköp av både hörlurar och dess förstärkare oavsett typ och märke =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD 600/650 + de förstärkarna du nämde ger extremt bra hifi-ljud.

Jag har själv enbart HD 600 med bara lur-förstärkaren jag har i min stereo, men det låter kanon. Bättr eljud är svårt att få för de pengarna (även om det är ganska mycket pengar trots allt...)

Frågan är om du behöver helt slutna lurar, eftersom 600/650 som sagt är öppna eller halvöppna...... Är inte så insatt i själva inspelnings-momenten med lurar, bara ljudmässigt att lyssna med.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Rega ear ligger väl på ca 2000 kr och sennheiser 650 på ca 4000. X-can V3 går väl på 3500. Frågan är om det verkligen är vettigt att lägga 6000-7500kr på ett par lurar med stärkare. Har inte mixat mycket med lurar själv, men det finns vissa en del skrivet i ämnet: http://www3.sympatico.ca/bvaleria/bluebear.../headphones.htm.

Ett alternativ för ungefär samma peng:

Sennheiser HD 580 ( ca 1500kr på hifinesse.com med frakt)

Rega ear ( typ 2000kr i sverige)

Esi nEar 05 studiomonitorer (3000kr på Jam.se 2400 på netzmarkt.de/thomann)

Summa ca 6500 och då har du både ett par riktigt bra lurar och ett par monitorer som är helt ok.... bara en tanke.

Å andra sidan kanske det är vettigare ur mixssynpunkt att lägga hela summan på monitorer, fast det tycker kanske inte grannarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...