Jump to content
Annons

Tyst innan inspelningen börjar


Kimrin

Recommended Posts

Hej.

Jag håller väldigt, väldigt långsamt att konvertera till Pro Tools.

Har massvis med frågetecken, och här kommer ett par:

När jag trycker på rec så stannar allting upp i några sekunder innan inspelningen börjar.

Vet inte varför, men det är lite irriterande.

Det är inte preroll, för ställer jag den på noll så är det "fryst" i alla fall och ställer jag den på t ex 2 takter så är det först fryst och sedan så kommer prerollen igång och sedan själva inspelningen. Mycket störigt!!!

Vad kan man göra? har letat men inte hittat nått.

Och hur gör man för markören ska hoppa till 1.0.0.0. 1 & 2 används ju för att flytta en takt åt gången men om man vill hoppa mer, t ex 5-10 takter, en hel vers eller till åtens absoulta start.

Hur gör man då?

Jag vet att detta är enkla frågor och vissa kanske tycker att det står i instruktionsboken, men jag har inte hittat det (har inte läst den från pärm till pärm, men jag har slått i index och sånt)

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och hur gör man för markören ska hoppa till 1.0.0.0. 1 & 2 används ju för att flytta en takt åt gången men om man vill hoppa mer, t ex 5-10 takter, en hel vers eller till åtens absoulta start.

Hur gör man då?

Det enklaste är att använda sig av "Memory locations", som du hittar under "Windows" menyn, tror jag. Sen kan du använda "Enter" på numeriska tangentbordet för att lägga in de minnesplatser du vill ha, te x vers 1, ref 1, brygga osv. Hur du återkallar de med tangentbordet beror på vilket val du satt numeriska tangentbordet i. Standardläget när du startar PT är att du trycker (,1,) dvs komma, 1, komma, på numeriska tangentbordet. Under preferences kan du ställa in om du vill att det ska fungera enklare. läs under "Memory locations" i manualen.

Du kan dessutom ställa in hur långt det ska hoppa när du använder 1 & 2, fast det är nog max 1 takt i taget.

Ett annat system är att göra ett fejkat MIDI spår och visa det som blocks. Sen klipper du upp spåret efter de platser du vill kunna hoppa mellan, placerar markören på det spåret och sedan använder du TAB-tangenten för att hoppa framåt och ALT+TAB för att hoppa bakåt.

Låtens start (Eller sessionens start) kommer du till genom att trycka "Return"

Hoppas att det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag trycker på rec så stannar allting upp i några sekunder innan inspelningen börjar.

Vet inte varför, men det är lite irriterande.

Det är inte preroll, för ställer jag den på noll så är det "fryst" i alla fall och ställer jag den på t ex 2 takter så är det först fryst och sedan så kommer prerollen igång och sedan själva inspelningen. Mycket störigt!!!

Vad kan man göra? har letat men inte hittat nått.

En sak som kan hjälpa är att du ändrar Open Ended Record Allocation till en begränsad sådan. Den står på Use All Available Space från början, Det gör du under Preferences > Operation. Sätt den på 5 min eller nåt (om du inte sysslar med symfonirock) så slipper Pro Tools gå igenom hela hårddisken utan behöver bara förbereda för 5 min inspelning. Kommer garanterat att hjälpa om du inte redan har gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...