Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

JĂ€drans..

Har precis uppgraderat Reason frÄn 2.5 till 3.0 och nu funkar inte mina Rewirade Cobase projekt tillsammans med Reason 3.0. Reason stÀller om min ASIO drivrutin till ASIO Multimedia. Cubase gnÀller över att konfigurationen har Àndrats.

Vad Ă€r nu detta... HJÄÄÄLP!

/Uffe

Annons
Postat

Till Reason 3.0 finns ytterligare en uppgradering till 3.0.4, vilket löste nÄgra problem för mig nÀr det gÀllde rewire.

Om du gÄr in i Edit/Preferences/Audio i Reason nÀr du kör rewire, bör det stÄ "Reason is running in rewire mode, the audio settings are controlled by the rewire mixer".

Kolla dÄ ocksÄ i Cubase under Devices/Reason om kanalerna du anvÀnder Àr ikryssade dÀr.

Har du ocksÄ testat i Cubase under Devices/Device setup att Àndra till ditt ljudkorts Asio drivrutiner?

Postat

Jag startar mitt projekt som jag jobbat med men jag fÄr inte komma Ät Rewire kanalerna. Den sÀger Could not open reason. Verkar inte som Rewire har installerats.

Postat

NÀr jag öppnar Reason sÄ sÀger den att jag skall installera om. Could not open sound engine... Men den funkar att köra stand alone...Weird shit!

Postat

Det verkar skumt!

Vet inte riktigt vad som kan vara problemet dÄ... Jobbigt nÀr man har uppgraderat och sÄ hÀnder det nÄgot.

Min lösning har vart att formatera om datorn. Men det Àr lite overkill.

Jag ska sitta och tÀnka lite, vad som kan vara fel. Äterkommer.

Postat

Weird.. Nu helt plötsligt sÄ funkade det... men ljudet har blivit helt burkigt... Har tappat diskanten, SÄ tröstlöst. Jag lyckar aldrig fÄ Reason spÄren att vara manöverbara enskilt. Jag fÄr ett StereospÄr som verkar vara det som styr alla andra reason spÄr i cubase.. Vad gör jag för fel. Jag kan inte t.ex sola ett spÄr utan det Àr bara pÄ stereokanalen som jag kan muta eller sola och dÄ slÄr det pÄ alla reason spÄr. Vad gör jag för fel?

Postat

1. Starta Cubase först. Starta sedan Reason. Annars startas inte Reason i Rewire-lÀget och programmen brÄkar om ljudkortet.

2. Ang. din stereokanal; du har vÀl bara dragit en stereokanal till Hardware Interface i Reason?
    VÀnd pÄ Reasonracket och koppla in det du vill ha som separata kanaler till Hardware interface. Kom ihÄg att aktivera kanalerna i Cubase (Devices-menyn/Reason) sÄ dyker de upp i mixern.

3. Burkigt, hur?
    Vilken ljudkortsdrivrutin anvÀnder du i Cubase? Inte ASIO Multimedia vÀl?
    Förresten, har du midispÄr i Reasons sequencer och midispÄr i Cubase sequencer som leder till samma instrument? Se ocksÄ till att inte Reason-spÄren Àr markerade för dÄ spelas bÀgge programmen frÄn din klaviatur.

Postat

Linus.. And hur man drar de olika enheterna till -Hardware interfacet... Du har inte lust att beskriva hur det skall kopplas alt. skÀrmdump. Jag vill bara anvÀnda cubase som sequenser, men anvÀnda reasons enheter. ! reason enhet / Cubase spÄr.

/Uffe

Postat
  Bajenuffe1 sa:
Linus.. And hur man drar de olika enheterna till -Hardware interfacet... Du har inte lust att beskriva hur det skall kopplas alt. skÀrmdump. Jag vill bara anvÀnda cubase som sequenser, men anvÀnda reasons enheter. ! reason enhet / Cubase spÄr.

/Uffe

I Reason: Tryck pÄ <TAB> sÄ du vÀnder pÄ hela racket. Högst upp har du hardware-interfacet. Till de olika utgÄngarna i det kan du dra audiokablar frÄn mixern eller annan valfri enhet.

I Cubase: Under menyvalet "Devices -> Reason" aktiverar du de Reason-utgÄngar du dragit kablar till i Reasons hw-interface. DÄ fÄr du upp dem som reglar i Cubase.

UngefĂ€r sĂ„ ... tror jag. 😆

Postat

Sorry Assar.

Jag skulle nog ha varit lite tydligare i min frÄga. SÄ lÄngt som du beskriver har jag kommit innan. Det jag inte fattar, det Àr hur jag skall koppla kablarna om jag, t.ex vill lÀgga en enhet pÄ en kanal som jag Àven vill ha en effekt pÄ SEDAn till Hardware interface kanal. Jag hittar ingen "out" pÄ mixerbordet som jag kan dra till hw interface kanalen. Nu fÄr jag dra enheten direkt till denna och dÄ tappar jag all förmÄga att anvÀnde de reverb och delays n' stuff som Reason har. Finns det nÄgot knep?

/Uffe

Postat (redigerat)

Jag antar att det Àr effekter i Reason du vill anvÀnda, mellan ljudalstrande enheten och hw-interface?

Du MÅSTE inte gĂ„ via mixerbord i Reason.

Antingen kör du insert-effekt; dra en sladd frÄn t ex Malström till reverb och vidare till hw-interface.

Vill du absolut köra send-effekt sÄ kan du t ex lÀgga lilla mixerbordet emellan.

Eller missförstÄr jag dig igen?

Edit: AnvÀnd Combinatorn, vetja!

Redigerat av Assar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.