Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har problem med min kompressor nu igen...är det inte det ena så är de det andra 🙂

anyway.... nu är det så att jag ska lägga på sång på mina låtar (har hållit på och mixtrat och donat ett bra tag nu... evighet känns det som) det jag vill åstadkomma med insignalen i datorn är ett naturligt ljud utan att man hör en kompressor som pumpar. Tyckte mig ha funnit en bra inställning på alla dessa rattar, men när man tar i lite så styr signalen över och sången kvaddas. Jag har ju även en mickpreamp (vet inte om det beror på den)?

Nu undrar jag. ska det gå att få till bra sång med hjälp av kompressor preamp utan att man ska behöva flytta sig från micken (tycker inte närvaron blir densamma då)... men är det kanske där skon klämmer ...att man står för nära (ca 2dm) ... att spela in sång är bland det svåraste jag gjort i mitt liv. men det måste gå. andra har ju fixat det 😎

Så... nån som har några bra riktlinjer vad gäller sånginställning på kompressor? Skulle vara bra att få tips från någon som har lyckats vaska fram en bra inställning.

jo tänkte på en till sak, vad gäller färgning av ljud (låter lite frånvarande och burkigt också nämligen) beror det mest på dämpningen av rummet tro?, har ju förstått att en kompressor förstärker rummets efterklang. men jag tycker mig ha gjort mig ett riktigt dämpat litet sångbås.

för att avrunda detta...kompressorinställningar är fortfarande en gåta för mig. I need a little help! :rolleyes:

Kom att tänka på en till sak...som inte hör till ämnet, för att man ska höra sig själv i hörlurarna när man sjunger, hur går man till väga? Som jag arbetar nu så hör jag bara bakgrunden.

Redigerat av sandraML
Annons
Postat

ok, det var +20gain på mickpreampen som spökade (hade för mig förut att man bör ha den intryckt för att få starkare ljud. men det är ju dist har jag fått lära mig 😆 ojdå får man säga) Men när använder man sig av disten på mickpreampen? Var rena döden på sång iaf.... nu funkar det att både gala på högt och sjunga lägre utan större problem 😄

Funderade på en annan grej, kanske bör starta en ny tråd om detta, -när man ska mixa ihop sång och bakgrund i Sonar LE, vart höjer man och sänker? Har nämligen hört att man inte ska använda sig av höj och sänkreglagen på mixerbordet (det mixerbord som finns i programmet). De ska stå på noll. Är det så? Fundersam...

drloop (oregistrerad)
Postat
ok, det var +20gain på mickpreampen som spökade (hade för mig förut att man bör ha den intryckt för att få starkare ljud. men det är ju dist har jag fått lära mig 😆 ojdå får man säga) Men när använder man sig av disten på mickpreampen? Var rena döden på sång iaf.... nu funkar det att både gala på högt och sjunga lägre utan större problem 😄

Funderade på en annan grej, kanske bör starta en ny tråd om detta, -när man ska mixa ihop sång och bakgrund i Sonar LE, vart höjer man och sänker? Har nämligen hört att man inte ska använda sig av höj och sänkreglagen på mixerbordet (det mixerbord som finns i programmet). De ska stå på noll. Är det så? Fundersam...

Distande preamp är sällan vackert. Dist i på en rörpreamp kan låta tufft på sång ibland.

Du skall använda mixerbordet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.