Jump to content
Annons

SUPERBRA mikrofonförstärkare/mixerbord! GOD JUL!

Recommended Posts

HiFi (oregistrerad)
Postat

Hej.

Jag heter Anders Eriksson och har varit i studiobranschen i över 20 år.

Hårdrock, punk, synt, soul, blues, jazz, klassiskt, RnB, folkmusik, jag har spelat in det mesta.

Jag har noterat ett stort intresse på detta forum (och många andra) för mikrofonförstärkare och även mixerbord. Det är faktiskt en fin investering att lägga lite extra på mikrofonförstärkarna. Prestandan från dessa följer ju med alla inspelningar man gör. Jag vill därför dela med mig av ett av dom bästa tipsen jag kan ge baserat på min erfarenhet under alla år.

Min julklapp till er alla!

🙂

Supreme är ett svenskt företag som i huvudsak konstruerar försteg, slutsteg och högtalare i absolut världsklass. Dessa skapelser kostar förstås en rejäl slant.

Men konstruktören Åke Blom jobbade (motvilligt, ska tilläggas) också med att modifiera annan elektronik som till exempel mikrofonförstärkare, EQ, kompressorer, A/D och D/A omvandlare.

Även hela mixerbord. Modifikationerns delades in i olika klasser från A-E och dessa innehåller olika grad av modifieringskvalité, där A är bäst och E den enklaste. Jag har inte helt klart för mig vad skillnaderna är. Men det står helt klart att utrustningen är mycket, mycket bra! Det är sällan jag stöter på något som får mig att tappa hakan men dom här modifikationerna går inte av för hackor, eller hur man nu ska uttrycka sig.

😛

🙂

🙂

🙂

Många av mina medarbetare som använder Supreme-prylar är supernöjda och hävdar att prylarna låter som om de kostar 5-10 gånger så mycket.

Mikrofonförstärkarna får en rejäl skjuts. Liknelser: Fett, varmt, fylligt, dynamiskt, tryck och pondus i basen osv.

Många av de modifikationer vi använt är faktiskt klart bättre än konkurrerande separata 2-kanalare från Neve, Amek, SPL, Summit, Millennia, Focusrite, Avalon och så vidare. Borden får mycket högre headroom och det är nog det som till största delen skiljer sig på budgetbord och proffsborden om man får förenkla lite.

En välkänd studio sålde sitt SSL bord (tror att det rörde sig om 800 000 kr begagnat) och bytte mot ett Supremebord för totalt 200 000 kr (inkluderade bord och modifikation).

Alla som jobbar där och vi som hyrt/jobbat stället kan intyga om den numera BÄTTRE ljudkvalitén. Galet!

En modifikation kan kosta från 4000 till hur mycket som helst, det beror förstås på vad och hur mycket som ska byggas om. Men en enklare modifikation (säg ungefär 15 000 kr) på ett mindre budgetbord drar upp bordet i klass med dyra proffsbord och mikrofonförstärkare.

Fick det mycket tråkiga beskedet att Åke Blom nyligen har avlidit så det går inte att beställa mer från Supreme. Det diskuteras att några konstruktörer ska fortsätta Åke’s fina arbete men det är tveksamt om man kan hitta folk som har den järnkoll Åke var känd för.

Några av finsmakarna som hänger här äger tydligen Supreme-prylar.

Fick tips av en medlem att det ska finnas Allen&Heath bord, modifierade av Supreme i till salu på diverse musikannonser.

Rekommenderar er att kolla in prylarna.

Ni kommer inte att ångra er!

Nej, nu är det dags för Jansons frestelse.

Förresten

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!

Vänligen

AE

Annons
Postat (redigerat)

Men för faaan Anders, vem vill sitta och stinka Anjovis? 😎

Håller med dig, Supremegrejjer är jädrans bra!

A&H annonserna verkar vara borttagna, Soundcraft finns fortfarande.

Åke delade i sina moddar i klasserna 1-5 ( inte A-E ).

5: Enbart nätdelen.

4: Mic preamps + master ut.

3: Nätdel, preamps och master ut men av enklare kvalisort.

2: Samma som 3 men bättre komponenter och dessutom alla kanalförstärkare/faders.

1: Samma som 2 men dom bästa komponenterna som ryms i bordet eller/och kunden hade råd med.

Ville man ha Aux, EQ och Pan moddat fick man böna och be och smickra utav bara helsike och vara beredd att pynta rejält med stålars.

Gubben Blom var inte helt lätt att ha å göra med.

Men förbannat skicklig.

Grått nytt hår!

Omni

Redigerat av Omni
HiFi (oregistrerad)
Postat

:rolleyes:

Jansons frestelse har sina nackdelar.

Allright, klass 1-5 var det ja. Nyfiken på lite mer detaljer, kolla PM.

Vänligen

AE

• 2 år senare...
soundpressure (oregistrerad)
Postat

Hej.

Jag heter Anders Eriksson och har varit i studiobranschen i över 20 år.

Hårdrock, punk, synt, soul, blues, jazz, klassiskt, RnB, folkmusik, jag har spelat in det mesta.

🙂

Supreme är ett svenskt företag som i huvudsak konstruerar försteg, slutsteg och högtalare i absolut världsklass. Dessa skapelser kostar förstås en rejäl slant.

Men konstruktören Åke Blom jobbade (motvilligt, ska tilläggas) också med att modifiera annan elektronik som till exempel mikrofonförstärkare, EQ, kompressorer, A/D och D/A omvandlare.

Även hela mixerbord. Modifikationerns delades in i olika klasser från A-E och dessa innehåller olika grad av modifieringskvalité, där A är bäst och E den enklaste. Jag har inte helt klart för mig vad skillnaderna är. Men det står helt klart att utrustningen är mycket, mycket bra! Det är sällan jag stöter på något som får mig att tappa hakan men dom här modifikationerna går inte av för hackor, eller hur man nu ska uttrycka sig.

😉

😄

🙂

🙁

Många av mina medarbetare som använder Supreme-prylar är supernöjda och hävdar att prylarna låter som om de kostar 5-10 gånger så mycket.

Mikrofonförstärkarna får en rejäl skjuts. Liknelser: Fett, varmt, fylligt, dynamiskt, tryck och pondus i basen osv.

Många av de modifikationer vi använt är faktiskt klart bättre än konkurrerande separata 2-kanalare från Neve, Amek, SPL, Summit, Millennia, Focusrite, Avalon och så vidare. Borden får mycket högre headroom och det är nog det som till största delen skiljer sig på budgetbord och proffsborden om man får förenkla lite.

En välkänd studio sålde sitt SSL bord (tror att det rörde sig om 800 000 kr begagnat) och bytte mot ett Supremebord för totalt 200 000 kr (inkluderade bord och modifikation).

Alla som jobbar där och vi som hyrt/jobbat stället kan intyga om den numera BÄTTRE ljudkvalitén. Galet!

En modifikation kan kosta från 4000 till hur mycket som helst, det beror förstås på vad och hur mycket som ska byggas om. Men en enklare modifikation (säg ungefär 15 000 kr) på ett mindre budgetbord drar upp bordet i klass med dyra proffsbord och mikrofonförstärkare.

Fick det mycket tråkiga beskedet att Åke Blom nyligen har avlidit så det går inte att beställa mer från Supreme. Det diskuteras att några konstruktörer ska fortsätta Åke’s fina arbete men det är tveksamt om man kan hitta folk som har den järnkoll Åke var känd för.

Några av finsmakarna som hänger här äger tydligen Supreme-prylar.

Fick tips av en medlem att det ska finnas Allen&Heath bord, modifierade av Supreme i till salu på diverse musikannonser.

Rekommenderar er att kolla in prylarna.

Ni kommer inte att ångra er!

Hej alla.

Jag har inte haft kontakt med Åke på ett par år och läste i denna tråd att han dessvärre avlidit.

Det var mycket tråkigt att få reda på. Jag jobbade med Åke till och från i över 30 år. Var t.o.m. anställd hos honom när vi tillverkade Supreme högtalare (28-38-42-82-84) serien. Sedemera kom även slutstegsproduktionen igång, och det var mycket stimulerande att tillverka hans produkter och sälja dem. Åke var en innovatör av stora mått. Jag kommer att sakna honom. Jag jobbar i dag med ett innovativt företag som tillverkar avancerade högtalare i Oklahoma City. Mycket av det Åke lärde mig under åren har jag nytta av i dagens arbete. Ni som har möjlighet att lyssna på Åkes produkter är lyckligt lottade.

Hälsningar Ted Bejner

0708-511716

ted@soundpressure.com

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.