Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Man Àr lite sommarslö och lÀgger mest tid hÀr pÄ forumets Musiktipshörna, men det Àr vÀl bra sÄ hÀr i mellanbÀrs och hÀngmattetider!!

Dagens skivtips sÄledes - lite Alice Cooper rarities som ni kanske inte hört!

Jag menar sÄ fort Alice Àr pÄ tapeten sÄ rynkar antingen folk pÄ nÀsan och jÀmför honom med Markoolio, eller sÄ hyllar dom "Schools Out" och "Billion Dollar Babies" eller sÄ sÀger dom "javisst ja, de e han med "Pojson!". Ack, ack. Det finns mer.

DÀrför - hÀr Àr min

Top 6 Mer Eller Mindre Bortglömda Ur Alice Garderob:

1) "Sideshow" - öppningsspÄret pÄ (en av) Alice bÀsta comebackplattor "The last temptation". InnehÄller i princip ALLT man vill ha av en bra rocklÄt. Vilken lÄt, vilket bett i produktionen! Tillochmed Alice sjunger bra!!

2) "For Veronica's sake" - innan Toto blev Toto och David Foster demonproducent gjorde dom en platta med en helt psykad Alice och det blev djÀvulskt bra. HÀr Àr en stompig rockrökare som lÄter amerikansk östkustrock med kul text, enda haken Àr att soundet Àr wayyy trist idag.

3) "I'm the coolest" - minimalistisk, svÀngigt, coolt och grymt musikaliskt. DjÀvulen himself pÄ vocals, eller om det Àr Alice? FrÄn "Goes to hell" typ 1976. Alice minns sÀkert inget frÄn den hÀr plattan, men det Àr hans bÀsta!

4) "Feedin' my Frankenstein" - okej, den hÀr Àr vÀl inte bortglömd kanske. Men hÀr kan vi snacka om gitarrmangel; Stevie Vai duellerar med Joe Santriani och Alice Àr vÀl mer sjÀlvironisk Àn nÄnsin. "He's such a psycho" mÄste vara en av det decenniets ballaste fills.

5) "It's hot tonight" - ingen fantastisk lÄt, men hÀr fÄr verkligen bandet röja; "Lou Reed-gitarristerna" Steve Hunter och Dave Wagner och mannen med vÀrldens djupaste pukor Alan Schwartzberger. Allt proddat av geniet Bob Ezrin. Resten av plattan "Lace & Whisky" Àr.....fruktansvÀrd!!!!!!!

6) "Cold Ethyl" - Alice pökar pÄ ett lik han har i kylskÄpet. Hemsk produktion. LÄter som nÄgra fyllon i en skrubb, men det förlÄter vi för textrader som "she's cool, in bed - well she's oughta' be, cause Ethyl's dead!" FrÄn "Welcome to my nightmare" 1975.

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Intressant. Har en kompis som i mĂ„nga Ă„r försökt övertyga mig om Alice Coopers storhet. "Dom var ett band!" brukar han sĂ€ga. 😄

Hammagrella, visste du att Brian Wilson lurade Iggy Pop, Danny Hutton frÄn Three Night Dog (eller hette dom Three Dog Night?) och Alice Cooper hem till sig och tvingade dom att sjunga "Shortenin' Bread" (barnvisa) i stÀmmor i över en timme?

Detta hĂ€nde typ 1972 nĂ€r BW var superfet (tjock, alltsĂ„.. 😄 ) och dagligen Ă„t kokain till frukost.

Alice Cooper gick till sist hem, han tyckte Brian var "för knÀpp".

Kul historia, bara....

Redigerat av nattvaktaren
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Intressant. Har en kompis som i mĂ„nga Ă„r försökt övertyga mig om Alice Coopers storhet. "Dom var ett band!" brukar han sĂ€ga. 😄

Hammagrella, visste du att Brian Wilson lurade Iggy Pop, Danny Hutton frÄn Three Night Dog (eller hette dom Three Dog Night?) och Alice Cooper hem till sig och tvingade dom att sjunga "Shortenin' Bread" (barnvisa) i stÀmmor i över en timme?

Detta hĂ€nde typ 1972 nĂ€r BW var superfet (tjock, alltsĂ„.. 😄 ) och dagligen Ă„t kokain till frukost.

Alice Cooper gick till sist hem, han tyckte Brian var "för knÀpp".

Kul historia, bara....

Bra historia.

NÀr ska du berÀtta den dÀr om Johannes Brost & Mick Jagger?

Postat

Jovars, men kalla mig lite fundamentalist.

Billion Dollar Babies Àr och förblir en av de bÀsta rockplattorna - eller vad sÀgs om raped and freezing, I want to be elected, No more mr nice guy... behöver jag fortsÀtta?

Postat

Nattvaktarn, hmmm - ja din polare tÀnker pÄ dom tidiga Ären. NÄja.

Kul story om Brian, Iggy och Alice. Den pirat-ellpen skulle man vilja ha! 😉

Förresten nÀr jag var liten pÄ 70-talet sÄ ryktades det pÄ skolgÄrden att Frank Zappa och Alice var samma person. Zappa körde in i en bergvÀgg med sin sportbil och blev aldrig sig sjÀlv igen utan förvandlades till Alice.

Det visade sig vara fel..... 🙂

[Alice nörderi ON]

Egghuvud, jag skriver under pÄ att BDB Àr en mÀktig platta, men vill nog pÄstÄ att Goes to hell slÄr den pÄ fingrarna.

Anledningen till att jag smÄdissar BDB Àr enkom för den konstiga stereomixen i I wanna be elected och "clee-e-e-ean" frasen i No more mr nice guy.

Goes to hell Àr dessutom djÀvulskt cool i soundet och visar lite pÄ AC's bredd musikaliskt, alla möjliga musikstilar i förutom titelspÄret, I'm the coolest, Give the kid a break, Guilty, Wish you were here osv....

[Alice nörderi OFF]

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.