Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Är lite rookie nĂ€r det gĂ€ller FL..

Jag har pillat lite med Vengeance Essential Club sounds 1+2.. (Kanon bra!)

NÀr jag importerar ett bas.wav ljud i FL och lÀgger det i piano rollen sÄ kan man nÀstan bara spela basen i C5. NÀr man lÀgger det i en slinga som passar till trumman/melodin och gÄr upp och ner i toner lÄter det bara segt nÀr man gÄr ner i ton eller tvÀrt om nÀr man gÄr upp. Hoppas ni förstÄr mitt problem!

Har ni nĂ„got tips och trix hur man fĂ„r det att lĂ„ta bra? Det finns verkligen bra "Offbeat basses" men att fĂ„ det att lĂ„ta bra Ă€r vĂ€rre! 🙂

heppĂ„re! 😛

Annons
Postat (redigerat)

Jag antar att du menar nĂ„got sĂ„nnt hĂ€r? 😕

LĂ€nk: http://www.speedyshare.com/248820205.html

FĂ„rla tillĂ€ga att jag har gjort basen sjĂ€lv och det lĂ„ter inte dĂ„ligt om man skriver in en bassline som det gör med wave filerna 😆 Hehe

Peace

Redigerat av Sjodahl
Postat
Jag antar att du menar nĂ„got sĂ„nnt hĂ€r? 😉

FĂ„rla tillĂ€ga att jag har gjort basen sjĂ€lv och det lĂ„ter inte dĂ„ligt om man skriver in en bassline som det gör med wave filerna 😄 Hehe

Peace

Skulle du vilja berÀtta lite hur du gjort den dÀr basen?

Jag har testat Vipzone Pitched Basses men tycker

inte ja fÄr dem Ä lÄta sÄ bra som din gör...

Postat

Hehe nice!

Kan göra en bas sjĂ€lv och det lĂ„ter bra i piano rollen men om importerar en ljudfil (.wav) och ritar ut en bas slinga lĂ„ter det bara bra i C5.. Det e det som e problemet hörrö! 😉

Postat

Okej 😉 Ladda upp en bas som du har gjort dĂ„ 😄 Skulle vara kul att höra 🙂

Hade Gott

Peace

Postat
Jag antar att du menar nĂ„got sĂ„nnt hĂ€r? đŸ˜Č

FĂ„rla tillĂ€ga att jag har gjort basen sjĂ€lv och det lĂ„ter inte dĂ„ligt om man skriver in en bassline som det gör med wave filerna 😼 Hehe

Peace

Skulle du vilja berÀtta lite hur du gjort den dÀr basen?

Jag har testat Vipzone Pitched Basses men tycker

inte ja fÄr dem Ä lÄta sÄ bra som din gör...

Tackar 😼 Det Ă€r en pitchdive pĂ„ basen 😛 Jag kan förklara det imon i denna trĂ„den hur man gör det, har vĂ€ldigt mycket skolarbete atm 😕 SĂ„ hinner inte med detta nu 😄 Men men, ska försöka skriva imon =)

Peace

Postat
Tjenare!

Är lite rookie nĂ€r det gĂ€ller FL..

Jag har pillat lite med Vengeance Essential Club sounds 1+2.. (Kanon bra!)

NÀr jag importerar ett bas.wav ljud i FL och lÀgger det i piano rollen sÄ kan man nÀstan bara spela basen i C5. NÀr man lÀgger det i en slinga som passar till trumman/melodin och gÄr upp och ner i toner lÄter det bara segt nÀr man gÄr ner i ton eller tvÀrt om nÀr man gÄr upp. Hoppas ni förstÄr mitt problem!

Har ni nĂ„got tips och trix hur man fĂ„r det att lĂ„ta bra? Det finns verkligen bra "Offbeat basses" men att fĂ„ det att lĂ„ta bra Ă€r vĂ€rre! 🙂

heppĂ„re! 😉

Tjena! Menar du att om man höjer tonen förmycket sĂ„ blir basen alldeles för kort och om man har den för lĂ„gt sĂ„ blir den bara darrig? LĂ€gtill Fruity Granulizer i Step Sequencern (F6) sen drar du bara in din bas pĂ„ samma kanal sĂ„ fixar den det ganska bra om man inte ska allt för högt upp 😄

Postat

Det som hÀnder nÀr du kör tex din wav fil pÄ c5 i pianorollen och den lÄter som du vill att den ska göra, men nÀr du drar ner den sÄ lÄter den inte alls bra? Det kan vara sÄ att di din channel settings sÄ Àr bara c5 markerad och nÀr du dÄ drar ner den i toner sÄ pitchas den nerÄt och lÄter bara skit, testa att markera hela fÀltet istÀllet för bara c5.

Postat
Ladda ner Vsti- progg istÀllet! typ Vanguard, Toxic 2 eller Z3ta+. Bra tryck i basarna vill jag sÀga i de proggen.

TyvÀrr finns de inga riktiga pitchade basar varken i Vanguard el. z3ta.

Postat
NÀr jag importerar ett bas.wav ljud i FL och lÀgger det i piano rollen sÄ kan man nÀstan bara spela basen i C5.

Mmm, för samplingen Ă€r oanvĂ€ndbar. 😛

Askasst att anvÀnda 1 sampling till en pitchdivebas. Antingen ska det vara multisamplat sÄ det gÄr att spela flera oktaver, eller sÄ skippar man pitchdives i sjÀlva samplingen och gör dem i en samplerpatch.

AnvÀnd en syntplugg för basljuden och lÄt Vengeance-skivan stÄ för trummorna istÀllet.

Postat

Bah, slÄ pÄ Glide pÄ Vanguard och en sextondel efter din baston slÄr du an tonen en oktav ner.

Visst, du fĂ„r jobba mer men det blir bra. 😛

Postat

Ledsen att behöva Tjata pĂ„ dig Linus 🙂

Men kan du förklara lite nĂ€rmare 😛

Vad menar du med "Bah, slÄ pÄ Glide pÄ Vanguard"

vill gĂ€rna veta 🙂

Postat
Ledsen att behöva Tjata pĂ„ dig Linus 🙂

Men kan du förklara lite nÀrmare :rolleyes:

Vad menar du med "Bah, slÄ pÄ Glide pÄ Vanguard"

vill gĂ€rna veta 🙂

Det finns en knapp som heter "Glide" pÄ vaungarden,

Klicka i den, spela din vackra bas melodi i pianorollen.

Kopiera hela din basgÄng & lÀgg den en oktav lÀngre ned (Tangenten som sitter pÄ samma stÀlle, men nedanför din gamla tangent).

Flytta bak den sÄ den ligger en 16 del efter anslaget pÄ den första tonen. Nu kommer du att fÄ en dykande effekt pÄ basen.

Postat

Jag gjorde pitchdives i Reasontipset för nÄgra nummer sedan. LÀs gÀrna det. Envelope-tÀnket Àr inte helt specifikt för Reasons samplare utan kan funka med VST-pluggar i FL ocksÄ.

Soundet ni Àr ute efter Àr egentligen inte mer Àn att lÄta bastonen sjunka en oktav efter att tonen börjat spelas.

Lösning 3; sÀtt pitch/pb range till 12 och vrid ner pitch-hjulet pÄ klaviaturen nÀr du tryckt en synttangent.

Postat

Sorry att jag inte har svarat :rolleyes: Har glömt av denna trĂ„den 🙂

Men men, jag anvĂ€nde z3ta. Och jag gjorde min pitchdive i midifönstret, bara satt en ton bakom varje ton 12 toner ner 🙂 Skit lĂ€tt! 😄

Peace

Postat (redigerat)

Bah, slÄ pÄ Glide pÄ Vanguard och en sextondel efter din baston slÄr du an tonen en oktav ner.

Visst, du fĂ„r jobba mer men det blir bra. 🙂

Jo förstÄs den möjligheten finns, ja syftade dock pÄ nÄn fÀrdig preset.

Och det blir en hel del mer jobb.

Redigerat av aburman
Postat
Midi fönstret 🙂

Vart Ă€r det 🙂

Skicka in en bild och ringa in ? 🙂

Hehe.. Piano Rollen för er dĂ„ 🙂

Peace

Cleff (oregistrerad)
Postat
Ledsen att behöva Tjata pĂ„ dig Linus  🙁

Men kan du förklara lite nÀrmare  :rolleyes:

Vad menar du med  "Bah, slÄ pÄ Glide pÄ Vanguard"

vill gĂ€rna veta 🙂

Det finns en knapp som heter "Glide" pÄ vaungarden,

Klicka i den, spela din vackra bas melodi i pianorollen.

Kopiera hela din basgÄng & lÀgg den en oktav lÀngre ned (Tangenten som sitter pÄ samma stÀlle, men nedanför din gamla tangent).

Flytta bak den sÄ den ligger en 16 del efter anslaget pÄ den första tonen. Nu kommer du att fÄ en dykande effekt pÄ basen.

GÄr detta att göra Àven pÄ V-Station?

Postat

Sjodahl.. Vad har du för preset till z3ta, har du nÄgon annan eller har du Default ?

isf vilken anvÀnder du ? ..

fĂ„r inte mina bassar att lĂ„ta som dina 😕

Cleff (oregistrerad)
Postat

vart slÄr man pÄ dessa funktioner?

Postat (redigerat)

men herregud titta med dina ögon. det stÄr ju portamento klart och tydligt i mitten

novation1header.l.jpg

btw.. undrar varför man köper v-station nÀr polyiblit finns gratis

Redigerat av Legal Element
Cleff (oregistrerad)
Postat

men herregud titta med dina ögon. det stÄr ju portamento klart och tydligt i mitten

novation1header.l.jpg

btw.. undrar varför man köper v-station nÀr polyiblit finns gratis

Trodde vi pratade om FL nu och inte V-station...!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.