Nystagmus (oregistrerad) Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 (redigerat) -OOPS! Detta ska nog vara i ljudkortsforumet. Ber om ursäkt! Flytta gärna denna tråd!- Ska göra en ny installation av Vista och Xp. Alla mina datordelar stödjer givetvis 64 bitar utom ljudkortet. Har börjat skissa på terrordåd riktade mot Echo Audios kontor. De skjuter upp releasen av 64 bitars drivrutiner hela tiden! Nu tänker jag inte vänta längre utan tänkte köra en partition med Xp för musikskapande (32 bitar) och en annan med Vista (64 bitar) för underhållning. Pga bristen på 64-bits-drivisar till ljudkortet tänkte jag köra med det inbyggda i Vista och mitt Gina3g-kort i Xp. Det blir lite jobbigt att aktivera och avaktivera det inbyggda ljudkortet i bios hela tiden så jag hoppas att det finns en bra lösning på det hela. Tror ni Xp och mitt Gina3g-ljudkort fungerar som det ska ifall jag inte avaktiverar det inbyggda ljudkortet i bios utan endast i kontrollpanelen? Vilken ordning bör jag installera allt? Min teori är att det borde funka ifall jag först avaktiverar det inbyggda ljudkortet, installerar Xp, avaktiverar Plug & Play i kontrollpanelen, aktiverar det inbyggda ljudkortet i bios, installerar Vista och tjoff så är det klart. Men detdär sista kanske är onödigt, det kanske borde fungera ändå? Redigerat 15 december 2006 av Nystagmus
Claes Holmerup Postat 16 december 2006 Postat 16 december 2006 Varför avaktivera det inbyggda kortet alls...? Jag har alltiv kört med ett ljudkort som får ta system- och spelljud, medan ett riktigt ljudkort tar hand om det seriösa ljudet. Det brukar då vara bäst att installera Windows utan det seriösa kortet i från början - och när allt är klart, med chipset-drivers installerat etc, så trycker man i det riktiga ljudkortet. Fördelen med att ha kvar det inbyggda kortet, är att du slipper riskera att uppspelning av något systemljud förstör audioströmmen eftersom det spelas upp med annan samplingsfrekvens än du kör med i Cubase (eller vilket program du använder...). Vista är ju inte släppt ännu, så det är en beta du kör med - med allt vad det kan innebära. 🙂 När det blir release, så tror jag nog att alla de seriösa ljudkortsmakarna kommer att släppa fungerande drivers ganska omgående - men de måste förmodligen avvakta den slutliga versionen innan de vågar släppa något officiellt...
Screentan Postat 16 december 2006 Postat 16 december 2006 (redigerat) Jag har sedan Win98 tiden alltid kört med dubbla ljudkort. Sblive för soundfonts och gejming, Delta 2496 för musiken. Har moderkortet haft ljudkretsar inaktiverar jag dessa i bios innan OS'et installeras. Just i fallet med SBlive är det allmänna rådet att drivisarna för detta ska på först. Sedan ev. andra ljudkort. 2496'an är tydligen ett snällt ljudkort som kan sitta tillsammans med andra ljudkretsar utan att ställa till problem. Jag använder två hårdvarukonfigs i Win XP beroende på vilket ljudkort jag vill ska ta hand om ljudhanteringen. Du kanske kan kolla upp om Gina3g kortet kan samexistera med andra ljudkretsar/drivrutiner. Jag har ett problem dock. Win XP ser det två ljudkorten som EN enhet i "enhetshanteraren". All ljudhårdvara ligger listat under "Ljud- video- och spelenheter". Det innebär att kör jag Cubase SX 2 synktest i "ASIO Multimedia Setup" funkar synktesten bara i 16 bitars upplösning. Antagligen för att SBlivekortet bara kan hantera 16 bitar och enhetshanteraren meddelar att det finns ett 16 bitars kort med i leken. Det hjälper inte heller att avaktivera SBlivekortet. Misstänker att 16 bits drivisarna fortfarande ligger kvar och hojtar "16 bit only, ffs!" till ASIO setup'en. Är det någon som har nån info om nåt "workaround" beträffande detta är jag tacksam. Googlat mig blå om detta men hittar inget. Hursomhelst gör jag synktetsten i 16 bitarsläge med ok resultat, sen sätter jag om bitupplösningen till 24 och stänger ASIO setup'en. Cubase protesterar först men går igång och synkar snyggt i 24 bits projekt ändå 🙂 SBlivekortets dagar är iallafall räknade. Åker ut vid nästa XP installation. Redigerat 16 december 2006 av Screentan
Nystagmus (oregistrerad) Postat 16 december 2006 Postat 16 december 2006 Varför avaktivera det inbyggda kortet alls...?... Har för mig att det alltid rekommenderats i alla "optimizing windows for audio"-guider. Dessutom har det ställt till det rejält för mig med dubbla ljudkort förr i tiden. Nu efter ditt svar känns det som det är värt ett försök iaf. 🙁 Vista är ju inte släppt ännu, så det är en beta du kör med - med allt vad det kan innebära. 😛 När det blir release, så tror jag nog att alla de seriösa ljudkortsmakarna kommer att släppa fungerande drivers ganska omgående - men de måste förmodligen avvakta den slutliga versionen innan de vågar släppa något officiellt... 64-bitar-versionen av Xp har varit släppt ett bra tag men ljudkortstillverkarna verkar ha ignorerat detta. Vista Rtm (release to manufacture) har förresten varit släppt någon månad. Tror ni jag kan ha båda ljudkortet inkopplade direkt på varsin ingång i mina monitorer - Event Tr5 - eller går något sönder då? Mest troligt tror jag att det är att monitorerna prioriterar en viss ingång före den andra, men jag hoppas att den väljer den som skickar signal före den som inte gör det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.