Jump to content
Annons

Sus fra datamaskin.


tovenil

Recommended Posts

Hei.

Jeg har et vokaltake som jeg er veldig fornøyd med, men min dell suser i bakgrunnen. Jeg har lagt på gate, men så vidt jeg skjønner er den bare virksom så lenge vokalen er stille, men en gang vokalen starter, vil bruset altså ligge i bakgrunnen. Dessuten merker jeg at vokalsporet er blitt lavere, altså mindre volum, når jeg legger en gate på sporet. Jeg tenkte at en eq kanskje kan ta det bort. Hvor er det trolig at bruset ligger, hvilken frekvens? Eller er det andre måter å ta bruset bort på, uten å miste volum på selve taket? Takk for svar. (Og jeg skal aldri synge i samme rom som datamaskinen igjen...) Tove

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Förstod inte så mycket av vad du skrev, så jag satsar på följande: kaste ett täcke på datorn när du bandar in. Har du dessvärre redan bandat in, så fungerar det kanske bäst att hitta frekvensen genom att lägga en parametrisk ekvalisator med ett qvärde på 0.5-1 och gain på +15dB och så kör du över frekvensområdet tills du hör suset som tydligast. Där har du susfrekvensen du skall behandla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod inte så mycket av vad du skrev, så jag satsar på följande: kaste ett täcke på datorn när du bandar in. Har du dessvärre redan bandat in, så fungerar det kanske bäst att hitta frekvensen genom att lägga en parametrisk ekvalisator med ett qvärde på 0.5-1 och gain på +15dB och så kör du över frekvensområdet tills du hör suset som tydligast. Där har du susfrekvensen du skall behandla.

takk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...