Jump to content
Annons

Torq


Tobias J

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
tuffa grejer ändå, men vem som helst kan ju bli dj nu, typ

Bara för att du har fått färg, pensel och duk blir du ingen konstnär...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
tuffa grejer ändå, men vem som helst kan ju bli dj nu, typ

Bara för att du har fått färg, pensel och duk blir du ingen konstnär...

sant, men får du en dator som gör grunden så blir det ganska mycket lättare

Att kunna synka två skivspelare är en teknik som är beundransvärd.

Men det tillför inget konstnärligt eller?

Allt som underlättar och gör att man kan koncentrera sig på att göra bra och fantasifulla mixar är coolt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med er båda till viss del. Stämmer att burken kan göra mycket av grovjobbet nu men som sagt att beatmixa är inte allt. Tycker att om man vill satsa på Djbiten seriöst SKA man lära sig Beatmixa ordentligt. Det här med vinyl vs cd tycker jag bara är irriterande. Allt handlar om vilka mål man har och hur man nishar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag tycker att det viktigaste är att spela rätt (läs; det som publiken i fråga förväntar sig) och bra musik.

Men jag är kanske lite gammaldags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser jävligt kul ut! Förstår inte varför det skulle finnas någon motsättning mellan att göra ett bra musikval och att använda sig av lite mer kreativa uppspelningsmöjligheter... Som med allt annat gäller det naturligtvis att använda sånna kryddor inte bara för sakens skull utan för att det fyller en funktion, antar jag... fingertoppskänslan sitter ju fortfarande i DJn, inte i hans eller hennes verktyg.

Även för elektroniska musiker skulle nog det här i kombination med t ex Live vara ett jäkligt spännande instrument... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantasi och kunskap är det som gäller. Fantasidelen, antingen har man eller så har man den inte. Kunskapen kan man skaffa. Eller, låt mig säga, SKA skaffa. Iallafall om man inte vill stå o spela hemma för sina soffor och bokhylla.

Kunskapen om att läsa dansgolvet är A&O. Nån som har en annan åsikt?

Kunskapen om att mixa, i olika tekniker, den är också nödvändig, dock så väljer man vilken av dem man sen vill använda. Men, mer kunskap = mer valfrihet.

Vilket för oss till nästa punkt,

Valfrihet. Med olika tekniska lösningar så får man mer valfrihet. Att praktisera de mixar som i vissa fall inte är möjliga.

Bara för att dj:n använder tekniska hjälpmedel, så betyder det inte att dj:n är okunnig eller mindre villig att lära sig. Visst finns det de som lär sig ett datorprogram, sätter igång låten och låter sen datorn sköta resten av kvällen. Liksom en dj som har en färdigmixad skiva/flera skivor, och som spelar den i flera timmar utan att behöva röra den. Dessa är dock förhoppningsvis väldigt få, och färre lär de bli, då en färdigmixad skiva eller datorprogram inte kan läsa dansgolvet.

Om folk inte dansar så har de snart inte några spelningar. Inte mer än för sina soffor och bokhyllor.

😄 PRODUCERA MERA 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...