Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Skulle ni kunna berĂ€tta för mig vad dessa "ord" betyder? Haha Ă€r ju nĂ€stan pinsamt att inte veta vad det betyder .. har ju hört orden förr men vet inte till 100% vad dom betyder, eller vad det Ă€r! 😛 Vore snĂ€llt om ni kunde hjĂ€lpa mig. 😛

EQ.

bandpassfilter.

resonans.

frekvens.

filterenvelope.

ADSR.

decay.

sustain.

Redigerat av DarkActivities
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Vad förblev oklart efter att du lÀst det som stÄr i lÀnken?

Postat

Jag ser ingenting om det jag skrev om i den lÀnken.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag ser ingenting om det jag skrev om i den lÀnken.

Om du lÀser igenom den artikeln kommer du fÄ en bra grund att stÄ pÄ.

Det finns pilar lÀngre ned pÄ sidab som för dig framÄt och ger dig en grunlig kurs i synthens bestÄnsdelar.

Ta dig tid och lÀs detta.

NÀr du Àr klar med artikeln kan du frÄga igen om det som var oklart.

Postat

SĂ€lla lĂ€s vad som stĂ„r pĂ„ sidan som "Crownfield" postade! Har lĂ€st delar av det, mycket bra material och för det mesta korrekt. du kan inte förvĂ€nta dig att vi ska ta fram materialet & rĂ€nsa ut det du vill komma Ă„t. Lite anstrĂ€ngningar fĂ„r du göra ochsĂ„ 😳.

Postat
SĂ€lla lĂ€s vad som stĂ„r pĂ„ sidan som "Crownfield" postade! Har lĂ€st delar av det, mycket bra material och för det mesta korrekt. du kan inte förvĂ€nta dig att vi ska ta fram materialet & rĂ€nsa ut det du vill komma Ă„t. Lite anstrĂ€ngningar fĂ„r du göra ochsĂ„ đŸ˜Č.

yeaah yeahh keep talking!

Forumet Àr hjÀlpsamt vid problem, men gratis privatlÀrare som ska lÀra dig de mest elementÀra begreppen tror jag inte du finner hÀr. Och med din attityd tvivlar jag att folk vill hjÀlpa dig.

Postat (redigerat)

Ja jag ska kolla upp det sjĂ€lv! đŸ˜Č Tack för hjĂ€lpen!

Redigerat av DarkActivities
Postat
Ja jag ska kolla upp det sjĂ€lv! đŸ˜Č Tack för hjĂ€lpen!

Menar inte att vara elak..du lÀr dig mer av att lÀsa pÄ sjÀlv.

Postat
Ja jag ska kolla upp det sjĂ€lv! 🙂 Tack för hjĂ€lpen!

Det Ă€r ingen fara! 🙂 uppskattar all hjĂ€lp jag kan fĂ„! đŸ˜Č😄

Postat
Ja jag ska kolla upp det sjĂ€lv! 🙂 Tack för hjĂ€lpen!

zyan, du har skrivit typ 1500 inlÀgg, men hur mÄnga inlÀgg har du skrivit som egentligen har hjÀlpt till? du skriver bara massa skit om att man ska specifiera sig osv. man behöver inte svara pÄ alla trÄdar och ÀndÄ inte ha nÄting och ge.

Postat

EQ:

Kort för equalizer, dvs möjligheten att justera nivÄn pÄ olika frekvensband.

Bandpassfilter:

Ett filter som bara slÀpper igenom ett visst frekvensband.

Resonans:

Detsamma som sjÀlvsvÀngning.

Frekvens:

Anger hastigheten pÄ en svÀngning.

Filterenvelope:

Envelope anger hur nÄt agerar över tid. I det hÀr fallet ett filter.

ADSR:

Attack, Decay, Sustain, Release - de fyra vanligaste uppdelningarna av en envelope.

Postat
EQ:

Kort för equalizer, dvs möjligheten att justera nivÄn pÄ olika frekvensband.

Bandpassfilter:

Ett filter som bara slÀpper igenom ett visst frekvensband.

Resonans:

Detsamma som sjÀlvsvÀngning.

Frekvens:

Anger hastigheten pÄ en svÀngning.

Filterenvelope:

Envelope anger hur nÄt agerar över tid. I det hÀr fallet ett filter.

ADSR:

Attack, Decay, Sustain, Release - de fyra vanligaste uppdelningarna av en envelope.

Tack sĂ„ mycket!! 🙂 Nu vet jag!

Postat
Ja jag ska kolla upp det sjÀlv! :rolleyes: Tack för hjÀlpen!

zyan, du har skrivit typ 1500 inlÀgg, men hur mÄnga inlÀgg har du skrivit som egentligen har hjÀlpt till? du skriver bara massa skit om att man ska specifiera sig osv. man behöver inte svara pÄ alla trÄdar och ÀndÄ inte ha nÄting och ge.

Han skriver vÀll det för att folk Àr alldeles för ospecifierade, tror inte precis att det för att han tycker att det Àr kul.

Postat
Ja jag ska kolla upp det sjĂ€lv! 😛 Tack för hjĂ€lpen!

Och du gav vad med ditt inlÀgg? :rolleyes:

Postat
Ja jag ska kolla upp det sjĂ€lv! 😆 Tack för hjĂ€lpen!

Och du gav vad med ditt inlĂ€gg? 😳

jag gav dig nÄgonting att tÀnka pÄ

Postat (redigerat)
Forumet Àr hjÀlpsamt vid problem, men gratis privatlÀrare som ska lÀra dig de mest elementÀra begreppen tror jag inte du finner hÀr. Och med din attityd tvivlar jag att folk vill hjÀlpa dig.

:rolleyes: Hej

Vi tycker att man ska vara mycket hjÀlpsamma mot folk som vill veta och lÀra sig.

I Studio fanns en lista med ord som varken Kalle eller jag begrep. "Studio förklarar" tror jag sida hette. Den var i sin enkelhet till stor nytta, det vill vi lova. Nu har vi lÀst Studio över tvÄ Är och gÄtt "mixologikurs". Men utan hjÀlpsamma och förstÄende mÀnniskor pÄ Forumet hadde det gÄtt ganska segt.

"Majken" beskrev i tvÄ artickar med "hands on" hur en synt ska "skruvas" och en massa synt-teori. Det var i nr 1, 2006 och nr 2, 2006 "FrÄn början". om vÄr vÀn DarkActivities vill ha lite grundlÀggande. Jag tror artiklarna gÄr att besÀlla (hör av dig annars). Vi lovar att det Àr vÀrt varenda korona.

TvĂ„ tacksamma Studio och Forumfreeks 😆😆

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Postat (redigerat)

Tack sÄ mycket för lÀnken - Jag hÄller fortfarande pÄ att lÀsa och lÀr mig saker som exempelvis filter osv. VÀrldefull information som jag faktist behöver veta om.

TACK TACK!

"Om vi nu lÄter vÄgformen passera genom ett filter, kommer en del av övertonerna att tas bort - och vÄgformen bli mer "rund". Ju fler övertoner som filtreras bort, desto "rundare" eller "mjukare" lÄter ljudet. Enkelt sett kan man sÀga att filtret styr ljudets briljans.

"

man skall lÀsa för att lÀra sig saker! FÄr man en kort information om ett ord sÄ fattar man ju inte allt =p

Redigerat av Lonian

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.