Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har ett elpiano (casio privia 110) som jag har kopplat till cubase. Det konstiga är att jag inte får någon signal i cubase när jag kopplat in både "in" och "out" på elpianot.

Men när bara sladden "in" är kopplad till pianots "out" så fungerar det bra. Ska jag bara köra med en kabel, eller är det någon inställning som ska göras?

Innan körde jag med keyboard och då fungerade det med båda kablarna inkopplade.

(jag kopplar till gameporten på datorn)

/Mvh Henrik

Annons
Postat (redigerat)

Gameports-midiinterface är ofta begränsade, så det är bättre att skaffa ett riktigt midiinterface (finns till USB-port för ett par hundralappar), så får du en säkrare och stabilare funktion.

I detta fallet, eftersom det har fungerat med annat keyboard, så kan det vara trassel med en midiloop som bråkar. Ställ in pianot på Local off för midi, så kanske det fungerar...

Redigerat av Claes
Postat

Kolla om midi thru är aktiverat i Cubase också.

Postat

Men om du inte har någon sladd tillbaka IN i pianot, kan ju Cubase omöjligt säga åt det hur det ska spela... med andra ord, du borde inte få något ljud alls när du trycker på "play"... 😳

thrinithan (oregistrerad)
Postat
Men om du inte har någon sladd tillbaka IN i pianot, kan ju Cubase omöjligt säga åt det hur det ska spela... med andra ord, du borde inte få något ljud alls när du trycker på "play"... 😳

under förutsättning att det är ljudet från casion han vill använda

Postat

Tack för era svar! Jag har ställt pianot på "local off" (har även provat "local on"), och aktiverat midi thru i cubase studio 4. Men cubase får bara kontakt med pianot om jag tar ut "out kabeln" från "in" kontakten på pianot, alltså kör endast med "midi in" kabeln till "out" på pianot.

Jag vet inte om det kan vara fel på pianot (bara en vecka gammalt), eller vad det annars kan vara. Först trodde jag det var nåt strul med studio 4, men jag har även provat med ett gammalt cubasis som låg kvar i datorn, det blev samma fel då.

Det finns inget "midi thru" i pianot, kan det påverka? Men annars kan jag väl köra med en kabel, för då får jag ju midi signal in till cubase, och det är det som jag är ute efter. Vill jag ha ljud från pianot så låter jag det vara fristående utan att koppla till datorn.

Det är kanske värt att satsa på ett usb midiinterface som claes skrev, även om det inte hjälper.

thrinithan (oregistrerad)
Postat

om du ändå bara är ute efter att få MIDI signalen in i datorn så kan du ju gott köra på den kabeln som du använder nu... om blir det aktuellt nån gång för dig att behöva använda både midi in och out så kan du ju då skafaf dig ett USB-interface.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.