Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ohoj!

Skall spela in hipphopp, har aldrig gjort det förrut.

Vad ska jag tÀnka pÄ??

Har cubase se, delta1010.

Gruppen har egna beats.

Alla tips samt trix uppskattas.

Mors

Annons
Postat

Hipp hipp pÄ dig med....

Har du aldrig spelat in tidigare, eller aldrig spelat in denna typen av musik?

Ska du mixa och mastra med?

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tjipp tjopp, va skönt att det finns sprÄkpoliser pÄ forumet sÄ ALLA förstÄr vad jag menar :rolleyes:

Jag ska spela in dom och sedan mixa det.

Jag har spelat in ett otal men rock/punk osv, men första gÄngen med HIP HOP

Redigerat av Herr.A
Postat

Tjena!

Först kan du kolla hur vart deras röstregister ligger, och placera micken dÀr efter. Min favorit vid rap Àr att vinkla micken uppochner, och lÄta rösten komma in mot toppen av membranet, men detta beror pÄ vad du har för mick ocksÄ. Annars placera den utifrÄn vad som lÄter bra.

Sen vill vÀl rapparna höra sig sjÀlva och beaten. Kanske pÄ ganska hög nivÄ. En del brukar vilja ha lite reverb i medhörningen ocksÄ.

Om dom Àr "tajta" sÄ fÄr dom kanske in en hel vers pÄ en tagning, sÄ man slipper massa krÄngel.

Jag brukar se till sÄ att det Àr en lagom in-nivÄ, sÄ kan man sköta kompression o sÄnt i mixen.

Sen Àr det vanligt med "backups" eller "adds". Det vill sÀga att rapparna förstÀrker vissa fraser. Jag brukar spela in tvÄ stycken (minst), för att senare kunna panorera ut dem, sÄ det blir tyngd i verserna, men inte för mycket, för det Àr i refrÀngen saker och ting ska tyngas till.

Som lite krydda brukar jag sÀga Ät rappare att viska vissa meningar, för lite kÀnsla, men det beror pÄ vad det Àr för stil pÄ beaten ocksÄ.

Just med "backupsen" Àr det bara att spela in nÄgra stycken, sÄ att man har lite svÀngrum nÀr man sÀtter sig och mixar.

För att till exempel förstÀrka en vers och göra den intressant kan man muta sista 8 eller 4 takterna pÄ huvud-versen och bara sola backupsen.

Sen i slutskedet av mixningsfasen kan man göra sÄ kallade "drop-outs" av beaten, pÄ nÄgon takt, för att krydda hela lÄten.

NÄvÀl, om det hÀr Àr nÄgon hjÀlp sÄ Àr du vÀlkommen att PM:a mig eller komma med fler frÄgor.

/ frekvens

Postat

Ohoj!

Stort tack!

Jag Äterkommer om det blir fler frÄgor.

Mors

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.