Jump to content
Annons

SLB- Svinfylking


Umemagnus

Recommended Posts

LÅTNAMN: Svinfylking

ARTIST/GRUPP: S.L.B

GENRE: Folk

LÅTLÄNGD: 2.30

KOMPOSITÖR: Magnus H

PRODUCENT: SLB

EV. MEDVERKANDE:

Umemagnus - Moraharpa

Limpan - 12:a

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.9 mb

STATUS: Hyfsat klar..

Ja, här kommer "uncut version" av mitt bidrag till minutfestivalen. Tack f.ö. ni som röstade på mig där 🙂 Sitter nu med mitt nyinförskaffade Logic Pro (uppgraderat från expressen) och hittar nya möjligheter i mixningen.

Kom gärna med lite förslag på mixningen, eller andra kommentarer.

Edit;

Höll på att glömma..... Denna version är enbart mixat i hörlurar...

Svinfylking.mp3

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och jag har bara laptophögtalare att lyssna i här på Scandic Star Hotel i Sollentuna. Är hemskt oinsatt i svensk folkmusik men blir grymt imponerad över din tekniska skicklighet! Möjligen tycker jag det var lite för många didelididelidrillar i början, det tog bort lite av melodisvänget. Sen saknar jag botten men den plockade väl laptophögtalarna bort... Skulle förresten vara kul och utmanande att försöka lägga bas på någon av dina låtar någon gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraftfullt gung! Alltid fascinerats av gitarrkompet till dina låtar med det pentatoniska soundet. Är gitarren stämd på ett särskilt sätt? Tycker inte jag kan hitta den klangen när jag försöker på min gura. Låter ju hur kompetent som helst, både kompostition och framförande. Mycket samspelt. Lite vass diskant men så låter kanske en Moraharpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för era svar, kul att ni gillar det:)

Som sagt, jag har mixat i hörlurar och det ska "ordnas till" lite, hör nu också att det är ganska mycke diskant som behöver rundas av lite.... Sitter nu med en kraftig förkylning, så man har väl ett automatiskt diskantfilter i örat för tillfället 😳

Equality;

Limpan har sin tolva stämd i adadad (mörkt-->ljust)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt var en lite ambivalent inställning till folkmusik. Jag värjer mig men nu har jag börjat med spilåpipan och då är det omöjligt att värja sig.

Det som är så collt med detta är att det är rocken roll. Ljudet är tajt och maffigt. Kanske skulle jag vilja ha det lite sunkigare. reverbet låter nästan för snyggt och tilrättalagt. Jag vet att det nog skall vara så, men jag skulle gilla att det var lite mer svett, smuts och snus om du fattar vad jag menar.

Annars är det toppoäng rakt igenom. Mycket bra hurra 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt var en lite ambivalent inställning till folkmusik. Jag värjer mig men nu har jag börjat med spilåpipan och då är det omöjligt att värja sig.

Det som är så collt med detta är att det är rocken roll. Ljudet är tajt och maffigt. Kanske skulle jag vilja ha det lite sunkigare. reverbet låter nästan för snyggt och tilrättalagt. Jag vet att det nog skall vara så, men jag skulle gilla att det var lite mer svett, smuts och snus om du fattar vad jag menar.

Annars är det toppoäng rakt igenom. Mycket bra hurra 😏

Tackar, det var snälla ord!

Svett, smuts å snus... Slut på snuset, men annars allt under kontroll :rolleyes:

Fattar va du menar och jag är benägen att hålla med, nu såhär några lyssningar senare, ska nog skära ner diskanten på 12:an också. Har i min iver över mitt nya Logic gått lös på diverse presets å grejjer.. himla kul, men frågan är ju om man (som ofta me nyheter) använder alla jädra grejjer på allt, bara för att man får det att låta annorlunda mot tidigare... jaja, rattandet fortsätter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tycker inte det låter så vasst på det sättet eller hur man ska säga saknar nog bara lite botten och kanske pyttelite grann rumsfeeling och närvaro. Varför inte testa med multipressorn i Logic på mixen, utgå ifrån trummor och bas presetet och lek lite runt det. Iofs. kan det grumla till det men det kan vara en bra genväg för att i varje fall hitta vilka frekvenser man ska på. Har förstått att en del inte är så förtjusta i multikompressorer men jag tycker det är ett förnämligt verktyg. Låten i sig är svinbra kort sagt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det låter så vasst på det sättet eller hur man ska säga saknar nog bara lite botten och kanske pyttelite grann rumsfeeling och närvaro. Varför inte testa med multipressorn i Logic på mixen, utgå ifrån trummor och bas presetet och lek lite runt det. Iofs. kan det grumla till det men det kan vara en bra genväg för att i varje fall hitta vilka frekvenser man ska på. Har förstått att en del inte är så förtjusta i multikompressorer men jag tycker det är ett förnämligt verktyg. Låten i sig är svinbra kort sagt.

Göran

Tackar för kommentarerna och tipsen 😏

Ska utforska vidare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena umemagnus.

Grymt lir! Det låter lite "små bluesigt",och det gillar jag.Greppade ett bess spel och lirade med,,coolt som bara den..sparar denna,om det är ok?

By the way,jag har bott på Haga - Majorsgatan..i min ungdom.

Mvh

Micael

Tjena.

Det är helt ok att spara, kul 😉

Åkej, ja, haga har nog förändrats en hel del sen dess... Ök, som öppnats å stängts en par gånger å nåra hus till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen.

Förmodligen så vet du vem Daniel L. från Töre/Norrbotten är..Vi bodde grannar under ett par år.Jag fick njuta av hans nyckelharpa ett flertal ggr..Så jag har lärt mig att uppskatta instrumentet - det är ju ingen lätt sak att lira på..Du är grym!

Mvh

Micael

Tackar för komplimangen :rolleyes:

Daniel L.... borde veta vem han är... vi är ju inte så många norrifrån som lirar instrumentet, har dock inget ansikte att koppla namnet till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lirat och kul låt.. Dock tycker jag att ljudet var lite väl "diskantigt" inget riktigt tryck om man nu kan använda den termen på folkmusik 😳... Det känns väldigt tomt i lägre mellanregistret typ. :rolleyes:

Men som bra låt och bra lirat 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...