Jump to content
Annons

Kenta K

Recommended Posts

Annons

en kompressoreffekt som slÄr ut andra inslag i en lÄt..

typexempel; Eric Prydz - Call on me

i det fallet Ă€r det bastrumman vs det mesta annat, dĂ€rmed blir bastrumman mer framtrĂ€dande 😆

kanske inte sÄ utförlig förklaring men lyssna pÄ lÄten om du har möjlighet!

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja, det dĂ€r Ă€r ju egentligen bara ett av mĂ„nga sĂ€tt som man kan anvĂ€nda sidechaining pĂ„. Sidechaining Ă€r egentligen att man kopplar in en ljudsignal pĂ„ ett stĂ€lle dĂ€r den inte vanligtvis skulle dyka upp i signalflödet. ( 😆 ) Vanligtvis anvĂ€nds detta för att kunna kombinera tvĂ„ olika kanaler i samma plugin. T ex om du har en vocoder behöver du en röstsignal och en synthsignal, sĂ„ dĂ„ mĂ„ste du styra in en av dem till pluggen genom sidechaining. 😛 Samma sak om du har t ex en ringmodulator utan egen oscillator.

Om du har en kompressor som stödjer sidechaining sÄ kan du styra in baskaggen pÄ en kompressor som ligger pÄ nÄgot annat instrument, och dÀrmed fÄ till sÄnt dÀr mysigt sidechainpump.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta dĂ„? Är det oftast i lĂ„tar som Eric Prydz - Call on me man anvĂ€nder det ?

Det tror jag inte man kan sÀga generellt. Det fungerar ocksÄ bra i en klassisk rockbandsuppsÀttning, dÀr basen och kaggen krockar lite. DÄ lÄter du bara basen ducka lite för kaggen sÄ trÀder den fram bÀttre. PÄ gott och ont.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta dĂ„? Är det oftast i lĂ„tar som Eric Prydz - Call on me man anvĂ€nder det ?

Det tror jag inte man kan sÀga generellt. Det fungerar ocksÄ bra i en klassisk rockbandsuppsÀttning, dÀr basen och kaggen krockar lite. DÄ lÄter du bara basen ducka lite för kaggen sÄ trÀder den fram bÀttre. PÄ gott och ont.

eller Ă€nnu skojjigare, lĂ„ta ackegitarren ducka för bastrumman.. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta dĂ„? Är det oftast i lĂ„tar som Eric Prydz - Call on me man anvĂ€nder det ?

Det tror jag inte man kan sÀga generellt. Det fungerar ocksÄ bra i en klassisk rockbandsuppsÀttning, dÀr basen och kaggen krockar lite. DÄ lÄter du bara basen ducka lite för kaggen sÄ trÀder den fram bÀttre. PÄ gott och ont.

eller Ă€nnu skojjigare, lĂ„ta ackegitarren ducka för bastrumman.. 😉

Eller lĂ„ta trummorna ducka för doakören. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta dĂ„? Är det oftast i lĂ„tar som Eric Prydz - Call on me man anvĂ€nder det ?

Det tror jag inte man kan sÀga generellt. Det fungerar ocksÄ bra i en klassisk rockbandsuppsÀttning, dÀr basen och kaggen krockar lite. DÄ lÄter du bara basen ducka lite för kaggen sÄ trÀder den fram bÀttre. PÄ gott och ont.

eller Ă€nnu skojjigare, lĂ„ta ackegitarren ducka för bastrumman.. 😆

Eller lĂ„ta trummorna ducka för doakören. 😕

Haha, kan lÄta coolt i en electronicka lÄt. =).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller lÄta leadsÄngen ducka för triangeln?

Möjligheterna Àr oÀndliga...

Jadu, man kan göra mycket kul med sidechain.

Tysta en hel lĂ„t 😕 .

det Àr nog det bÀsta!

😆😆

den senaste house-lÄten jag jobbar pÄ Àr det ganska mycket fetingsidechain mellan bastrumma o pads!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller lÄta leadsÄngen ducka för triangeln?

Möjligheterna Àr oÀndliga...

Jadu, man kan göra mycket kul med sidechain.

Tysta en hel lĂ„t 😕 .

det Àr nog det bÀsta!

😆😆

den senaste house-lÄten jag jobbar pÄ Àr det ganska mycket fetingsidechain mellan bastrumma o pads!!

Hehe, du har inte den "klassiska" strÄken sidechainad ochsÄ?

Eric prydz style 😎 .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller lÄta leadsÄngen ducka för triangeln?

Möjligheterna Àr oÀndliga...

Jadu, man kan göra mycket kul med sidechain.

Tysta en hel lĂ„t 😕 .

det Àr nog det bÀsta!

😆😆

den senaste house-lÄten jag jobbar pÄ Àr det ganska mycket fetingsidechain mellan bastrumma o pads!!

Hehe, du har inte den "klassiska" strÄken sidechainad ochsÄ?

Eric prydz style 😎 .

😎

njae de e urstÀmda pads, som ligger vÀldigt högt i frekvens o sÄ..

mĂ„ste kasta in fler klyschor.. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...
  • 1 mĂ„nad senare...

Jag vill fÄ min SideKick som jag tankat ifrÄn TwistedLemon o funka. Jag har gjort EXAKT som det stÄr att man ska göra. lÀgga in dll filen i VST Mappen o sen köra igÄng.

Insert --> Inset Channel--> Moore --> Refresh --> Fast Scan(recomended)

men inget kommer upp :@ FInns det ingen vanlig exe.fil till denna :rolleyes: ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...