Jump to content
Annons

headroom


Itzhak

Recommended Posts

Annons

Med headroom menas att du har marginal till nollan så singnalen inte börjar dista. Singnalen börjar dista när den har kommit över noll. På analoga maskiner kan detta ibland vara något man eftersträvar på diggetala maskiner låter det bara skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

0db i en kalibrerad digital värld är lika med det högsta du kan komma, allting ovanför är digital distortion.

Se till att du har headroom med dig hela tiden, från inspelningen till den slutliga 2-spårsmixen, det är vid masteringen som man ser till att musiken är så stark som möjligt innan den hamnar på en CD-skiva

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in i 24-bit eller 32-bit FP, i stället för 16-bit, så kan du ha större headroom utan att få sämre ljudkvalitet. Du behöver alltså inte slaviskt hålla dig precis under 0dB annat än om du spelar in i 16-bits upplösning (eller sämre, men det finns det väl ingen som gör...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att du spelar in en gitarr utan kompressor och där medelvärdet i signalen ligger på -20db och där en del snabba transienter slår i taket (0db) då innebär det att transienterna har käkat upp all headroom i din inspelning

Använder du däremot en kompressor och jämnar ut dom starkaste topparna (peakarna) så topparna hamnar på -10db har du ju -10db headroom kvar att lattja med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde det var så att i digital miljö har man inget "headroom" medans ett analogt mixerbord har litet utrymme över taket att utnyttja och det är det rummet som är olika stort på olika mixerbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

det hela är ju mycket enkelt egentligen. Man måste bara ha lite koll på hur saker funkar. Som alla förstår så kan man inte spela in hur starka ljud som helst, varken digitalt eller analogt, på ett media. Stoppar du i ett kassettband i en bandspelare kan du inte spela upp hur starka ljud som helst utan att vrida på volymknappen. Lika dant med digitala medier.

Headroom är "volym"-utrymmet du har tills ditt ljud har nått den högsta gräns för vilken du kan spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

det hela är ju mycket enkelt egentligen. Man måste bara ha lite koll på hur saker funkar. Som alla förstår så kan man inte spela in hur starka ljud som helst, varken digitalt eller analogt, på ett media. Stoppar du i ett kassettband i en bandspelare kan du inte spela upp hur starka ljud som helst utan att vrida på volymknappen. Lika dant med digitala medier.

Headroom är "volym"-utrymmet du har tills ditt ljud har nått den högsta gräns för vilken du kan spela in.

Vad menar dom då med "....Ultra-low noise, highest headroom in its class" (som jag såg på en annons om en mixer)?

Link to comment
Dela på andra sajter

det hela är ju mycket enkelt egentligen. Man måste bara ha lite koll på hur saker funkar. Som alla förstår så kan man inte spela in hur starka ljud som helst, varken digitalt eller analogt, på ett media. Stoppar du i ett kassettband i en bandspelare kan du inte spela upp hur starka ljud som helst utan att vrida på volymknappen. Lika dant med digitala medier.

Headroom är "volym"-utrymmet du har tills ditt ljud har nått den högsta gräns för vilken du kan spela in.

Vad menar dom då med "....Ultra-low noise, highest headroom in its class" (som jag såg på en annons om en mixer)?

ja då är vi tillbaka till det ja funderade på. jag vet hur hur man spelar in digitalt, men inte vad man menar med headroom i olika sammanhang. headroom kanske är innan det börjar dista i analog utrustning? ja så måste det va.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar dom då med "....Ultra-low noise, highest headroom in its class" (som jag såg på en annons om en mixer)?

Jag känner bara till analoga saker men headroom är den bit som finns till övers emellan den normala användarnivån (0dB) och när det distar.

de flesta analoga mixerbord har +-15volt eller +-18volt som max och genom att förflytta den interna "0dB" nivån inom den ram som arbetsspänningen ger så kan man få mer eller mindre headroom till övers i bordet, innan signalen slutligen förstärks för att ge 0dBv pä utgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan givetvis ändra siffrorna på sin mixer och skriva 0dB där det egentligen borde stå -10dB och på så sätt höja sitt headroom med 10dB...

Tänker faktiskt göra det på min mixer, den har 5 lysdioder bredvid fadern på varje kanal och när den översta lyser så distar det, så det hade varit skönt att ha mycket mera marginal där.

Men det handlar om tid ork och lust då det är 64 kanaler som skall byggas om. yikes.gif *blää*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...