Jump to content
Annons

Monkey See (Ny Mix)


emser

Recommended Posts

Jag testar lite nya ljudlandskap och skulle behöva synpunkter.

Vill gärna ha era åsikter om allt.

/emser

LÅTNAMN: Monkey See

ARTIST/GRUPP: emser

GENRE: Rock/Pop

LÅTLÄNGD: 3:50

KOMPOSITÖR: emser

PRODUCENT: emser

EV. MEDVERKANDE: emser

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,8 mb

STATUS: Färdig demo

Monkey_See__post3_.mp3

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du gör dig klart bättre på svenska efter att ha hört förra "megahiten" Tula hem, så detta blev tyvärr en besvikelse. Låten var sådär, puttrade på i all enkelhet och gjorde inte så mycket väsen av sig.

Arret var däremot lite annorlunda, med den där melodigitarren som aldrig gav upp.

Egentligen skulle jag nog inte sågad detta om det var någon annan, men efter att ha hört folkvisetolkningen så var jag tvungen. Du MÅSTE fortsätta på det spåret 😎

Bra jobbat trots allt!!!

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka i Gabrielland hör jag. Första intryck: Lite för hög gitarr. Det allmänna soundet låter lite för diskantigt. Sen saknar jag nog lite mer variation i låten. Mer break, andningspauser. Kanske halvera tempot (det kommer dock nåt dylikt i slutet tror jag).

Kanske inte en av dina bästa stunder. Men rätt bra ändå. Kul att höra nåt tufft.

Den mesta kritiken har nog med dynamiken att göra. Den gäller nog det mesta jag hört från dig. Det låter rätt så hopträngt. Kanske för komprimerat. Vill ha mer luft mellan instrumenten. Kanske inte köra allt på en gång. Allltså jag hör försök till variationer men det måste nog till mer seperation mellan de olika delarna. Och så fram med rösten! Som är ditt främsta verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör dig klart bättre på svenska efter att ha hört förra "megahiten" Tula hem, så detta blev tyvärr en besvikelse. Låten var sådär, puttrade på i all enkelhet och gjorde inte så mycket väsen av sig.

Arret var däremot lite annorlunda, med den där melodigitarren som aldrig gav upp.

Egentligen skulle jag nog inte sågad detta om det var någon annan, men efter att ha hört folkvisetolkningen så var jag tvungen. Du MÅSTE fortsätta på det spåret 😮

Bra jobbat trots allt!!!

// Steffo

Äsch, jag visste att jag skulle få äta upp det där tula-aset :rolleyes:

Skall nog rensa upp lite bland gitarrerna i reffen

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka i Gabrielland hör jag. Första intryck: Lite för hög gitarr. Det allmänna soundet låter lite för diskantigt. Sen saknar jag nog lite mer variation i låten. Mer break, andningspauser. Kanske halvera tempot (det kommer dock nåt dylikt i slutet tror jag).

Kanske inte en av dina bästa stunder. Men rätt bra ändå. Kul att höra nåt tufft.

Den mesta kritiken har nog med dynamiken att göra. Den gäller nog det mesta jag hört från dig. Det låter rätt så hopträngt. Kanske för komprimerat. Vill ha mer luft mellan instrumenten. Kanske inte köra allt på en gång. Allltså jag hör försök till variationer men det måste nog till mer seperation mellan de olika delarna. Och så fram med rösten! Som är ditt främsta verktyg.

Hård men rättvis, det blir tillbaks till ritbordet för mig :rolleyes:

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka i Gabrielland hör jag. Första intryck: Lite för hög gitarr. Det allmänna soundet låter lite för diskantigt. Sen saknar jag nog lite mer variation i låten. Mer break, andningspauser. Kanske halvera tempot (det kommer dock nåt dylikt i slutet tror jag).

Kanske inte en av dina bästa stunder. Men rätt bra ändå. Kul att höra nåt tufft.

Den mesta kritiken har nog med dynamiken att göra. Den gäller nog det mesta jag hört från dig. Det låter rätt så hopträngt. Kanske för komprimerat. Vill ha mer luft mellan instrumenten. Kanske inte köra allt på en gång. Allltså jag hör försök till variationer men det måste nog till mer seperation mellan de olika delarna. Och så fram med rösten! Som är ditt främsta verktyg.

Hård men rättvis, det blir tillbaks till ritbordet för mig :rolleyes:

/And

Alltså detta är vad jag tycker rent personligt. Skulle gärna få höra lite mothögg. Typ att att du kritiserar min kritik.

Jag menar, vill du att det ska låta så ihopträngt som jag tycker att det låter? Det kan ju vara ett ideal?

Å andra sidan kanske det är bara jag som just för tillfället snöat in på nåt som är väldigt öppen musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan bra låt välsigt bra sång men............är texten inte lite för ------på näsan

jag jag fatta vad du vill säga innan jag sätter i gång låten

och sedan säger du det vill bli överraskad text mässigt

detta skulle nog få mig att digga din låt för den är bra.. tony

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså detta är vad jag tycker rent personligt. Skulle gärna få höra lite mothögg. Typ att att du kritiserar min kritik.

Jag menar, vill du att det ska låta så ihopträngt som jag tycker att det låter? Det kan ju vara ett ideal?

Å andra sidan kanske det är bara jag som just för tillfället snöat in på nåt som är väldigt öppen musik?

Nja, det här var ju, som jag skrev inledningsvis, ett test av lite, för mig, nya ljudlandskap så visst.. ihopträngt och pang på rödbetan var ju vad jag hade tänkt mig.

Nu är det ju bara så väldans svårt att få separation på pryttlarna när man har "wall of sound" ljudbild.

Man kan ju se det som ett experiment för att försöka lära sig något... vilket jag säkert inte kommer göra 😄

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså detta är vad jag tycker rent personligt. Skulle gärna få höra lite mothögg. Typ att att du kritiserar min kritik.

Jag menar, vill du att det ska låta så ihopträngt som jag tycker att det låter? Det kan ju vara ett ideal?

Å andra sidan kanske det är bara jag som just för tillfället snöat in på nåt som är väldigt öppen musik?

Nja, det här var ju, som jag skrev inledningsvis, ett test av lite, för mig, nya ljudlandskap så visst.. ihopträngt och pang på rödbetan var ju vad jag hade tänkt mig.

Nu är det ju bara så väldans svårt att få separation på pryttlarna när man har "wall of sound" ljudbild.

Man kan ju se det som ett experiment för att försöka lära sig något... vilket jag säkert inte kommer göra 😳

/And

texten???

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan bra låt välsigt bra sång men............är texten inte lite för ------på näsan

jag jag fatta vad du vill säga innan jag sätter i gång låten

och sedan säger du det vill bli överraskad text mässigt

detta skulle nog få mig att digga din låt för den är bra.. tony

Halloj,

Jag hajjar inte riktigt vad du försöker säga men om du menar att det är en nonsens text så är du på helt rätt spår. 😳

Jag tror att sticket tar udden av all seriositet.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan  bra låt välsigt bra sång men............är texten inte lite för ------på näsan

jag jag fatta vad du vill säga innan jag sätter i gång låten

och sedan säger du det vill bli överraskad text mässigt

detta skulle nog få mig att digga din låt för den är bra.. tony

Halloj,

Jag hajjar inte riktigt vad du försöker säga men om du menar att det är en nonsens text så är du på helt rätt spår. 🙂

Jag tror att sticket tar udden av all seriositet.

/ems

ja men ämnet käns som icke nonsens det är nog det .

gick till din hemsida såg att du fotar det kanske förklara texten 😳

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på denna låten flera gånger och jag har följande att säga:

Det allmänna soundet låter lite för diskantigt.

Nej det låter riktigt bra tycker jag. Endast med undantag av refrängen - där måste du dämpa dom "farliga" frekvenserna mellan 1kHz och 4kHz på vokalspåren. Möjligtvis behövs även gitarrspåret dippas på vissa av dessa frekvenser. (Tony: detta gäller ännu mer för dina produktioner, alla spår)

Tillbaka i Gabrielland hör jag.

Visst låter det Peter Gabriel - inget fel med det i sig? Du sjunger väldigt bra och inte minst dina vokalharmonier är värkligen top class! Man hör det inte första gången man lyssnar pga det skarpa ljudet (redan omtalat), men det märks att du är erfaren med vokalpåläggning och du har hittat fram till "ditt sätt" att lägga harmonierna. Coolt!

vill du att det ska låta så ihopträngt som jag tycker att det låter?

Soundet är det inget fel på. Det går inte att kritisera ett tight, "ihopträngt" sound om det är tanken att det skall låta på det sättet. (Jag gillar egentligen inte att slänga ut assosiationer till andra artister, men jag tvingas här nämna RHCP)

Det var min kritik av det rent produktionsmässiga. Jag har även några synpunkter när det gäller låtskrivandet ev artisteriet, men du kanske först och främst ville ha kritik av produktionen/soundet?

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Mkt bra, som vanligt.

Varför hörs du inte i en radiostation nära mig 😆 ?

Bomba radiostationerna med dina alster, förr eller senare borde det nappa.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...