Jump to content
Annons

Mixare sökes


evilrocker

Recommended Posts

Vi ska spela in en egen platta och själva inspelningen kan vi nog klara av rätt bra med lite tips kanske. Men mixningen skulle vi nog behöva hjälp med. Någon som har tips på någon som gör ett jobb som inte kostar miljarders eller någon som är intresserad? Musikstil melodiös punkrock. Mastring och press kommer att ske via cuttingroom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pro tools, men ljudfilerna blir ju wav ändå så vilket program eller sätt den som mixar använder spelar ju ingen roll. Vi kanske spelar in på olika apparater tom, en del kanske går via en hårddiskporta lr adat, men som sagt, allt kommer ut i wav-filer som man bara lätt importerar i pro tools eller dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på demon, och det här känns ju som musik som jag vet hur det ska låta! Jag tyckte demon lät ganska bra på sina håll, med undantag för trummorna kanske, men lite oupprensat, så att det var en ganska otydlig ljudbild.

Jag antar att vi snackar rätt klonkig bas och klickig kagge? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo heh det är ju jag som mixat, det är väl ungefär dit min kompetens sträcker sig och det duger ju inte till att släppa en skiva på direkt. Nja basen körs från en EBS Fafner förförstärkare och Fender jazz ller P-bas så rätt metalliskt punkbasljud blir det ju. Kaggen behöver inte vara klickig kan låta som på Backyards Total 13 bara det låter gött och att det är tryck och attack i ljudet. Har du något du har mixat som man kan lyssna på? Om du inte vill ta det här kan du maila mig på band@soundofarevolution.com

Och utrustningen vi har är väl ungefär detta:

2 x ATM10A (överhäng)

1 x Beta52 (baskagge och basförstärkare)

1 x Beta57 (gitarr)

2 x 58or (vet inte)

4 x 57or (trummor & gitarr)

1 x AKG C4000B (Sång)

+ ett gäng kompressorer + pro tools

Sen Marshall-stackar (rörförstärkare)

Gibson-gitarrer och Fender-basar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det låter grymt. Är själv inte så jätteförtjust i sån där jätteklickig kick vi snackar om i typ Anti-Flag. Gillar bättre en mer "middig" attack, som ni säger typ en del Backyard Babies och såklart mycket annan modern rock.

Rätt konfunderad över hur ni lyckades kräma ur ett sånt där bassound ur en Fafner. Har lirat på dem ett par gånger, och aldrig tyckt att det låtit ens i närheten av det jag hörde på demon.

Skickar PM ang. provlyssning.

EDIT: Metalliskt punkbasljud, det var det jag menade med klonkigt 😛

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den EBS Fafner kan med rätt inställningar få rätt gött ljud med, vi pumpade väl ur alla 620w på en och samma gång hehe. Bassisten funderar även på att köpa den där rörpedalen från EBS också, då blir det ännu mer rör och tryck! Och på den inspelningen har vi ändå bara mickat upp med en vanlig 57:a. Efter det testade vi med Beta 52 och jäklarns vilken skillnad det blev, fick med alla djupa härliga register!

Ok väntar med spänning på att få lyssna!

Heh ja ok då fattar jag vad klonkigt betyder från och med nu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Demon låter gött iaf 😉 o inte så jäkla dåligt mixad heller.

Verkar som Torwald smider snabbare medans järnet e varmt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...