Jump to content
Annons

Är Pro Tools rätt program för mig?


bas_anton

Recommended Posts

Hej jag har tänkt skaffa mig någon form av inspelning program/system. Jag är en riktig rookie på det här området så jag har kanske inte rätt ordförråd. I alla fall, mina tidigare erfarenheter av musikdatorer sträcker sig till en kort kurs i MIDI i skolan. Vi satt med iMac med Cubase VST 5 och en Roland JV10 synth.

Jag spelar elbas och vill kunna göra lite bakgrunder (typ planka nån låt) och spela in med basen. Jag vill också kunna på ett enkelt sätt med loopar och ljud som jag klipper ut från cd skivor.

Eftersom jag inte har någon form av utrustning hemma så behöver jag köpa en dator, ljudkort och något som ger lite ljud ifrån sig.

Jag har tidigare varit på att skaffa en Mbox. Då får jag ju med en programvara plus att det följer med en mindre version av Reason. Kommer dom här program att "klara" av de som jag vill göra på ett smidigt sätt. Kom ihåg att jag inte har så stor erfarenhet av något speciellt program (bara lite småklickande i VST 5) Och om jag skulle skaffa Cubase så skulle jag ändå få lära om lite (SX).

Jag är beredd att sätta mig och plugga lite på programens funktioner.

Min Budget ligger runt 15000:- , Då har jag råd med en rätt schysst dator, en Mbox och ett MIDI klaviatur. FRÅGAN är bara kommer det att passa mina behov?

Det blev rätt långt men det sista jag vill är att köpa fel grejer! /Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänker du skaffa dig PC eller MAC??

Köper du mac så rekommenderar jag helt klart Logic. En del tycker det är svårt att komma igång med, men själv har jag aldrig upplevt det som krångligt utan tycker det är ett av de enklare programmen. Ändå är det helt klart ett av de mest proffessionella som finns på marknaden. Tyvärr utvecklas det numera bara för mac så det är ingen bra idé att köpa det till PC (om det nu ens går att köpa nytt fortfarande).

Blir det en pc så tror jag protools är grejjen för dig. Dessutom följer det med en lite-version när du handlar digidesign-kort så om du köper ett sånt så slipper du kasta massa pengar på sequencer-mjukvara. Lägg i så fall dom pengarna på en lite bättre dator eller kanske någon bra mikrofon istället.

Har ingen vidare koll på protools, men har hört att MIDI-delen ska va ganska rutten. Kan inte tänka mig att det är några problem att få ihop lite loopar och sånt, men tänker du jobba väldigt mycket med midi-programmeringen så kanske du ska ta dig en titt på Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)
Har ingen vidare koll på protools, men har hört att MIDI-delen ska va ganska rutten.

Att midi i ProTools skulle vara dåligt är en myt som inte stämmer med verkligheten. Men om man kommer från Logic eller Cubase, kan det ju upplevas så eftersom det ser anorlunda ut i PT.

Jag jobbade själv med Cubase i 15 år innan jag gick över till PT. Lite ovant i början men man vänjer sig snabbt och upptäcker att det även finns en del fördelar i PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att midi i ProTools skulle vara dåligt är en myt som inte stämmer med verkligheten. Men om man kommer från Logic eller Cubase, kan det ju upplevas så eftersom det ser anorlunda ut i PT.

Jag jobbade själv med Cubase i 15 år innan jag gick över till PT. Lite ovant i början men man vänjer sig snabbt och upptäcker att det även finns en del fördelar i PT.

Ahh. Skönt att höra faktiskt!!

Kommer ju själv gå över till protools förr eller senare (om jag nu inte vinner på lotto och har råd med en G5a).

Lite OT, men iaf: Finns det nån demoversion av PT att tanka hem som stödjer ASIO?? Letade lite för ett tag sen, men hittade inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

För demoversioner av PT dvs PT Free så finns dem på http://www.digidesign.com

Ang myten om PT sk MIDI-del så har jag aldrig förstått var det kommer ifrån. Midi-delen i PT räcker gott och väl till det mesta man behöver. Redigeringen fungerar på ett liknande sätt som i audiodelen, dvs klippa/klistra/dra i/förlänga/etc etc

Om man är musiker och vill ha ett tillsynes enkelt program att jobba i (för audioinspelning/redigering/lite loopar/etc så är det PT som gäller . . anser jag.

Logic skulle jag inte rek någon 😄 att jobba i (och ja jag jobbar på Mac). Kanske kanske kommer L att bli bättre i vers 7 . . . kanske kanske kommer Apple's nya proffsaudio program knäcka samtliga (och då menar jag inte GarageBand . . . vilket kan vara ett alternativ för en fattig musiker att jobba i . . . programmet kommer gratis med nya Mac, kostar ca 495 kr annars. Den har loopar, audioinspelning, midi, mjukvaruintrument, etc etc men kan inte styra externa syntar. http://www.apple.com/garageband

Men tills dess så är mBox ett bra alternativ . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic skulle jag inte rek någon 😄 att jobba i (och ja jag jobbar på Mac). Kanske kanske kommer L att bli bättre i vers 7 . . .

Varför inte? Nästan samtliga stora studios kör ju Logic med protools-hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag ska köra pc. Ska antagligen beställa från datorbutiken. Asus moderkort, AMD Athlon 2800 1 gb RAM. Det är det jag har tänkt mig. Är det någon som har erfarenhet av Reason här. Kan det ersätta en vanlig synth?

Tack för hjälpen. Jag känner mig lite säkrare nu. Ska bara bli klar med körkortet, sen blir det musikprylar:)

Redigerat av bas_anton
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köra pc. Ska antagligen beställa från datorbutiken. Asus moderkort, AMD Athlon 2800 1 gb RAM. Det är det jag har tänkt mig. Är det någon som har erfarenhet av Reason här. Kan det ersätta en vanlig synth?

Tack för hjälpen. Jag känner mig lite säkrare nu. Ska bara bli klar med körkortet, sen blir det musikprylar 🙂

Reason är ju ännu en stor sequencer som innehåller ett helt gäng med synthar. I det programmet kan du inte spela in audio, men synka det med andra program som Cubase, Logic (Protools vet jag inte men antar att det går bra också).

Men alla program (utom just Reason) stödjer ju VSTi (mjukvarusynthar) som du kan använda. Finns dessutom en hel del gratis-synthar som låter helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inget som är kompatibelt med Win2k/XP.

Nej, ProTools free finns tyvärr inte för OSX eller XP. Men du kan kolla på intruktionsvideos:

http://www.digidesign.com/disk/diskflix/

Kollade in några videos, men dom tog ju inte upp midi-delen alls. Verkar ju faktiskt helt klart smidigt annars, editeringen e ganska likt logics, men mixer-delen verkar skilja sig en hel del. Hur funkar det med routing och bussar och sånt i PT? Går det bygga upp autoloads så man slipper slänga upp allting från början så fort man startar en ny session?

MIDI filter?? Kan man göra egna? (mitt keyboard skickar aftertouch som en galning och det vill jag inte ha mina fina midi-spår nerlusade med)

Vi körde ett digi001 ett litet tag i studion för ganska längesen och testade protools lite snabbt. Verkar ha hänt en del när det gäller audio-delen helt klart.

Känns som om logic och pt går sida vid sida. Det som är nytt i PT är också nytt i logic. Handlar väl mest om vad man är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...