danieel Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Har inte superkoll på hur det här med midi fungerar, men det jag vill göra är att lägga miditrummor och sedan lite gitarrer och sång uppepå det för att sedan exportera hela klabbet till en mp3a (eller wav för den delen). Nu är min noobfråga: Hur kattsingen ska jag bäsa mig åt? Har inte sysslat med midi i cubase innan eftersom att jag inte suttit inne på prylarna. Men nu när man upptäckt den underbara midivärlden vill man ju inte nåt sånt här ska sätta stopp för allt. Så jag gör som vanligt när jag är i knipa, frågar forumet =)
DrHans Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Hur långt har du kommit? Skapat ett midispår? Lagt en trummvsti i vsti racket? Valt den trumvsti´n som output på spåret?
danieel Postat 27 oktober 2006 Trådstartare Postat 27 oktober 2006 (redigerat) Hehe, ok, jag är inte ens nära att ha kläm på det här. Det jag har gjort är att jah har: - skapat ett midi-spår - tryckt på rec - spelat lite på mina trummor (digitala) - lagt in rätt drummap så att det inte låter som ett piano - piffat till beatet lite och kopierat över det i projektet sen... - skapat ett audiospår där ja nynnade lite för att se om det gick att exportera midi och audio-spår till en mp3 eller wav. Det är alltså det sista jag inte fixar =( Om det är någon inställning där jag måste säga till hur midiljudet ska outas så har jag alltså inte gjort det. Jag hör bara trummorna och audiospåret i högtalarna när jag spelar igenom låten, inte när jag exporterat den. EDIT: fixpix Redigerat 27 oktober 2006 av danieel
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Ur vad kommer ditt midiljud då? Nån extern burk med dina digitala trummor? Och den externa burken har du inkopplad till ett audiospår eftersom du får ljud i högtalarna? Bra. Då skall du först spela upp din midislinga med din externa burk och banda in denna externa burks ljud på audiospåret. Sen har du MIDI-informationen i audio-format som du kan exportera.
danieel Postat 27 oktober 2006 Trådstartare Postat 27 oktober 2006 Ur vad kommer ditt midiljud då? Nån extern burk med dina digitala trummor? Och den externa burken har du inkopplad till ett audiospår eftersom du får ljud i högtalarna? Bra. Då skall du först spela upp din midislinga med din externa burk och banda in denna externa burks ljud på audiospåret. Sen har du MIDI-informationen i audio-format som du kan exportera. Nej nej 🙁 All förvirring beror ju på att jag inte kan det här, men jag ska försöka förklara igen. Mina digitaltrummor är kopplade direkt till mitt ljudkort, och i Cubase väljer jag bara den ingången när jag ska banda miditrummor. När det är gjort så ligger ju midiinformationen på min PC, i Cubase, inte externt. Jag kan lyssna på det som midi i Cubase, men jag kan alltså inte exportera det. Så, inga externa grejer här inte.
Piccazzo Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 (redigerat) För att förtydliga lite för dig så är MIDI enbart datainformation och inget ljud. M.a.o MIDI säger åt Cubase att på denna kanal skall detta ljud spelas. Förr att göra ditt Midi till Audio kan du antigen 1. dra en kabel från din line out till Line in och spela in detta som ett audiospår 2. Skaffa en vst instrument ( Tex East West Collossus ) eller ett liknande VST Instrument som innehåller alla möjliga ljud.Då kan du från Cubase göra en helt vanligt Audiomixdown (Bounce) och alla ljud förljer med. 3. Har du ett ljudkort med 2in/2ut kan du säkerligen i cubase sätta två spår ( tex Output 3 och 4 ) på inspelning och helt enkelt spela in det du hör. ( Kanske ? Kan inte cubase ) Redigerat 27 oktober 2006 av Piccazzo
danieel Postat 27 oktober 2006 Trådstartare Postat 27 oktober 2006 För att förtydliga lite för dig så är MIDI enbart datainformation och inget ljud. M.a.o MIDI säger åt Cubase att på denna kanal skall detta ljud spelas. Förr att göra ditt Midi till Audio kan du antigen 1. dra en kabel från din line out till Line in och spela in detta som ett audiospår 2. Skaffa en vst instrument ( Tex East West Collossus ) eller ett liknande VST Instrument som innehåller alla möjliga ljud.Då kan du från Cubase göra en helt vanligt Audiomixdown (Bounce) och alla ljud förljer med. 3. Har du ett ljudkort med 2in/2ut kan du säkerligen i cubase sätta två spår ( tex Output 3 och 4 ) på inspelning och helt enkelt spela in det du hör. ( Kanske ? Kan inte cubase ) Tack! Nu har ja nog kläm på det. Eftersom att jag brukar lösa alla världens bekymmer med silvertejp så förstår jag inte hur jag kunde missa att dra en kabel från in till out. Ska kolla upp de andra metoderna också, VST instrument låter ju spännande. Men jag börjar lite försiktigt först.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.