Jump to content
Annons

samarbete över kontinenten?


rabaclabin

Recommended Posts

Jag undrar om nån kan ge mig tips.Jag skriver låtar med min partner som bor i USA:Vi vill spela in en demo.Kan vi göra det över nätet?Tex han spelar in bas och sen spelar jag in gitarr.Kan man skicka filer så och lägga till tracks?I så fall vad behöver man? Han har en Tascam 424 mark III.Jag tänkte att han kan lägga ner nåt track ,skicka kasetten till mig och jag kan spela in sång etc och skicka tillbaka.Fast då måste jag väl skaffa en likadan 4kanalig bandspelare.Låter det krångligt? Båda av oss är inte så haj på datorer.Vi behöver nåt enkelt och inte för dyrt.Några förslag? N

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I och med att du skrivit här har du upperbarligen en Dator.

Så skaffa ett gratis inspelningsprogran , lär er det och skicka filerna via

mail eller yousendit till varandra.

Köp ett ex av tidningen Computermusic så får du alla program du behöver

helt utan kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Jag föreslår att ni blir lite mer positivt inställda gentemot datorer och sporrar varandra att utvecklas inom detta. Det är helt klart det mest effektiva sättet att arbeta om man befinner sig på olika platser. Skicka band och grejer låter knepigt.

Forska i omrdådet och försök komma underfund med vilket system som passar er bäst. Räkna med en ca 6 månader till att lära er grunderna i systemet sen är det bara att köra på och utvecklas mer och mer.

Här på forumet finns det tonnvis med info angående detta, så jag rekkomenderar att ni spenderar lite tid oå research.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det otroligt mycket lättare att jobba med datorer. Men inlärningskurvan är hög och förmodligen behöver du sätta dig in i ljudkort, datorer, sequencer osv.

Flera av mina favorit skivor är inspelade på just 4-track så det går att göra en massa bra musik på det fortfarande. Och det är ju det som är poängen. Ni ska inte behöva tänka så mycket på skärmupplösningar och drivrutiner utan bara spela in lite musik. En 4-track finns att köpa begagnat på tex e-bay.

Med det sagt så vill jag ändå säga att det är i längden mycket lättare och mer överskådligt att jobba med datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten vill jag göra det som är lättast för båda.Innan bodde vi på samma kontinent,så det har inte varit ett problem förrän nu.Jag har tagit en paus från musiken(har varit upptagen med man och 4 barn,men nu kan jag inte lägga det på hyllan längre,det måste få komma ut Tack för alla tips N

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...