blackboard Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 HÄller pÄ att bygga ihop en studio hemma och har tÀnkt att anvÀnda Cubase för att spela in komplett med tvÄ skÀrmar för att underlÀtta arbetet. Nu har jag kommit till valet av ljudkort och jag har fÄtt tips pÄ ett av mÀrket "PreSonus" modell "Firepod", kostar ca 5995:-, förhoppningsvis kan jag fÄ det en del billigare. Kortet har 8 MikingÄngar med Trim-kontroll, 8 analoga lineiongÄngar, 2 instrumentingÄngar (valbart), 8 analoga linje-utgÄngar, S/PDIF in/ut, Midi in/ut med mera. vet inte om det Àr lite overkill att köpa ett kort med sÄ mÄnga in/utgÄngar, har inte tÀnkt att anvÀnda analogt mixerbord utan mixa allt i datorn (i alla fall tills vidare), dÀremot gillar jag grejen att ha alla instrument och mickar inkopplade samtidigt och slippa switcha mellan de pÄ ingÄngarna. Har för tillfÀllet en gitarr, en bas, en mic och ska köpa en midikeyboard. NÄgon som har nÄgot att tycka till om detta alternativ eller har nÄgot annat tips till mig? Vore mycket tacksam!
IDF Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 (redigerat) sökning sökformulĂ€ret Ă€r vÀÀldigt bra.. ne men jag tror du kan komma lĂ„ngt med det kortet.. đ Redigerat 9 oktober 2006 av IDF
rainydays Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Jag hade först tÀnkt sÀga att det vore bÀttre att skaffa en patchbay eller dylikt. Men sen kom jag att tÀnka pÄ att en firepod gÄr att fÄ för under 5000kr hÀr. SÄ det kÀnns som man lika gÀrna kan slÄ till pÄ en sÄdan istÀllet. Ett utmÀrkt ljudkort för pengarna. Tycker faktiskt det Àr vÀrt mer Àn sÄ. Och du fÄr ju dessutom tillrÀckligt med ingÄngar för att spela in ett trumset om du sÄ vill.
blackboard Postat 16 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 16 oktober 2006 Funderar pÄ att istÀllet satsa pÄ en "FIREBOX" av samma mÀrke, finns det nÄgot som Àr definitivt negativt med detta ljudkort, eller borde jag klara mig med det? FIREBOX
Linus Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 Den borde rÀcka gott Ät dig. Koppla mikrofonen pÄ ingÄng 1 (mik), och elbasen in pÄ ingÄng 2 (instrument). Sen mickar du upp gitarrstÀrkaren med mikrofonen alternativt kopplar den via DI box till line in 3.
blackboard Postat 30 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2006 Okej, lÀget Àr Àndrat. Leverantören har inga Firebox kvar sÄ jag funderar pÄ att köpa ett M-Audio Firewore 410, de verkar rÀtt sÄ likvÀrdiga. NÄgon som vet nÄgot om deras skillnader och om fireboxen Àr mycket bÀttre. Synpunkter vill jag ha helt enkelt! Firewire 410 Firebox
kalaslemuren Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 Lite sent bara, men frÄn vad jag förstÄtt kan Firewire 410 bara spela in tvÄ kanaler samtidigt, alltsÄ antingen line eller mic/instrument. Kanske kan vara intressant om du ska anvÀnda gitarr, bas och mik samtidigt!
ChromaWoods Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 (redigerat) HĂ€r finns lite andra Ă„sikter om FW410: https://www.studio.se/index.php?showtopic=33937 https://www.studio.se/index.php?showtopic=33548 F.ö blev det inget FW410 för mig, jag bestĂ€llde en E-MU 0404 istĂ€llet. EDIT: Lite sent, ja... Men hellre för mycket info Ă€n för lite! Typ... kanske ibland. Ăh. Redigerat 5 december 2006 av ChromaWoods
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.