Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HÄller pÄ att bygga ihop en studio hemma och har tÀnkt att anvÀnda Cubase för att spela in komplett med tvÄ skÀrmar för att underlÀtta arbetet. Nu har jag kommit till valet av ljudkort och jag har fÄtt tips pÄ ett av mÀrket "PreSonus" modell "Firepod", kostar ca 5995:-, förhoppningsvis kan jag fÄ det en del billigare. Kortet har 8 MikingÄngar med Trim-kontroll, 8 analoga lineiongÄngar, 2 instrumentingÄngar (valbart), 8 analoga linje-utgÄngar, S/PDIF in/ut, Midi in/ut med mera. vet inte om det Àr lite overkill att köpa ett kort med sÄ mÄnga in/utgÄngar, har inte tÀnkt att anvÀnda analogt mixerbord utan mixa allt i datorn (i alla fall tills vidare), dÀremot gillar jag grejen att ha alla instrument och mickar inkopplade samtidigt och slippa switcha mellan de pÄ ingÄngarna. Har för tillfÀllet en gitarr, en bas, en mic och ska köpa en midikeyboard.

NÄgon som har nÄgot att tycka till om detta alternativ eller har nÄgot annat tips till mig? Vore mycket tacksam!

Annons
Postat (redigerat)

sökning

sökformulÀret Àr vÀÀldigt bra.. :rolleyes:

ne men jag tror du kan komma lĂ„ngt med det kortet.. 😛

Redigerat av IDF
Postat

Jag hade först tÀnkt sÀga att det vore bÀttre att skaffa en patchbay eller dylikt. Men sen kom jag att tÀnka pÄ att en firepod gÄr att fÄ för under 5000kr hÀr. SÄ det kÀnns som man lika gÀrna kan slÄ till pÄ en sÄdan istÀllet.

Ett utmÀrkt ljudkort för pengarna. Tycker faktiskt det Àr vÀrt mer Àn sÄ.

Och du fÄr ju dessutom tillrÀckligt med ingÄngar för att spela in ett trumset om du sÄ vill.

Postat

Funderar pÄ att istÀllet satsa pÄ en "FIREBOX" av samma mÀrke, finns det nÄgot som Àr definitivt negativt med detta ljudkort, eller borde jag klara mig med det?

FIREBOX

Postat

Den borde rÀcka gott Ät dig. Koppla mikrofonen pÄ ingÄng 1 (mik), och elbasen in pÄ ingÄng 2 (instrument).

Sen mickar du upp gitarrstÀrkaren med mikrofonen alternativt kopplar den via DI box till line in 3.

• 2 veckor senare...
Postat

Okej, lÀget Àr Àndrat. Leverantören har inga Firebox kvar sÄ jag funderar pÄ att köpa ett M-Audio Firewore 410, de verkar rÀtt sÄ likvÀrdiga. NÄgon som vet nÄgot om deras skillnader och om fireboxen Àr mycket bÀttre. Synpunkter vill jag ha helt enkelt!

Firewire 410

Firebox

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Lite sent bara, men frÄn vad jag förstÄtt kan Firewire 410 bara spela in tvÄ kanaler samtidigt, alltsÄ antingen line eller mic/instrument.

Kanske kan vara intressant om du ska anvÀnda gitarr, bas och mik samtidigt!

Postat (redigerat)

HÀr finns lite andra Äsikter om FW410:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33937

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33548

F.ö blev det inget FW410 för mig, jag bestÀllde en E-MU 0404 istÀllet.

EDIT: Lite sent, ja... Men hellre för mycket info Ă€n för lite! Typ... kanske ibland. Äh.

Redigerat av ChromaWoods

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.