Jump to content
Annons

Kan ni som använder en Mac scrolla normalt i PT?


Toao (oregistrerad)

Recommended Posts

Toao (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar lite angående Pro Tools, på en Mac. När jag har testat Pro Tools på en Mac så har det inte gått att scrolla/zooma horisontellt/vertikalt lika mjukt som på en PC. På macen zoomar den först jättehackigt ett par klumpiga steg och sedan hoppar den plötsligt till minsta zoom (om man zoomar in dvs). Så går det ju inte att ha det. Har detta berott på att alla macmusar har dålig respons (inkl. styrplattan på en Ibook som jag hyrde för ett tag sedan och hade Pro Tools på), blir det bättre med en proffsigare mus (typ Logitech)? Eller beter sig Pro tools så här buggigt på en Mac? Ni som kör Pro Tools på Mac informera gärna mig om detta, kan ni zooma/scrolla mjukt med en bra mus på en Mac i Pro Tools?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja jag scrollar snabbt och mjukt i PT. Med original musen *Mighty mouse/ som kom med min G5.

Den har ett scroll hjul saa jag scrollar lika bra, snabbt, mjukt saavael horisontalt som vertikalt.

Sloe scrollning beror paa daaligt grafikkort kontra foer lite RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Jag vet inte om det beror på för lite ram eller ett dåligt grafikkort. Testade på en sprillans ny Imac 24 med 2 gig ram och med ett Nvidia Geforce 7600 GT kort. Så vad kan det då bero på då? Scrolla mjukt kanske innebär olika saker för olika personer. Men det låter som du onekligen inte har några problem med din mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Att scrolla går bra kom jag på men det är zoom med scrollen som krånglar, jag vill gärna köpa en ny Imac men ska det trilskas så vete sjutton. Men hur kommer det sig att det funkar för dig då? På pc har jag ju testat och då har det inte varit några problem trots att jag inte haft en extra extern hårddisk inkopplad, måste man kanske ha en extern hårddisk till macen, är macen känsligare? Det går ju inte att ställa in musen speciellt mycket mer än att maxa accelerationen. Och så nämnde du att du körde med en mighty mouse så då kan det ju inte vara ett musproblem. Hmm :S

/D

Redigerat av Toao
Link to comment
Dela på andra sajter

Zooma funkar utmärkt, både på höjd (tjocklek på ljudvågen) och bredd med billigaste "PC" musen från clas ohlson, f.ö. utan några speciella drivrutiner.

Växla mellan alt och shift + scrolla= snabbt och smidigt

Jag skulle i.o.f. kunna önska att det fanns fler "lägen" när man zoomar, det kanske är det du menar med hackigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Men du "Flintan", går det att zooma mjukt och fint då? Jag vet ju att det går att zooma med scrollkulan alltså. Det är hur väl det fungerar på en mac jag är intresserad av.

Redigerat av Toao
Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Jag skulle i.o.f. kunna önska att det fanns fler "lägen" när man zoomar, det kanske är det du menar med hackigt?

Såg inte att du hade skrivit det. Det är precis det det är frågan om. På en PC finns det fler lägen vilken gör att man kan zooma mer noggrant, på en mac hoppar det snabbt ner till minsta zoom. Ska det verkligen vara så? Det är ju för skräpigt i sådana fall.

Redigerat av Toao
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig fungerar det bra med de lägen som finns. Tror det är en vanesak. Men lär sig att scrolla några få snäpp istället för många..

Jag tror iaf. inte att det spelar någon roll vilken mus man har, men jag gissar bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kanske koncentrera sig på att lyssna istället för att leka photoshop med ett inspelningsprogram... 😲

Visst ska man alltid i första hand lyssna och inte titta vad som är bra,

men det vore ju vansinne att inte utnyttja de möjligheter som finns med datorbaserad ljudinspelning när det är det man håller på med...

*sorry lite OT*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...