stre Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 Har nu suttit en vecka pĂ„ nĂ€tet och lĂ€st tester hit och dit. Kollat priser till förbannelse och sitter nu och lurar pĂ„ en del grejjer jag hoppas fĂ„ hjĂ€lp med. đ PCI eller Firewire? Ska anvĂ€nda ljudkortet till lite hemmastudio samt lite grann i replokalen. Antalet in/utgĂ„ngar ska vĂ€ll helst ligga runt 8/8... LĂ€ser om bĂ€gge, och nackdelar verkar uppvĂ€ga fördelar hos bĂ€gge alternativen som jag ser det. Har hyffsad dator P4 2,8 2Gb Ram sata diskar mm. SĂ„ problem med hastighet borde jag vĂ€ll knappast fĂ„ om jag vĂ€ljer Firewire alternativet? Prisklassen vare ja, 3000-3500. Vettigt? đ Har spanat in ESI Esp1010 samt Terratec X24. Vad jag har lĂ€st sĂ„ funkar vĂ€ll dessa ok? Ge gĂ€rna respons pĂ„ dessa bĂ€gge ljudkort, eller om du har nĂ„got annat att rekomendera! / Daniel
rainydays Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 Bara en liten frÄga. Ska du anvÀnda micar till alla ingÄngarna? IsÄfall, har du 8 preamps? Annars fÄr du antingen skaffa det eller ett ljudkort med inbyggda preamps. Presonus Firepod har blivit riktigt prisvÀrd nu. Visserligen lite över din prisklass. Men riktigt bra för pengarna. http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_firepod_prodinfo.html
stre Postat 26 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2006 Som mest anvĂ€nds jag 3 micar samtidigt. Resten Ă€r bara instrument.... Trodde faktiskt inte att jag behövde köpa nĂ„gon micpreamp till dessa enligt vad försĂ€ljaren pĂ„ jam sa till mig. Men dĂ€r ser man Presonus Firepod sĂ„g fin ut fĂ„r kanske omvĂ€rdera min prisklass litegrann đ Ăr det samma prestande med Firewire som PCI?
rainydays Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 Ska du plugga in instrumenten rakt in i kortet behövs ju ocksÄ preamp. Annars mÄste man ju ha linelivÄ pÄ signalen. Det Àr ingen nÀmnvÀrd prestandaskillnad mellan Firewire och PCI. Kommer definitivt inte mÀrka det pÄ din dator.
rainydays Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 ESI Juli@ đ Det Ă€r ju inte ens i nĂ€rheten av vad han behöver?
Pain, baby Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 Emu 1820 Àr populÀr.. Dock sÄ Àr det vÀl bara sex ingÄngar pÄ den...
stre Postat 26 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2006 Fireface ligger lite utanför budgeten kĂ€nns de som đ Firepod'en ligger nog nĂ€rmast till hands, blir att spara ihop lite mer alltsĂ„! Tack för alla svar!
IDF Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 (redigerat) jag fĂ„r dĂ„liga vibbar av firepoden, satt o jobbade med tvĂ„ st. i somras, varav de bĂ„da överhettades o börja agera konstigt.. đ rme fireface 400/800 Ă€r ju klart bĂ€st!! bara att det inte funkar med pro tools.. đ Redigerat 26 september 2006 av IDF
rainydays Postat 26 september 2006 Postat 26 september 2006 jag fĂ„r dĂ„liga vibbar av firepoden, satt o jobbade med tvĂ„ st. i somras, varav de bĂ„da överhettades o börja agera konstigt.. đ Satt de ovanpĂ„ varandra i rack dĂ„? DĂ„ kan jag tĂ€nka mig att de kan bli för varma en varm sommardag. Och visst de blir varma annars med, men aldrig sĂ„ jag mĂ€rkt nĂ„gra problem.
IDF Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 jag fĂ„r dĂ„liga vibbar av firepoden, satt o jobbade med tvĂ„ st. i somras, varav de bĂ„da överhettades o börja agera konstigt.. đ Satt de ovanpĂ„ varandra i rack dĂ„? DĂ„ kan jag tĂ€nka mig att de kan bli för varma en varm sommardag. Och visst de blir varma annars med, men aldrig sĂ„ jag mĂ€rkt nĂ„gra problem. de satt med 1 HE:s mellanrum för sĂ€kerhets skull, det stod en skitfet flĂ€kt o blĂ„ste pĂ„ dem, alltsĂ„ inte ngn slags ventilation, utan en som man köper pĂ„ classe o. skumt det dĂ€r.. lĂ€r ju vart mĂ„ndagsex, men Ă€ndĂ„.. đđ Ă€r ett bra kort annars.. kan bygga ut en bit, det Ă€r bra!! i nyaste numret av studio följde en fet reklamtidning frĂ„n fitzpatrick (vareva??) som fanns vĂ€ldigt mĂ„nga schyssta RME kort i.. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.