Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu suttit en vecka pĂ„ nĂ€tet och lĂ€st tester hit och dit. Kollat priser till förbannelse och sitter nu och lurar pĂ„ en del grejjer jag hoppas fĂ„ hjĂ€lp med. 😉

PCI eller Firewire?

Ska anvÀnda ljudkortet till lite hemmastudio samt lite grann i replokalen.

Antalet in/utgÄngar ska vÀll helst ligga runt 8/8...

LÀser om bÀgge, och nackdelar verkar uppvÀga fördelar hos bÀgge alternativen som jag ser det.

Har hyffsad dator P4 2,8 2Gb Ram sata diskar mm. SÄ problem med hastighet borde jag vÀll knappast fÄ om jag vÀljer Firewire alternativet?

Prisklassen vare ja, 3000-3500. Vettigt? 🙂

Har spanat in ESI Esp1010 samt Terratec X24. Vad jag har lÀst sÄ funkar vÀll dessa ok?

Ge gÀrna respons pÄ dessa bÀgge ljudkort, eller om du har nÄgot annat att rekomendera!

/ Daniel

Annons
Postat

Som mest anvÀnds jag 3 micar samtidigt. Resten Àr bara instrument....

Trodde faktiskt inte att jag behövde köpa nÄgon micpreamp till dessa enligt vad försÀljaren pÄ jam sa till mig. Men dÀr ser man

Presonus Firepod sĂ„g fin ut fĂ„r kanske omvĂ€rdera min prisklass litegrann 😏

Är det samma prestande med Firewire som PCI?

Postat

Ska du plugga in instrumenten rakt in i kortet behövs ju ocksÄ preamp. Annars mÄste man ju ha linelivÄ pÄ signalen.

Det Àr ingen nÀmnvÀrd prestandaskillnad mellan Firewire och PCI. Kommer definitivt inte mÀrka det pÄ din dator.

Postat

Fireface ligger lite utanför budgeten kĂ€nns de som 🙂

Firepod'en ligger nog nÀrmast till hands, blir att spara ihop lite mer alltsÄ!

Tack för alla svar!

Postat (redigerat)

jag fĂ„r dĂ„liga vibbar av firepoden, satt o jobbade med tvĂ„ st. i somras, varav de bĂ„da överhettades o börja agera konstigt.. 🙂

rme fireface 400/800 Ă€r ju klart bĂ€st!! bara att det inte funkar med pro tools.. 🙁

Redigerat av IDF
Postat
jag fĂ„r dĂ„liga vibbar av firepoden, satt o jobbade med tvĂ„ st. i somras, varav de bĂ„da överhettades o börja agera konstigt.. 😎

Satt de ovanpÄ varandra i rack dÄ? DÄ kan jag tÀnka mig att de kan bli för varma en varm sommardag. Och visst de blir varma annars med, men aldrig sÄ jag mÀrkt nÄgra problem.

Postat
jag fĂ„r dĂ„liga vibbar av firepoden, satt o jobbade med tvĂ„ st. i somras, varav de bĂ„da överhettades o börja agera konstigt..  😕

Satt de ovanpÄ varandra i rack dÄ? DÄ kan jag tÀnka mig att de kan bli för varma en varm sommardag. Och visst de blir varma annars med, men aldrig sÄ jag mÀrkt nÄgra problem.

de satt med 1 HE:s mellanrum för sÀkerhets skull, det stod en skitfet flÀkt o blÄste pÄ dem, alltsÄ inte ngn slags ventilation, utan en som man köper pÄ classe o.

skumt det dĂ€r.. lĂ€r ju vart mĂ„ndagsex, men Ă€ndĂ„.. 😎😆

Àr ett bra kort annars.. kan bygga ut en bit, det Àr bra!!

i nyaste numret av studio följde en fet reklamtidning frĂ„n fitzpatrick (vareva??) som fanns vĂ€ldigt mĂ„nga schyssta RME kort i.. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.