Jump to content
Annons

Tappar takten


Dejavo

Recommended Posts

Hejhej! Jag ska försöka beskriva mitt problem på ett hyggligt sätt här. 😉

Det är så att jag tappar takten när jag spelar in t ex en sologitarr till kompgitarren som jag spelat in innan. Det känns inte alls när jag spelar in och jag tycker att det låter hyggligt men sen när jag lyssnar igenom det hela så hör jag att jag spelar lite innan kompet hela tiden.

Jag har svårt att tro att det beror på min taktkänsla eftersom jag även haft kompisar här som sjungit och spelat gitarr och haft svårt med takten efter ett tag och en av de här polarna är riktigt duktig gitarist och har precis spelat in en demo och det gick ju fint.

Jag förstår om det här låter väldigt konstigt och så men jag hoppas verkligen att det är något hårdvaru/mjukvaru-fel och inte fel på mig haha det vore rätt så pinsamt (och tragiskt) 😄 .

Mikrofon: SAMSON C01U. USB-mick.

Ljudkort: realtek AC 97

Inspelningsprogram: Audacity

Ujuj vad långt det här blev. 🥰

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Tack! 🙂

Redigerat av Dejavo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

trådskaparen verkar beskriva att han tappar tempot, kan bero på latency, eller ngt annat.. sorry var bara tvungen, idag är jag lite rättningspolis!!

bjsa!!!

edit: skrev fel!! 🥰

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

trådskaparen verkar beskriva att han tappar tempot, kan bero på latency, eller ngt annat.. sorry var bara tvungen, idag är jag lite rättningspolis!!

bjsa!!!

edit: skrev fel!! 🥰

Rättar du mig? Varför då?

Link to comment
Dela på andra sajter

trådskaparen verkar beskriva att han tappar tempot, kan bero på latency, eller ngt annat.. sorry var bara tvungen, idag är jag lite rättningspolis!!

bjsa!!!

edit: skrev fel!! 🥰

Rättar du mig? Varför då?

gjorde jag det?? tänkte bara klargöra vad Dejavo skrivit, för jag förstod det knappt själv!!

Link to comment
Dela på andra sajter

trådskaparen verkar beskriva att han tappar tempot, kan bero på latency, eller ngt annat.. sorry var bara tvungen, idag är jag lite rättningspolis!!

bjsa!!!

edit: skrev fel!! 🥰

Rättar du mig? Varför då?

gjorde jag det?? tänkte bara klargöra vad Dejavo skrivit, för jag förstod det knappt själv!!

Ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag förstår knappt själv vad jag skrivit, ledsen för det. Hoppas att det går att få ett hum om problemet ändå.

Det där med att spela efter klick har jag testat, blev inge bättre.

🙂

kolla in din latency till ljudkortet.. har ingen aning om hur man gör det i audacity, antagligen preferences - audio eller likn. låg latency är att föredra vid inspelning då det inte sackar efter!!

högre latency kan vara att föredra vid mix, då det inte spelar ngn större roll!!!!

finns det ngn pdf manual till audacity??

går det på asio drivisar??

tanka hem nya drivisar för ditt kort!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter definitivt som en latency problem. För att testa om det är ett latencyproblem;

Spela in en gitarr och sätt på metronomen. Synka den till metronomen (om det behövs) innan du spelar in nästa och gör sen samma sak med gitarr nummer 2.

Sen borde de 2 gurorna stämmer med varandra.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat lite nu bl a bytt drivrutiner och spelat in en del men det fungerar fortfarande inte. Ibland så låter det t o m som att jag spelar i halvtakterna 🙁.

Jag hittar ingen manual till Audacity på nätet inte heller några latency inställningar (vad jag förstått ialafall).

Jag har ett annat program som heter Cubasis VST 2.0 som jag fick i present för några år sedan, när man startar det programet så står det något om ASIO drivers. Det kanske skulle fungera bättre att spela in där? Just nu fungerar det inte eftersom micken inte reagarar i det programet. Ska försöka lösa det på nåt sätt.

Tack för all hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hände också innan jag tillslut gick och köpte ett seriöst ljudkort. (Hade också ett ac97). Jag blev tokig och tappade nästan hoppet innan jag märkte att det var fördröjningen och inte jag.

Pröva asio4all. det kan hjälpa ditt problem och få ner latencyn. Hämta HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...