Jump to content
Annons

Dessa superkomrimerade verk, mastering vs mix?


1pabloo

Recommended Posts

Om man lyssnar på fatboy slims praise you t.ex. eller någon annan likande låt är den väldigt komprimerad. Nu finns det ju nog ingen som vet svaret exakt, mer undrande allmänt, denna megakomprimerade ljudbild som man hör - är denna "mest" efterarbetad med t.ex. multibandkompressorer? är det så man får den där ljudbilden där i princip alla hihats och shakers har smält ihop till en del - det är ju så många olika ljud? När jag har en massa shakers och dylikt får jag aldrig det till en smet, hur mycket jag än komrimerar de enskilda instrumenten..

eller ska man skicka t.ex. alla hihats å högfrekventa ljud till en bus och komprimera den?

Så klart man i mixen komprimerar de enskilda instrumenten, det gör fatboy åxå, men jag lyckas aldrig få en sån riktig ihopsmetad mix av detta, sen är jag ganska dålig också...

Undrar allmänt ifall folk brukar jobba mest i mixen när de vill ha ett liknande sound jag talar om?

😕

Redigerat av 1pabloo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Räkna med att radio är helt annat. Materialet körs genom ett ett antal spy-processorer förrän det blir FM av det hela, så att säga. En bra mastering-engineer klarar av att göra master som inte spy-processorerna dödar, men inte alltid.

Alltså: lyssna på CD:n för att få en trovärdig bild av vad som egentligen är där.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

OK. Multibandskompressorer och digitala brickwall-limiters och lite psykoakustiska maximizerare. Nämnvärda grejer är väl TC's System XXXX och TC Finalizerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Om man lyssnar på fatboy slims praise you t.ex. eller någon annan likande låt är den väldigt komprimerad. Nu finns det ju nog ingen som vet svaret exakt, mer undrande allmänt, denna megakomprimerade ljudbild som man hör - är denna "mest" efterarbetad med t.ex. multibandkompressorer? är det så man får den där ljudbilden där i princip alla hihats och shakers har smält ihop till en del - det är ju så många olika ljud? När jag har en massa shakers och dylikt får jag aldrig det till en smet, hur mycket jag än komrimerar de enskilda instrumenten..

eller ska man skicka t.ex. alla hihats å högfrekventa ljud till en bus och komprimera den?

Så klart man i mixen komprimerar de enskilda instrumenten, det gör fatboy åxå, men jag lyckas aldrig få en sån riktig ihopsmetad mix av detta, sen är jag ganska dålig också...

Undrar allmänt ifall folk brukar jobba mest i mixen när de vill ha ett liknande sound jag talar om?

😏

Vill du verkligen eftersträva en 'ihopsmetad mix'? 🙂

I vilket fall, så är det nog en sjuhelvetes massa kompression som får allt att smeta ihop, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...