Jump to content
Annons

Knäppande störande ljud!


HinHaley (oregistrerad)

Recommended Posts

HinHaley (oregistrerad)

Hej alla Forumbesökare!

Jag har ett problem som hemsöker mig, och det håller på att driva mig till vansinne. När jag ska spela in audio i Cubase uppstår hela tiden ett knäppande och hackande ljud som gör helt omöjligt att spela tight för det första och för det andra låter det skit (ännu värre) när jag spelar upp det. Samma fenomen uppstår i Reason och även i Winamp, när jag spelar upp ljud. Vad beror detta på? Hur kan jag åtgärda det? I handboken till ljudkortet (M-Audio Delta 1010LT) står det att det kan bero på att grafikkortets accelerator tar upp för mycket resurser och tipsar om att dra ner acceleratorn. Detta har jag gjort utan resultat. Det står även att det kan bero på Buffer Size, och även detta har jag kontrollerat (typ en miljon gånger). Kan helt enkelt vara så att min dator inte pallar med? Jag har en Celeron 2,2 Ghz med 512 Ram. Jag vet att det är i underkant, men jag hade inte det här problemet med mitt förra ljudkort i samma dator. Kan någon hjälpa mig? Jag är desperat och kommer snart kasta ut skiten genom fönstret och köpa en 4-spårs bandarporta.

Tack på förhand.

-Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu, jag har i stort sett precis samma problem med mitt Audiophile 2496, jobbigt som fan. Jag har bytt IRQ så att ljudkortet är ensamt på IRQ 5, jag har mekat med latency fram och tillbaka, installerat nya VIA-drivrutiner för chipsettet (vilket rekommenderas ifall du som jag har ett VIA-chipset på moderkortet) men inget verkar hjälpa nämnvärt. Blir fruktansvärt less, tror helt enkelt att det är det buggiga VIA-chipsettet på mitt gamla AMD-moderbord som spökar. VIA är helt värdelöst för att använda till musikdatorer, enligt flera källor. Suck. Man skulle ha kört Macintosh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, jag har i stort sett precis samma problem med mitt Audiophile 2496, jobbigt som fan. Jag har bytt IRQ så att ljudkortet är ensamt på IRQ 5, jag har mekat med latency fram och tillbaka, installerat nya VIA-drivrutiner för chipsettet (vilket rekommenderas ifall du som jag har ett VIA-chipset på moderkortet) men inget verkar hjälpa nämnvärt. Blir fruktansvärt less, tror helt enkelt att det är det buggiga VIA-chipsettet på mitt gamla AMD-moderbord som spökar. VIA är helt värdelöst för att använda till musikdatorer, enligt flera källor. Suck. Man skulle ha kört Macintosh...

Äh, nu såg jag ju att du körde Intel, så du har väl inte VIA-chipset då. Hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...