Jump to content
Annons

kan inte spela upp midi


uberflash

Recommended Posts

Jag lider av följande scenario:

Jag kan spela in genom midi men ej spela upp! Jag tar då hjälp av synthen (genom rca-kontakter) men då ändras ljudet till det ljud jag väljer på synthen, dvs. spelar jag piano för att sedan ha ett stråkljud kommer sekvensen med piano ha just det stråkljudet. Detta kan åtgärdas genom att jag får klicka på kanalen för piano en gång till, då får det tillbaka det ursprungliga piano-ljudet….fast en sådan omväg ska väl inte vara nödvändig?

Jag kan inte heller spela upp vanliga midi-filer heller och i vissa musikprogram finns där ingen kommunikation överhuvudtaget. Jag har ett M- Audio Delta-ljudkort och som uppspelning av midimusik har jag Delta AP Midi vilket jag tycker borde vara rätt.

Sedan en kort reality-check, men det är väl möjligt att spela in genom midi enbart med hjälp av midi-kablar? Att man inte behöver ha ljudkablar så som i mitt fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Tack! Då var inte jag som var körd, men vad är det som är så galet då? Att jag måste ha ljudkablar för att få ljud överhuvudtaget? Som sagt, signaler kommer in men uppspelningen är problematisk.

Vi måste nog ta det från början.

Vill du ha ut ljud från din synth vid uppspelningen? Är det synthens ljud du vill använda eller ljud från nåt VST-instrument i Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Då var inte jag som var körd, men vad är det som är så galet då? Att jag måste ha ljudkablar för att få ljud överhuvudtaget? Som sagt, signaler kommer in men uppspelningen är problematisk.

Vi måste nog ta det från början.

Vill du ha ut ljud från din synth vid uppspelningen? Är det synthens ljud du vill använda eller ljud från nåt VST-instrument i Logic?

Nej, VST-instrument hade ja inte tänkt använda...utan synthens "ljud".

Fast jag vet inte om det har något med Logic att göra eftersom jag inte kan spela upp midi-filer någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tack! Då var inte jag som var körd, men vad är det som är så galet då? Att jag måste ha ljudkablar för att få ljud överhuvudtaget? Som sagt, signaler kommer in men uppspelningen är problematisk.

Vi måste nog ta det från början.

Vill du ha ut ljud från din synth vid uppspelningen? Är det synthens ljud du vill använda eller ljud från nåt VST-instrument i Logic?

Nej, VST-instrument hade ja inte tänkt använda...utan synthens "ljud".

Fast jag vet inte om det har något med Logic att göra eftersom jag inte kan spela upp midi-filer någonstans.

Då måste du kolla följande:

* Audiokablar från synthen måste vara inkopplade nånstans så du hör synthen.

* Midi ut från Logic måste vara kopplat till midi in på synthen.

* Synthen måste ta emot på samma kanal som Logic skickar ut på. Har du en mix/patch eller vad det nu kan heta med midi 1-16 så väljer du kanal i logic o sen väljer du ljud i synthen på samma kanal.

* Logic måste vara ställt så att midi ut verkligen adresseras till midi-ut-porten på ditt ljudkort där midi kabeln är ansluten, o inte adressarat till intern ljudkortssynth eller nåt VST-instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har trixat..men dina råd ledde nog mer till fler funderingar!

·Audiokablar från synthen måste vara inkopplade nånstans så du hör synthen.

Japp, synthen hör jag alltid!

* Midi ut från Logic måste vara kopplat till midi in på synthen.

Det har jag också, men detta behöver man väl inte specifikt välja som alternativ i Logic? Utan man kopplar bara midikablarna på det sättet?

* Synthen måste ta emot på samma kanal som Logic skickar ut på. Har du en mix/patch eller vad det nu kan heta med midi 1-16 så väljer du kanal i logic o sen väljer du ljud i synthen på samma kanal.

Jag vet inte riktigt vad en mix/patch är, men läget är så här; i arrangefönstret så finns det 16 förinställda midikanlaler. Grand Piano har channel one osv. Skulle den kanalen vara markerad och om jag skulle ha synthen inställd på ett annat ljud exempelvis trumpet, hör jag både trumpet o piano. Men om jag väljer samma kanal på i både Logic och synthen, exempelvis piano, gäller det bara för stunden då jag spelar in. Skulle jag, välja ny kanal o nytt ljud, exempelvis trumpet, blir det trumpet-ljud av det som jag tidigare spelade in som piano.

* Logic måste vara ställt så att midi ut verkligen adresseras till midi-ut-porten på ditt ljudkort där midi kabeln är ansluten, o inte adressarat till intern ljudkortssynth eller nåt VST-instrument.

Jag har kollat igenom mina midi options… och hittar inget som kan härleda till att midi ut är adresserat till ljudkortssynth eller VST…ordet VST nämns inte. Jag har logic 4 platinaversionen, kanske för gammal för vst? Förresten hittar jag inte där man kan välja vart man vill addressera sin midi out, däremot är det en del alternativ gällande Midi Time Code och MMC… begrepp som ja inte har en aning om vad det betyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

OK 🙂 då har vi benat ut lite.

Vi hoppar de två första punkterna eftersom du verkar ha koll där.

Upplägget på din synth med 16 kanaler är det som ibland kallas mix, ibland patch, ibland multi, ibland nåt helt annat.

Fråga: uppstår det här med dubbla ljud (trumpet+piano) endast när du spelar in eller spelar på synthen, eller även när du bara spelar upp från LOgic?

Det låter som du helt enkelt har det klassiska problemet med att dina tangentryckningar dels triggar ljudet du står på i synthen, och samtidigt den kanal som adresseras från Logic. Synthen tar emot dina tangenttryck två ggr, dels direkt från klavet, dels via omvägen genom Logic o den kanal du spelar in på.

Leta upp en meny i synthen som kan innehålla Local On/Off. Denna ska stå i off-läge. Då kommer tangenterna inte trigga nåt ljud direkt. Menyn kan heta Global t ex.

Vad har du för synth?

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! Tack så mycket! Det där med local on till off gjorde susen!!! Nu försvann dubbelljuden! Är salig!

Däremot kan jag fortfarande inte spela upp vanliga midi-filer, vilket för mig är en gåta.

Men medan vi ändå håller på: :-)

Är det tänkt att man skall kunna genom synthen lägga på effekter typ resonans, eko, dvs låta synthen bestämma effekterna istället att man i efterhand mixtrar i Logic?

Nu är det som så att jag kan spela in piano med mkt resonans och tycka att det låter skitbra när jag spelar upp det i Logic. Men väljer jag ny kanal, nytt ljud och nya effekter kommer de föregående effekterna med piano att försvinna och istället få samma effekter som jag ställde på det andra ljudet. Det kanske inte är tänkt att det skall fungera så utan man skall fixa med allt i Logic?

Jag har en CS1-x Yamaha och den har dels ”midi-banken”, de 128 standardljuden men också en annan ljudbank med en massa fräsiga synthljud, kan man genom midi få ”spela in” till dom också? Nu är det ungefär samma dilemma som ovanstående att så fort jag byter ljud så ersätts det gamla ljudet med det nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Åh! Tack så mycket! Det där med local on till off gjorde susen!!! Nu försvann dubbelljuden! Är salig!

Däremot kan jag fortfarande inte spela upp vanliga midi-filer, vilket för mig är en gåta.

Men medan vi ändå håller på: :-)

Är det tänkt att man skall kunna genom synthen lägga på effekter typ resonans, eko, dvs låta synthen bestämma effekterna istället att man i efterhand mixtrar i Logic?

Nu är det som så att jag kan spela in piano med mkt resonans och tycka att det låter skitbra när jag spelar upp det i Logic. Men väljer jag ny kanal, nytt ljud och nya effekter kommer de föregående effekterna med piano att försvinna och istället få samma effekter som jag ställde på det andra ljudet. Det kanske inte är tänkt att det skall fungera så utan man skall fixa med allt i Logic?

Jag har en CS1-x Yamaha och den har dels ”midi-banken”, de 128 standardljuden men också en annan ljudbank med en massa fräsiga synthljud, kan man genom midi få ”spela in” till dom också? Nu är det ungefär samma dilemma som ovanstående att så fort jag byter ljud så ersätts det gamla ljudet med det nya.

Är INTE riktigt säker på att jag fattar det sista, men om du har en mix i synthen av 16 ljud som du jobbar med, så är det oftast ETT av ljuden som sätter effekterna till hela mixen. Byter du ut det ljudet så ändras effketerna till alla ljuden i hela mixen.

Nånstans brukar man kunna bestämma vilken av de sexton kanalernas ljud som ska vara den 'effektgivande' kanalen.

Har du t ex ett piano på kanal 1 (i synthen alltså!) och det ljudet är ställt som effektgivare till mixen, och du byter pianot mot en orgel, så kommer effekterna plockas från orgelljudet istället. Kan vara rätt annoying.

Jag brukar göra så att jag i arr-skedet av en låt har en mix där jag har ganska lite effekter, typ rum från piano eller nåt, för att sen spela in ljud för ljud med de egna effekterna istället. Då sätter jag synthen i Program-läge istället o spelar bara in det specifika ljudet åt gången, med sin ordinarie tänkta effekt. Hammond orgel med fel effektbank blir inte så häftigt precis... 🙂

Var det detta du menade?

Skulle förresten tro att midi-filerna du importerar per default är inställda att ljuda genom ljudkortets synth, så kolla om du behöver ställa om till midi-out.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...