Jump to content
Annons

Soundscape sshdr1

Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Såg en annons på vendolin 1000 spänn för ett soundscape sshdr1. Vet inte mycket om det kortet mer än att det är gammalt men att det var jäkligt bra och trevligt mot datorn (och att nutidens motsvarighet verkar hur jäkla intressant som helst , kanske går att uppgradera till ett bra pris). Så vitt jag begriper så finns det bara två ingångar och fyra ut. Kan man expandera det, nån som vet. Tacksam för svar.

Göran

Annons
Postat (redigerat)

Soundscape är inte ett simpelt ljudkort, utan ett 'komplett inspelningssystem'.

Inspelningen sker i maskinen, och lagras på hårddiskarna i maskinen. Det gör att systemet inte kräver så mycket av din dator.

Du som håller stenhårt på Logic för PC och stort midibehov skulle nog bli missnöjd med Soundscape, så jag skulle rekommendera dig att kika närmare på hur Soundscape fungerar. Jag är rädd för att du misstar systemet för ett enkelt PCI-ljudkort med bra ljudkvalitet.

EDIT: Måste bara tillägga att Soundscape är stabilt, snabbjobbat och bra val för audioinspelning.

...och 1000 spänn är ett jättebra pris för en stabil och högkvalitativ digital rullbandare. 🙂

Redigerat av Linus
Postat

Tackar Linus jag vet vad det är och man kan väl säga som så att lämnar jag Logic så blir det nog åt det här hållet. Den moderna versionen kan hantera förmodligen samtliga på marknaden förekommande större programvaror samtidigt som man kör deras egen. Så nog verkar det vara flexibelt och kanske till och med skåpa ut Logic ganska snyggt. Är lite svag för gamla ångmaskinsinspelningsgrunkor så därav frågan sen kan man ju köra det här paketet på en 266 med några meg i minnet och det funkar ändå. Lite kul på nåt sätt och kanske nått för den som inte vill kosta på en modern dator för en 7 - 10 000 spänn.

Göran

Postat
Är lite svag för gamla ångmaskinsinspelningsgrunkor så därav frågan sen kan man ju köra det här paketet på en 266 med några meg i minnet och det funkar ändå.
Javisst! Men då får du lägga VST-pluggarna åt sidan...
Postat

Jäpp i den där gamla burken men i det nya systemet funkar det men fan de kostar en mellan 26 000 till 50 000 spänn för en uppgradering till studioläget. Finns ju andra simplare lösningar som dom har oxå så vitt jag fattar men det ser bra ut (stora paketet menar jag) kollade in en demo på deras hemsida det såg jäkligt smidigt ut men dyrt som sagt. Och bäst av allt PC PC PC 🙂 nä bara skojar lite.

Göran

Heder (oregistrerad)
Postat

Retro! 😛

Jag använde en SSHDR1/Plus på en skivinspelning vi gjorde 1998.

Det stödde 8 samtidiga spår i 20bitar från maximalt 2Gb-diskar vill jag minnas, så jag tror inte det krävs en pc för 7000-10000 spänn för att nå dessa prestanda direkt... ;-)

Men - stabilt var det, programvaran gjorde sitt jobb... Det sämsta med systemet var att om man ville redigera något native i värddatorn så fick man föra över wavfiler separat via ISA-kortet, vilket INTE gick så snabbt...

Mvh

//Thomas Heder

Postat

Hur många ingångar var det på plusversionen minns du det.

Göran

Heder (oregistrerad)
Postat

Jag tror inte det var nån skillnad på antal in - och utgångar... Såvitt jag kommer ihåg så var skillnaden mellan original SSHDR1 som släpptes i början av 90-talet och SSHDR1/Plus att Plusversionen hade uppgraderad DSP samt ett 8-kanals digitalt TDIF-interface för att koppla in bl.a. Soundscapes egna 8in/8ut-expander med 20-bitars-convertrar. (Vi körde med expandern när det begav sig...) Man kunde dessutom köra 12 kanaler från disk med Plus-versionen (förutsatt att hårddisken var snabb nog... :-) ). Originalet kunde bara streama 8 kanaler från disk...

Originalet kunde dessutom bara köra riktigt gamla versioner av hostprogramvaran (1.18 nånting - fanns nog endast för Windows 3.11). I och med Plus-versionen kom 2.x-versioner av värdprogrammet samt stöd för Windows 95 och NT4. Plusversionen kunde uppgraderas till front-enden som användes till Soundscape32 samt senare R.Ed, en bit in på 2000-talet iallafall... :-)

Mvh

//Thomas

Postat

OK tackar för bra info. Fan man blir lite sugen på deras nyare utrustning lite dyrt bara 🙂 men det får nog bli en sån nästa gång man lever bara en gång 🙂.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.