Jump to content
Annons

dell eller eMac?

Recommended Posts

PurpleHaze (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag Àr pÄ vÀg att köpa en ny dator, för Mbox m. pro-tools och skulle vilja ha lite tips.

Har nÄn provat dell's dimension 8400 eller liknande för musikinspelning? 7956:- för en P4 2,8 Ghz, 1024 Mb DDR2 Ram, 80 GB disk lÄter ok, i mina öron, men funkar den?

Funderar ocksÄ pÄ eMac om det finns nÄn som vet om den funkar till pro tools?

tacksam för svar // Johan

Annons
Postat

Ska du köra protools sÄ fÄr du ju mer datorkraft för pengarna om du handlar en PC.

Postat

Att köra ProTools pÄ PC har bÄde för och nackdelar. Plugin utbudet i RTAS format Àr betydligt sÀmre till PC. Detta vÀgs dock upp av RTAS-VST konverteraren som FxPansion gjort. DÄ kan du köra gratisplugins i VST format vilket det finns en uppsjö av till PC. Vad gÀller datorprestanda sÄ gör Dell bra, tysta och prisvÀrda datorer. JÀmför man med Mac sÄ fÄr man vÀl snÀppet mer dator för pengarna om man köper PC, men skillnaden Àr inte alls lika stor som den tidigare varit.

/Majken

Postat
Att köra ProTools pÄ PC har bÄde för och nackdelar. Plugin utbudet i RTAS format Àr betydligt sÀmre till PC. Detta vÀgs dock upp av RTAS-VST konverteraren som FxPansion gjort.

Det var som... Visste jag inte alls faktiskt. Byter Ă„sikt och rekommerderar en mac istĂ€llet! 😼 DĂ„ kan du Ă€ven byta till logic nĂ€r du ledsnat pĂ„ protools 😉

Postat

Vill passa pÄ att höja ett varningens finger för mÀrkesdatorer som Dell. Dels sÄ brukar sÄdana datorer vara utrustade med en del speciella egenheter som kan krÄngla till det nÀr du behöver konfigurera datorn för att fungera optimalt för musikbruk.

Samtidigt sÄ kan det som frÄn början verkar vara en billig affÀr bli dyr i lÀngden, eftersom det Àr svÄrare att byta ut enskilda delar.

Dessutom sÄ Àr det inte ovanligt att det finns bÄde inbyggt ljudkort, vilket oftast innebÀr att du betalar för nÄgot som du inte anvÀnder, eftersom du antagligen vill anvÀnda ett riktigt ljudkort, anpassat för musikinspelning.

Jag hade en gÄng en dell 8100 (tror jag det var) och nÀr jag sedan skulle uppgradera den sÄ visade det sig att det inte var nÄgot standadmoderkort som satt i, sÄ jag fick byta lÄdan... vilket förstÄss resulterade i att jag fick sÀlja hela datorn och sedan bygga en ny, frÄn grunden.

DĂ€rmed inte sagt att det kan vara en bra lösning för dig. 😉

Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Jag kör med en Dell Dimension 4600 med SB Audigy 2.0, datorn Ă€r en 3.0Ghz med 1Gb minne och 250Gb hĂ„rddisk. Det rullar pĂ„ utan direkta musikaliska datorrelaterade problem. Kan ju inte skylla mina felspelningar pĂ„ datorn...Eller ? 😉

PurpleHaze (oregistrerad)
Postat

Tack för alla era tips! Gött mos // johan 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.