Jump to content
Annons

Fortsätta mixningsarbetet i Cubase


daniel_hejhopp

Recommended Posts

Hej!

Jag och några kompisar spelade in några låtar för ett tag sedan. Det gick bra. Ibland var vi lite torra i halsen, men på det stora hela är vi nöjda. Eftersom flera av oss har hemmastudio-utrustning hade vi tänkt att dela på mixningsarbetet. Problemet är att jag har Logic och han har Cubase. Filerna som jag har spelat in är i Aiff, vilket han inte kan öppna. Förra meningen var fullständigt meningslös, jag vet, för jag hade ändå tänkt skriva att jag ville exportera filerna till .wav och då, som vi alla vet, spelar det ju ingen roll vilket program han har. Men jag ska bättra mig. Det skulle underlätta om det finns någon funktion i Logic (jag har Express) som låter en exportera låten fil för fil.

Jag vill alltså: Exportera ljudfilerna spår för spår och att alla filer är i sin rätta position så han kan fortsätta mixningsarbetet utan att först behöva pussla ihop hela låten.

Tack på förhand!

///Daniel

😆😉😆😆😆😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå till Track mixer. Stäng av alla kanaler utom en ( kanal 1 t.ex ). Kolla på master out 1-2 regeln o titta längst ner där. Där finns en knapp som heter Bounce. tryck där. Ställ in alla parametrar bl. annat var bouncen börjar o slutar, vilket filformat osv.

du kan bounca offline ( går fortare )

när du är färdig med den så stänger du av kanal 1 o öppnar kanal 2 OSV.

Hoppas du är hjälpt av detta / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan din kompis öppna aiff i Cubase, lika enkelt som wav!

Känner inte till nåt automatiserat verktyg, som bouncar ut alla spåren till varsin aiff. Du får nog ta ett spår i taget i solo, göra bounce till aiff eller wav, och vidare till nästa spår osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skrev att han har Logic Express, så OMF går inte.

Kom ihåg att börja ALLA spåren från 0. även om det är tystnad i början. Så att det är enkelt att lägga upp dem i Cubase.

Glöm inte att notera Hz samt bits, samt bpm. Allt blir lättare att ställa in då

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan din kompis öppna aiff i Cubase, lika enkelt som wav!

Känner inte till nåt automatiserat verktyg, som bouncar ut alla spåren till varsin aiff. Du får nog ta ett spår i taget i solo, göra bounce till aiff eller wav, och vidare till nästa spår osv.

Cubase på mac kan väl läsa aiff filer, men om man kör Cubase på pc funkar det väl inte? Jag har testat själv men inte lyckats. Men har inte lagt ned så mycket tid på att försöka lösa det dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan din kompis öppna aiff i Cubase, lika enkelt som wav!

Känner inte till nåt automatiserat verktyg, som bouncar ut alla spåren till varsin aiff. Du får nog ta ett spår i taget i solo, göra bounce till aiff eller wav, och vidare till nästa spår osv.

Cubase på mac kan väl läsa aiff filer, men om man kör Cubase på pc funkar det väl inte? Jag har testat själv men inte lyckats. Men har inte lagt ned så mycket tid på att försöka lösa det dock.

Har mina Cubase-versioner till PC varit specialare? 🙁😆

Jag har öppnat sessioner med aiff inspelade på Mac.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har mina Cubase-versioner till PC varit specialare? 😳🥰

Jag har öppnat sessioner med aiff inspelade på Mac.

Vi lyckades inte öppna .aiff senast vi försökte i all fall. Det var dock på cubase 2-tiden. Det kanske är fixat nu iom cubase 3?

Redigerat av daniel_hejhopp
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...