Jump to content
Annons

Tips på dataprylar


PerkaBalo

Recommended Posts

Sitter å kör Fruity Loop 4 men min burk räcker inte till!!!!!

Nån som har nåt bra tips på vad jag ska kasta in för grejer,

det är en P4 1,7 Ghz. men det duger inte för när man lägger på några filter så börjar det å knastra å ha sig!

Nån som vet vad jag måste ha för

Processor?

Ljudkort?

Minnen?

Moderkort?

/Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skumt, tror att det falerar i konfigureringen. Du har säkert en massa prylar som ligger och tar kraft i autostarten. Vad har du för maskin (märke)? Vilket OS har du? Vilket ljudkort? Vilken hårddisk(ar)? Hur stora diskar (partitioner)? Hur mycket minne? Vilka drivisar använder du (MME, WDM, ASIO)? Kör du wave, MIDI eller samplingar? Hur är latency ställd? Svara på det här först så ska vi säkert kunna hjälpa till.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Compaq

Win XP

512 ram

70Gig en på 65 och en på 5

osäker på ljudkortet men det funkar inte mot ASIO, återkommer under dagen med den infon då burken står i lokalen.

Kör via midiklaviatur och fördröjningen är stor. Buffern är starndad inställd, runt 50ms, använder ju även samplingarna i FL.

Har inte ställt upp buffern eftersom allt går Jätte segt om jag gör det (parametrar å sånt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, du har en kontorsmaskin. Det hade jag åxå som min första musikmaskin. Nackdelen med Kåmpakterna är att IRQ-fördelningen inte brukar fungera. De har nog PC-världens sämsta moderkort och "BIOS", om man kan kalla den för det. Men så här gjorde jag. Jag inaktiverade allt som jag inte behövde i operativsystemet (Me), dvs USB, skrivarport, COM, integrerat ljudkort etc etc. Grafiken ställde jag på 16-bits (highcolour) och buffringen inaktiverade jag fullständigt. Tanken var att den skulle jobba med RAM (i mitt fall 256). Låste växlingsfilen till 256 - 512 (tycker att du ska prova med att låsa din till 512 - 512). Ta bort allt som ligger och tuggar i autostarten. Tyvärr har du XP som OS, och det är egentligen ett nätverksoperativ (prio ligger där). Jag hade nog föredragit 98SE/Me då du har möjlighet att göra en minimal installation utan nätverk, spel, tillbehör och en massa annat strunt som inte behövs i en musik-PC. Inte att förglömma ett ljudkort, ett sådant måste du ha. Du nämnde inte vilket sequenserprogram du använde, men är det en Steinbergprodukt bör du använda ASIO-drivisar och det måste ljudkortet klara. I annat fall rekommenderar jag WDM-drivisar till övriga sequenserprogram, men med tanke på att din maskin faktiskt är ganska snabb så skulle du faktiskt kunna klara dig med de gamla MME-drivisarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

min lösning blev digitalporta 10skanaler med inbyggd CD/RW

och ett syntrack och sen bara använda datajä*@£#n till slutmixning 

🙁

Finns det någon digiporta och sequencer i ett? 😕

Ha de

HAar du en dator (i stort sett vilken som helst) så kan du synka en enkel midisequencer med portan. Bara att dra en midikabel. Ska du ha riktigt bra synk så kör med smpte, fast det stödjer inte alla portor/sequencers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en dator (i stort sett vilken som helst) så kan du synka en enkel midisequencer med portan. Bara att dra en midikabel. Ska du ha riktigt bra synk så kör med smpte, fast det stödjer inte alla portor/sequencers.

Ett alldeles utmärkt förslag för att få funktionaliteten, men jag är ute efter en kompakt PORTABEL sak. Något som minskar antalet småburkar och sladdar när man är på resande fot.

Om nu en sådan leksak skulle finnas så gissar jag att den megakostar...

Tack iaf 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...