Jump to content
Annons

Ny låt - Behöver lite feedback


Pingpong

Recommended Posts

Annons

Hej Pelle!

Vill först bara säga att jag gillar känslan och din röst (även om Autotune jobbar lite väl hårt på vissa toner). Trumintrot funkar hyfsat och pianots suggestiva melodier i kontrast till gitarrens statiska rymtm känns skönt att lyssna på.

Det jag kan tipsa om är väl följande:

*Låtsnutten låter likadant hela minuten igenom och den innehåller ingen refräng. Därför kan det vara bra att titta på instrumenteringen i det du har gjort så här långt. Ska du inte bygga upp låten lite mer, så det blir en intensifiering. Släpp inte så många instrument tidigt i låten, om du inte har fler instrument/ljud att vilja ha med. T ex Ha pianoslingan som intro med gitarren och vänta med trummor och bas till andra versdelen.

*Texten funkar väl hyfat, men känns lite "oklar". Ett observerande av en tjej, man inte förstår relationen till. Vem är hon? Vad vill sångaren med henne? Berätta gärna en story som funkar för lyssnaren. Det som gör den bra är att den får lyssnaren att vilja veta mer. Men allt kanske faller på plats när du kommer på brygga, refräng, stick och två verser till kanske.

*Låtstuktur och variation. Låten behöver minst en refräng som upprepas åtminstone 3 ggr och gärna ett stick i en tonart som sticker iväg för att senare hitta tillbaka och öser på i sista refrängen. Sångmelodin låter i en hög tonart, så varför inte sänka sticket till en hel tonart lägre än låtens ursprungstonart t ex om låten går i G-dur, så bryt gärna med F-dur i sticket och avsluta på ett C som glider över till ett Dsus4, för att då kunna komma tillbaka till G-tonarten igen. (Nu finns det hur många alternativ som helst och varianter att välja på, men bara för att ta ett exempel).

En brygga på 4 eller 8 takter skulle sitta fint, där du kanske går ner lite i tonhöj på bryggmelodin. Sedan i refrängen kan du trycka på ordentligt så det blir mycket energi i refrängen. Lägg till mer instrument i refrängen t ex elgura, percussion, tamburin, kör. Men bygg inte på för mycket direkt utan spara allt krut till näst sista och sista refrängen.

*Eftersom du verkar vara ganska nöjd med det du åstadkommit hittills i låten, så skulle ett avslut på låten vara det du sjöng precis i början av första versen...

Nedan följer ett exempel på en låtstruktur för din låt enligt mig:

INTRO

VERS 1

VERS 2 (introducera något nytt instrument)

BRYGGA (Ner med dynamiken, avskalat tills i slutet innan ref. börjar)

REF

VERS 3 (Sparsamt, öka instrumenteringen)

REF

STICK

REF

REF (MAXA järnet!!!!)

VERS 1

OUTRO

Allt detta är bara mina idé och tankar som tips till dig. Finns tusentals varianter och sätt att bygga upp låtar. Men om det kan vara en hjälp för dig, så är jag glad.

/Danne the MusicMan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...