Jump to content
Annons

glitchar, poppar, jitter?

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat

Hej jag kör motu HD192 (två stycken) och logic pro 6.

Det här verkar inte ha nåt med HD192orna speciellt att göra eftersom det har hänt med andra ljudkort också.

Men ibland innan en ljudfils eller regions början så kan nån fragment på kanske nån fjärdedels sekund eller mindre spelas upp av filen (typ: "baPP!" och sen börjar filen), bara helt oförberett. Ibland kommer även ett litet klick av nåt slag innan vissa filer börjar. Jag kommer runt detta genom att automatisera ner dem ställen där det händer...

Vad beror detta på? Vad kallas det?

Jag har bara ett usb midiinterface inkopplat, inget via AES.

Skulle det bli bättre med en husklocka?

Finns det nåt sätt att komma runt detta?

Nån annan som har samma problem?

(om detta bör ligga i logicavdelningen kanske någon kan flytta det, som sagt vet jag inte om det är omvandlarna eller logic eller vad...)

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat

bump?

19 visningar och ingen som vet vad det kallas eller hur man blir av med detta? 😳

Postat (redigerat)

Det låter ju som om det ä rnågon bugg i programmet, om det spelar upp något i förväg...

...eller är det som att det hakar upp sig precis när det skulle ha börjat spela - och bara spelar den korta blippen och liksom stannar...? I så fall kan det kanske röra sig om att datorn är för seg eller att hårddisken inte hänger med i svängarna - kanske på grund av fragmentering eller något...?

Redigerat av Claes
Postat

Är långt ifrån säker, men något jag vet är att Logic6 inte är någon rolig version; mycket osx-barnsjukdomar där. Kan tänka mig att det blir etter värre om du har senaste osx installerat också... Har du någon annan sequencer installerad så prova den lite så får du ju reda på om det är logic eller oset som spökar. Jag gissar helt klart på Logic.

Elof (oregistrerad)
Postat
Det låter ju som om det ä rnågon bugg i programmet, om det spelar upp något i förväg...

...eller är det som att det hakar upp sig precis när det skulle ha börjat spela - och bara spelar den korta blippen och liksom stannar...? I så fall kan det kanske röra sig om att datorn är för seg eller att hårddisken inte hänger med i svängarna - kanske på grund av fragmentering eller något...?

Nejnej, den stannar inte. Diskarna klarar av det och datorn är G5. Detta som jag beskriver kan hända även om processorn inte ens är belastad till hälften och diskarna ligger på 10% och puttrar.

Men det händer oftast en bit in i produktionen, när det börjar bli "mycket" i arret.

Jag vet inte om datorn cashar nåt eller om logic har nåt eget minne som man kan rensa som blir fullt eller så?

Det är liksom ingen stor grej, det händer oftast på en eller ett par filer i början av dem, det händer aldrig när en region spelas utan i "hålen" mellan regioner, ofta från övergångar med stora dynamikförändringar (det medför också när många spår skall spelas samtidigt, först ligger en gitarr och sen kanske hela trumpaketet kommer in tillsammans med 5 gitarrspår).

När man sitter med ett bra program och bra hårdvara känns som att man inte ska behöva trilskas med sånt här, eller gör alla det? :S

Elof (oregistrerad)
Postat
Är långt ifrån säker, men något jag vet är att Logic6 inte är någon rolig version; mycket osx-barnsjukdomar där. Kan tänka mig att det blir etter värre om du har senaste osx installerat också... Har du någon annan sequencer installerad så prova den lite så får du ju reda på om det är logic eller oset som spökar. Jag gissar helt klart på Logic.

Du tror det? Jag kör 10.3.9 iaf. Det kan ju helt klart vara Logic. Jag hoppas inte det är omvandlarna eller PCIkortet, fast det skulle vara ganska otroligt att dem skulle kunna göra nåt sånt.

Jag får låna någons logic 7 och testa. Jag tänkte nämligen försöka hålla mig från att uppdatera eftersom det knappt finns nåt jag vill ha i 7an, 8an väntar jag på...

Postat

Du tror det? Jag kör 10.3.9 iaf. Det kan ju helt klart vara Logic. Jag hoppas inte det är omvandlarna eller PCIkortet, fast det skulle vara ganska otroligt att dem skulle kunna göra nåt sånt.

Jag får låna någons logic 7 och testa. Jag tänkte nämligen försöka hålla mig från att uppdatera eftersom det knappt finns nåt jag vill ha i 7an, 8an väntar jag på...

Ja, testa någons 7a. Men har du annars en stabil 6a alltså? _alla_ var ju hela vansinniga för att den hängde sig precis hela tiden. Vet flera som backade till OS9 och 5.x ett tag där innan 7an kom faktiskt.

Elof (oregistrerad)
Postat

Ja, testa någons 7a. Men har du annars en stabil 6a alltså? _alla_ var ju hela vansinniga för att den hängde sig precis hela tiden. Vet flera som backade till OS9 och 5.x ett tag där innan 7an kom faktiskt.

Jasså? Nej, det är tokstabilt och fungerar jättebra annars, har crashat kanske 5 ggr sedan jag köpte det för över 2 år sedan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.