Jump to content
Annons

Halv låt.


Mossman

Recommended Posts

LÅTNAMN: ?

ARTIST/GRUPP: MOssman

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 2,15

KOMPOSITÖR: Mossman

PRODUCENT: Mossman

FORMAT: mp3

STORLEK: 3 MB

STATUS: Skiss

Jag vet inte om jag orkar fortsätta på denna. är trött på den.

Har försökt lyssna nu ett tag och se om den har något. Ibland kan jag känna att den funkar, ibland hatar jag den. Ska jag försöka göra en seriös version av den eller vad säger ni?

All feedback välkommen!

Gärna förslag på upplägg, men jag vill att grunden ska vara akustisk gitarr (med trummor och bas då förstås).

Mossa.mp3

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De första 30 sekunderna (A-del) är värda att tas till vara. Kanske även den efterföljande delen (B-del) fram till 55 sekunder. Sedan haverar låten.

Den skulle böhövt komma tillbaka till A-delen igen istället för att gå till en ny del (stick?) för att hamna i något som kanske är en variant av A-del fast den känns väldigt trött - piano och sång alltså.

Som den låter för mig blir det A-B-C-D och lost.

Ta vara på A och möjligtvis förbättra B lite till så har du i stort sett hela låten. Ja ett nytt stick eller nåt kanske kan behövas.

Föreslår A-A-B-A-C-B...

Framförallt tappa inte bort hela energin. Den fanns där från början.

----

Orkar du inte nu så ta en paus och kom tillbaka till den om några månader. Det är inte helt fel heller.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du har alla byggstenarna där och sköna är de... men inte i rätt ordning enligt mitt tycke

så här kan du sätta ihop den tycker jag...

2.08 -2.15 använd som intro, fast utan trummor

0-0.55 det är ju vers 1 och ref

släng in någon takt...

0-0.55 det är ju vers 2 och ref

0.55- 1.11 använd som break

hitta på någon snygg övergång på ett par takter...

0.32-0.55 ref

ett par takter där du slackar av

1.12 - 1. 35 använd som outro, utan trummor de sista takterna

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt osammanhängande! Och var är basen?

Jag vill ge dig rådet att släppa låten helt. Om du är trött på den och inte känner för den... Skit i den!!! Man kan aldrig pressa fram en låt. Elton John, som har skrivit en och annan hit, har sagt: "Om jag inte kommer vidare med min idé på 15 min så släpper jag den och går vidare".

Jag brukar tänka såhär... Om jag kommer på en låtidé/melodi när jag går på stan, jobbet eller någon annanstans där jag inte har inspelningsmöjligheter. Kommer jag ihåg melodin/idén imorgon så är det förmodligen något bra att bygga på. Om inte... "tough shit!" då var det väl inte nåt speciellt med låten.

Du har säkert en massa andra bra idéer som väntar på att få din uppmärksamhet. Lyssna på dom och lägg upp en ny, fräsch låt som vi andra kan njuta av. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar verkligen som en guldlåt. Sen havererar det som Titanic när du tröttnar på dig själv. Håll det enkelt och håll fast vid ursprungsidéen så blir det hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...