Jump to content
Annons

renovera fender strata


Simeon

Recommended Posts

Har äntligen fått överta min väns gamla strata som tyvärr har låtits förfalla.

Måste försöka rädda den och renovera den på alla sett det går, kommer antagligen lämna in den till ett proffs men ska försöka göra så mycket som möjligt själv först.

Är det någon som har länkar till nån sida med kopplingsscheman eller allmänna tips vad det gäller renovering av fender stratocaster?

Måste finnas tusen sådana sidor men jag lyckas inte hitta några.

kanske nån av er som vet till exempel bästa sättet att rengöra en hals av rosewood, förutom att den behöver miljontals liter olja.....

alla tips är välkommna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kopplingsschema? Gitarrelektronik är inte så avancerat. Du ser väl hur allt sitter nu?

Jag vet inte vart i landet du befinner dig, men är du i närhet av Växjö så rekommenderar jag dig att kika in på Helges Håla, en av sveriges bästa gitarrmek och en helylle kille.

Men ja, det du kan göra själv är ju att byta ut elektroniken om du är lödkunnig. Delarna är ju billiga att köpa.

Du kan rengöra greppbrädan med rengöringssprit. Polish till allt utom greppbrädan där citronolja funkar bra. Men om det är hack och skador i gitarren som du vill laga så vänta med att använda polish på den tills efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för snabba svar.

Jo oljan har jag koll på, menade bara att det behövs mer än vad man oftast behöver. Men elektroniken, vad gör man med glappande switchar och volymknappar, kan elektronicspray vara en lösning eller är det en väldigt dålig idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för snabba svar.

Jo oljan har jag koll på, menade bara att det behövs mer än vad man oftast behöver. Men elektroniken, vad gör man med glappande switchar och volymknappar, kan elektronicspray vara en lösning eller är det en väldigt dålig idé?

Nej nej nej! Mindre olja än vanligt. Rosewood innehåller en hel massa oljor naturligt så det räcker med ytterst lite olja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men elektroniken, vad gör man med glappande switchar och volymknappar, kan elektronicspray vara en lösning eller är det en väldigt dålig idé?

Byt ut hela rasket! Det kostar inte många kronor.

Visst, spray funkar tillfälligt, men det är ingen hållbar lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

I hur dåligt skick är gitarren, och hur gammal är den ?

Jag gör rent mina halsar med citronolja ( finns att köpa i närmsta musikaffär )

löser upp skit och oljar in greppbrädan samtidigt

Till dina glappande potar & switch kan det ev. hjälpa med elektronikspray, men troligtvis så kommer det komma tillbaka ganska så snart så jag skulle nog byta ut dom

Är banden slitna kanske dom behöver bytas ut eller slipas

om dom är ok så kan det ändå vara värt att polera dom, där kör jag med finfint stålull och sedan dremel med polertrissa, så blir dom nästan som nya

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...