Jump to content
Annons

ProTools.. för problemlösare?


Pusa

Recommended Posts

Jag har själv använt både pro tools och Cubase,och enligt mina erfarenheter är Pro tools struligt och en jävlamassa tuning,problemlösning och kompromisser,medan Cubase är ett mer "tuta och kör" program...

När man snabbt tyittar över de olika forumen som finns här på studio såbekräftar det mina funderingar.. för... hur många av frågorna på PT-forumet behandlar inte ämnen som rör felmeddelanden, kompabilitetsproblem och liknande?? Det är iaf ALLDELES för få somhandlar om musikskapande... Jämför man med Cubaseforumet, så är det en jäkla skillnad..man vill ju fokusera på att skapa..inte på att trixa med programmet... Jag har lämnat PT för nu.. men saknar vissa behändiga funktioner i Cubase..dock inte många...

Dags för PT att göra ett ingrepp för sina LE-systems fortsatta existens? De flesta kan inta ha en dator dedikerad för endast musikskapande.. och då blir PT värdelöst... Nej.. Cubase är framtiden.. Hoppas att HDsystemen är bättre.. fast där finns ju alltiden dedikerad musikdatr..

Åsikter och reflektioner??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste säga att för mig var det precis tvärt om... Jag har kört Cubase sen Ataritiden till Cubase SX3... I våras gick jag över till Pro Tools LE 7 och det var för mig en lättnad... PT funkade klockrent på min burk utan en massa trixande med inställningar och sånt... Det var mer tuta och kör än vad Cubase var iaf... Nu kör jag både Cubase och PT på samma burk, och nej, det är ingen dedikerad musikdator utan jag spelar spel, surfar, programmerar på den också... Jag har tom. ett moderkort med, (av musikkretsar) det så bespottade, nForce SLI-chipsetet. Men som sagt för mig funkar det klockrent... En AMD X2 4400+, Windows XP Home Edition, 4 GB Ram och ett gäng hårddiskar... Men men, Cubase är bra, men jag måste säga att Pro Tools är stabilare och krånglar mindre... 😱

Men men... Det finns oftast lika många åsikter som det finns folk om sådanna här saker... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen att både PT och cubase är alldeles för meckiga. Många bra funktioner men jag hittar inget bra workflow i dem.

Håller helt med. I mina ögon så är Logic det klart mest lättjobbade programmet oavsett vilken kunskapsnivå man ligger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den här tråden nödvändig?

Nej, den här tråden tillför inget nytt. Flyttar diskussionen eftersom den sannolikt inte kommer innehålla några fakta, utan folks åsikter och personliga värderingar om vilket program som är bäst. Detta beror på smak, och alla har olika smak.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. kanske inte tillför ngt nytt.. men tyckte ändå att iaktagelsen med musikskapande vs problemlösning var relativt talande... Och att prata om "personlig smak och tycke" känns i detta läga irrellevant.. Det är inte det jag säger.. Jag anser bara att kompabilitetsproblemen och dessa satans felmeddelanden som de flesta verkar ha problem med måste lösas...

Nu flyttades tyvärr inlägget så att berörda (digidesigns medarbetarna) kommer väl inte få ta del av det...

Oh well..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...