Jump to content
Annons

WMP och RealPlayer hittar inte mitt USB-ljudkort

Recommended Posts

hewick (oregistrerad)
Postat

Hej hej,

använder ett MAYA44 USB-ljudkort när jag gör musik på min bärbara toshiba. men ibland vill man ju även spela spel, kolla på film etc på datorn. Problemet är dock att varken Windows Media Player, Realplayer eller diverse spel ger något ljud ifrån sig. Det enda som funkar för uppspelning (förutom cubase etc) är WinAmp. Här finns nämligen möjlighet att välja drivrutiner under "preferences", vilket jag inte hittat i de andra programmen.

Inte heller om jag avaktiverar USB-kortet och kör med det inbyggda realtek får jag igång ljudet i något annat än WinAmp.

En konstig sak är att det står "Det finns inga uppspelningsenheter" om jag går in på kontrollpanelen>egenskaper för ljud och ljudenheter>fliken "Ljudenheter". Under fliken "Maskinvara" kan jag dock se alla drivrutiner, både för det inbyggda realtek och MAYA, och det finns enligt "enhetsstatus" inga konflikter, allt fungerar som det ska typ.

Jag skulle vilja använda mina USB-drivers till WMP och RealPlayer,

eller åtminstone kunna använda dessa program genom att byta över till det

inbyggda ljudkortet. Kan någon hjälpa mig?

Annons
Postat

Jag har varit med om liknanade problem. Ljudkortet funkar utmärkt i Cubase, men sen när jag går över till WMP så säger den att det inte finns några uppspelningsmöjligheter. Även fast allt är rätt inställt i kontrollpanelen. Jag har inte testat med winamp så jag vet itne om det funkade där. Men när detta händer så är det bara för mig att dra ur och i firewire kabeln och vips så funkar allt igen. Antagligen dålig firewirekabel, men du kör ju med USB. Kanske är något liknanade? Testa dra ur och i och se om det funkar. Annars vet jag inte vad det kan vara för fel.

hewick (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret!

men ditt tips hjälpte tyvärr inte hos mig...

Nu har jag skaffat WMP 11 och kan tom välja mina usb-drivrutiner under tabs>more options, får ändå inget ljud.

Hur ser det ut för dig i kontrollpanelen>egenskaper för ljud och ljudenheter>ljudenheter? Kan du se ditt firewirekort under uppspelning/inspelning? För mig är dessa fält gråa med texten "det finns inga enheter".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.