Jump to content
Annons

Mic till mac


jowa62

Recommended Posts

Hej,

jag behöver tips om vilken mic som är lämplig till min PowerMac. Jag sysslar nästan enbart med hemmainspelningar och behöver något som är prisvärt och fungerar, typ något paket med usb-koppling. Har en PowerBook G4 med vanligt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

jag behöver tips om vilken mic som är lämplig till min PowerMac. Jag sysslar nästan enbart med hemmainspelningar och behöver något som är prisvärt och fungerar, typ något paket med usb-koppling. Har en PowerBook G4 med vanligt ljudkort.

Det finns faktiskt mikar som har usb-kontakt, så att det så att säga sitter ett ljudkort (en A/D-omvandlare, som omvandlar analoga signaler till digital ljuddata) i miken. Ett exempel är Samson C01U ( http://www.samsontech.com/products/product...=1810&brandID=2 .)

Jag rekommenderar dock inte en sådan lösning, för om du någon gång får för dig att växa lite i din inspelningsutrustning och skaffa ett ljudkort, eller om du kanske vill spela in något med linesignal - såsom en synth, en elgitarr genom preamp eller så - så kommer usb-miken inte att gå att använda i ljudkortet. Då har du en pryl som är betydligt sämre än resten av din utrustning och du kan inte göra så mycket åt det.

Kolla på vendolin efter billiga stormembransmikar, och köp ett billigt externt ljudkort med mikingång med fantommatning*, samt kanske någon line-in och kanske instrumentingång (Hi-Z**.) http://www.m-audio.com har några du kan kolla på, och sen har Edirol några, och EMU, m.fl. Om du säger vilket som fungerar bäst, USB eller FireWire kan folk säkert hjälpa dig med specifika modeller!

*Fantommatning kallas det att strömförsörja en mikrofon genom själva mikrofonkabeln, från mixerbordet/preampen/ljudkortet. Vanligen handlar det om 48 Volt. Kondensatormikrofoner kräver vanligen detta, men en del kan även drivas med batteri.

**HiZ-, högimpedansingångar, är den typ av ingång som man kopplar in elinstrument direkt i, som exempelvis elgitarr och elbas. Detta förstärks i en förförstärkare (preamp) eftersom signalen när den lämnar instrumentet är för svag, lätt förklarat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...