Jump to content
Annons

Linden

Recommended Posts

Hej,

Försöker få igång brorsans gamla Gibson Epiphone som glappa någon stans. En elkille har gått igenom den och lödat om den, men hittade inget fel.

Gitarren har ju några år på nacken och inte blivit spelad på sen jesus delade röda havet.

Har provat med olika telekablar, så det är det inte. Även om man håller på och juxar med telepluggen så är det svårt att få någon kontakt, så jag vet inte säkert om det är i ingången glappet sitter men det är väl mest troligt?

Någon som har nån idé, har ingen kontaktspray men får införskaffa det, om det kan göra underverk. Någon snackade om 556, är det att rekommendera?

Förstår att det inte är lätt att svara på men måste ändå fråga innan jag lämnar in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle också tro att det är telejacket. De brukar ju bli utslitna/uttöjda efter ett tag.

Så frågan är om du inte skulle byta ut det istället. Kostar inte många kronor och är lätt att löda. För det brukar sällan hjälpa med kontaktspray.

5-56 är inte detbästa, men det funkar i nödfall. CRC har ett par stycken andra sprayer som är avsedda för ändamålet, men jag minns inte vad det heter för tillfället. Kolla Clas Olsons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaahh! 😉 Klabba INTE med 5-56 eller något kontaktspray.. Det är till Bilen...

Kolla först "Telejacket" som rainydays skrev... När den är lös, "justera" "tungan" så att det blir lite "tryck" mot (stick-)kontakten på sladden.

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det aktuellt att byta, så har Kell Co sådana telejack som du behöver, tycker jag mig minnas från i morse när jag satt och läste katalogen vid frukostbordet 🤪

www.kjell.com

För övrigt var det Moses som enligt GT delade röda havet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

HAha tack Rickard, ja det var ju faktiskt moses, fast å andra sidan finns det inte några bevis =)

Tack för alla tipsen, jag har fått alla lödningar omlödade och det hjälpte inte, ska prova och justera i jacket som Moberg skrev, sen blir det byte av jack. Skriver hur det gick sen....

Redigerat av Linden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...