Jump to content
Annons

Gitarr->dator=inspelning


Kreator

Recommended Posts

God/Ond Natt

Är lika ny på detta forumet som jag är bevandrad inom inspelningsteknik 🙂

Har sökt i gamla trådar men inte hittat och i vissa fall inte fattat era förkortningar.

Därför skulle jag bli väldigt tacksam om nån tog sig tid att svara (så enkelt ni kan) på några nybörjarfrågor.

Såhär är läget: Jag har spelat i olika band sedan 12-13 år tillbaka. Men nu har jag flyttat och bandet splittrats. Så nu sitter jag här ensam med mina idéer som bubblar och vill bli inspelade.

Jag testade att koppla Gitarr->distpedal (Digitech MetalZone/Death Metal)-> "En-sladd-som-ändrar-storleken-så-den-passar-det-lilla-hålet-i-ljudkortet"->Ljudkort (Soundblaster Live 5.12) men det lät fruktansvärt illa.

Därför undrar jag vad man behöver för att få till ett skapligt ljud in i datorn från guran?

-Vill få ett "Hårt" ljud (tänk er Obituary, Deicide osv) alltså riktigt hård dödsmetall

-Vill helst koppla direkt utan min gitarrförstärkare (Mshl 4x10+top) eftersom jag inte har tillgång till lokal och vill inte bli vräkt.

Många har nämnt V-Amp, men kan det vara nåt för min musikstil eller finns det andra som kanske passar mig?

Måste jag köpa nytt ljudkort och isåfall med gitarrsladdsingång?

Måste man koppla genom nån slags mixer när man bara har en gura?

Vad behövs?

Kommer sälja min stora stärkare (behåller min Mrsl 12") så jag har råd med lite dyrare grejor.

Tacksam för tips och råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gitarr --> PODxt --> integrerat ljudkort Maudio Audiophile 2496

Billigt & bra...

Precis, jag håller med. Det är exakt den kombinationen jag kör med och jag är grymt nöjd.

Eller en Line 6 Toneport UX1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen line out på din förstärkartopp eller? För i så fall, testa att köra rent ljud via toppen från line out på toppen -> sladden du redan hade -> ljudkortet du redan hade. Ifall du får in en vettig ren signal där, så borde du kunna använda mjukvaruförstärkarsimulering. Det finns vissa riktigt fina typ NI GuitarRig, men det finns även gratisvarianter såvitt jag vet - men jag pysslar inte med sånt så jag är inte säker. Någon annan kan säkert hjälpa dig med att tipsa om gratis förstärkarsimulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för svaren, litar på ert ord och införskaffar mig detta.

Låter precis så enkelt som jag ville ha det.

Min stärkare och top har jag redan lovat bort så jag kommer sälja den i slutet av aug. Kommer köpa prylarna ni tipsat om då.

Tack igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr --> PODxt --> integrerat ljudkort Maudio Audiophile 2496

Billigt & bra...

Precis, jag håller med. Det är exakt den kombinationen jag kör med och jag är grymt nöjd.

Eller en Line 6 Toneport UX1?

Ja, den idén tror jag på. Med Toneport behövs inte Soundblaster-kortet.

Införskaffas en POD skulle jag rekommendera ett nytt ljudkort också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...