Jump to content
Annons

Krackel vid inspelning i Fireface 800

Recommended Posts

CABINJAM (oregistrerad)
Postat

Howdi!

Väldigt tacksam för hjälp...

Jag har för en vecka sedan uppgraderat min lilla hemstudio med en Frostdator plus Fireface 800 och är hittills mäkta impad av ljudet på uppspelning via ljudkortet. Plötsligt märker man också exempelvis att det är stor skillnad på vilka mickar man använder och hur (faktiskt) dåliga vissa inbyggda effekter är i Cubase SL3.

Har däremot problem med inspelningen via Cubase - får ingen LOCK eller SYNQ i Settings för ljudkortet och det "kracklar" vid inspelning. Tycker även att man måste dra på ordentligt på Gainpotten för att få volym i hörlurarna.

RME:s grejer har fått väldigt bra recensioner, så det är såklart jag som felar nånstans. Har läst igenom manualen side by side och hittar inte vad jag gör för fel. Ska jag testa att ominstallera allt igen eller vad har ni för tips?

Please help me out...!

Annons
Postat

Testa att höja latency/bufferstorlekar. Kanske hänger inte datorn med riktigt? (Vilket iofs känns konstigt om det är en Frost och du inte har sänkt bufferinställningarna från default)

CABINJAM (oregistrerad)
Postat
Testa att höja latency/bufferstorlekar. Kanske hänger inte datorn med riktigt? (Vilket iofs känns konstigt om det är en Frost och du inte har sänkt bufferinställningarna från default)

Hej Rikard!

Har i ofs ändrat från default till lägre inställning (48), kan det vara så att Cubase har svårt att hantera lägre än 512 buffers? Ska testa - tack för tipset!

Postat

Hej Rikard!

Har i ofs ändrat från default till lägre inställning (48), kan det vara så att Cubase har svårt att hantera lägre än 512 buffers? Ska testa - tack för tipset!

Med den där riggen skall du kunna köra med en bufferstorlek på 64 eller 128 vid inspelning om du inte lägger på alltför mycket effekter.

CABINJAM (oregistrerad)
Postat
Har du senaste drivisarna och firmware?

http://www.rme-audio.com/english/download/drivers.htm

Om det inte hjälper så kolla in rme's forum:

news://news.x-networks.de/rme-audio.forum

Hoppas det löser sig! 😮

Halloj KSK,

jag tror faktiskt det, i alla fall om jag tittar på digicheck som följde med.

Ska testa att ladda hem ändå, man vet aldrig.

Tack för tips om forumet, har faktiskt inte sett det när jag varit ute o letat. 😛

CABINJAM (oregistrerad)
Postat

Hej Rikard!

Med den där riggen skall du kunna köra med en bufferstorlek på 64 eller 128 vid inspelning om du inte lägger på alltför mycket effekter.

Hi Brojd,

Ja det känns som att det är nån ganska enkel sak jag missat bara. Hårdvaran är det definitivt inget fel på - i alla fall när jag kör uppspelning!

Kom på en sak...la in gamla effekter i VST-mappen också från ett Cubasis m.ä (3.0). Kanske kan det vara det som spökar??? Provade att använda dessa i Cubase och det funkade (med krackel) men gamla Cubasis grejer kanske helt enkelt inte ska vara med....hm?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.