Jump to content
Annons

Öh...


Lucifer666

Recommended Posts

Ärligt talat har jag ingen aning om vad man ska klassa det här som, men det kanske ni vet bättre...

Hur som helst gjorde jag den här på någon timme, ja, jättekomplicerat.

Är väl ingen demo direkt, men jag kan ju använda den på spelningar bara för att... fylla ut skiten lite...

Hur som helst: Vad tycker ni om ljudet på rythmgitarren?

Tycker ni att jag ska lägga på trummor?

Jag vet att det är lite otight här och där, men så är det alltid när jag spelar in. 🙂

EGENTEST4S.mp3

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker ljudet på kompguran låter bra.

Om du skall lägga trummor är ju upp till dig.

Men jag tycker inte det känns någon vits med det tyvärr.

Börja från början. Börja att lägga lite trummor som ligger i takt. sen kopierar du dom så att du har något att spela till.

Lägg sedan kompguran till trummorna, om du behöver spela in den massa gånger tills den verkligen sitter tajt så låt det ta sin tid.

Sen lägger du leadgitarren.

Att lägga trummor på det här som det är nu känns lite onödigt.

Om du inte vill börja med trummorna så kan du ju spela in gitarren efter klick. ( Men det finns folk som hellre spelar till trummkomp, själv gillar jag klick )

För att spela till klick kan det krävas en hel del övning då man gärna svävar iväg i känsla när man spelar.

Låt inspelningarna ta sin tid och jäkta inte så kommer det bli bra ska du se.

Lycka till

/ Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ljudet på kompguran låter bra.

Om du skall lägga trummor är ju upp till dig.

Men jag tycker inte det känns någon vits med det tyvärr.

Börja från början. Börja att lägga lite trummor som ligger i takt. sen kopierar du dom så att du har något att spela till.

Lägg sedan kompguran till trummorna, om du behöver spela in den massa gånger tills den verkligen sitter tajt så låt det ta sin tid.

Sen lägger du leadgitarren.

Att lägga trummor på det här som det är nu känns lite onödigt.

Om du inte vill börja med trummorna så kan du ju spela in gitarren efter klick. ( Men det finns folk som hellre spelar till trummkomp, själv gillar jag klick )

För att spela till klick kan det krävas en hel del övning då man gärna svävar iväg i känsla när man spelar.

Låt inspelningarna ta sin tid och jäkta inte så kommer det bli bra ska du se.

Lycka till

/ Doktorn

Jag dör... är det rythmgitarren du tycker är otight?

Bryter snart ihop... hur ska jag lära mig spela tight? ><

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ljudet på kompguran låter bra.

Om du skall lägga trummor är ju upp till dig.

Men jag tycker inte det känns någon vits med det tyvärr.

Börja från början. Börja att lägga lite trummor som ligger i takt. sen kopierar du dom så att du har något att spela till.

Lägg sedan kompguran till trummorna, om du behöver spela in den massa gånger tills den verkligen sitter tajt så låt det ta sin tid.

Sen lägger du leadgitarren.

Att lägga trummor på det här som det är nu känns lite onödigt.

Om du inte vill börja med trummorna så kan du ju spela in gitarren efter klick. ( Men det finns folk som hellre spelar till trummkomp, själv gillar jag klick )

För att spela till klick kan det krävas en hel del övning då man gärna svävar iväg i känsla när man spelar.

Låt inspelningarna ta sin tid och jäkta inte så kommer det bli bra ska du se.

Lycka till

/ Doktorn

Jag dör... är det rythmgitarren du tycker är otight?

Bryter snart ihop... hur ska jag lära mig spela tight? ><

Var inte ledsen för det, det tar sin tid. Träna mer och spela in mer.

Träna att spela med click ( metronom ) så blir det enklare när du skall spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela riktigt tight ligger på ett mycket djupare plan än vad många tror, för endel är det naturlig en del inte, det går att träna dock. Jag har lyssnat på ditt exempel.

och utgfår ifrån den nivån. Det var inte Knivskarp precition solot, stundals lite svängig. Jag ska visa med ett enkelt exempel nedan en pulstest.

Det är en sak att kunna räkna 1,2,3,4 som du säger det är en bra början.

Men hur man slår an slaget på 1:an EXAKT är det svåra.

EX. Klappa händerna till metroneom, klicket ljudar exakt när handen slår i hop.

Låter löjligt kanske, ingen håller på att träna till det kan tyckas. men det går att klappa otight, om man skulle ta det i extrem slowmotion och filma det, skulle man se hur vissa handklapp inte klappas till klicket, handen bara nuddar med en hundradelssekund eller nått, vad vet jag, det är den felmarginalen man vill komma ifrån om man ska spela helt tight. dessto färre felmarginal dessto tightare upplevs musiken, dock om man spelar superduper tight dvs kvantiserad 100% rätt upplevs den datoriserad eller monoton. ingen är felfri och det är tur det.

Det man i folkmun säger, man spelar stressat, ökar, sackar mm

är ju att anslagen inte hamnar där man vill.

____________________________________________________________________

Här är ett liten illustrerad test*hihi*

Om du tänker samma exempel man "handen som klappar", alltså när handen slår i hop är det 1:an, när handen är i sitt längsta läge ifrån varandra (synkop)

[uppbeat] välj av[stånd] ca 20cm bestämmer jag nu för att du ska slippa fundera på de nu också=)

Ungefärligt tempo 120bpm (dubbel tempo mot en sekund) Det är ett tempo som är snabbt. Här är en testet, prova nu att vissla med munnen när handen slår i hop exakt, det var inte så svårt kanske?? Prova nu att vissla mellan slagen alltså på 10cm avstånd samma tempo, vad händer?? jo det ser ut som du (visslar) på handklappen men det gör du inte exakt, en synvilla och träningsak, om du överför detta till gitarrspel så märker du at du kan komma in fel med någon tiondel på slagen inte mycket men det räcker för att örat skall uppfatta detta som otight.

En bra sak att träna puls är att spela till långsamt tempo, INTE snabbt som 120 eller 160, som många tror. det kan man göra sen.

välj snarare 30-40bpm eller unnu långsammare om du klarar detta, det svåra med det är att du måste känna av en inre puls som gör att du märker omedelbart om du fuskar med slagen.. fortsätt med metronom och spela in mycket för att lyssna hur det låter.

😎

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela riktigt tight ligger på ett mycket djupare plan än vad många tror, för endel är det naturlig en del inte, det går att träna dock. Jag har lyssnat på ditt exempel.

och utgfår ifrån den nivån. Det var inte Knivskarp precition solot, stundals lite svängig. Jag ska visa med ett enkelt exempel nedan en pulstest.

Det är en sak att kunna räkna 1,2,3,4 som du säger det är en bra början.

Men hur man slår an slaget på 1:an EXAKT är det svåra.

EX. Klappa händerna till metroneom, klicket ljudar exakt när handen slår i hop.

Låter löjligt kanske, ingen håller på att träna till det kan tyckas. men det går att klappa otight, om man skulle ta det i extrem slowmotion och filma det, skulle man se hur vissa handklapp inte klappas till klicket, handen bara nuddar med en hundradelssekund eller nått, vad vet jag, det är den felmarginalen man vill komma ifrån om man ska spela helt tight. dessto färre felmarginal dessto tightare upplevs musiken, dock om man spelar superduper tight dvs kvantiserad 100% rätt upplevs den datoriserad eller monoton. ingen är felfri och det är tur det.

Det man i folkmun säger, man spelar stressat, ökar, sackar mm

är ju att anslagen inte hamnar där man vill.

____________________________________________________________________

Här är ett liten illustrerad test*hihi*

Om du tänker samma exempel man "handen som klappar", alltså när handen slår i hop är det 1:an, när handen är i sitt längsta läge ifrån varandra (synkop)

[uppbeat] välj av[stånd] ca 20cm bestämmer jag nu för att du ska slippa fundera på de nu också=)

Ungefärligt tempo 120bpm (dubbel tempo mot en sekund) Det är ett tempo som är snabbt. Här är en testet, prova nu att vissla med munnen när handen slår i hop exakt, det var inte så svårt kanske?? Prova nu att vissla mellan slagen alltså på 10cm avstånd samma tempo, vad händer?? jo det ser ut som du (visslar) på handklappen men det gör du inte exakt, en synvilla och träningsak, om du överför detta till gitarrspel så märker du at du kan komma in fel med någon tiondel på slagen inte mycket men det räcker för att örat skall uppfatta detta som otight.

En bra sak att träna puls är att spela till långsamt tempo, INTE snabbt som 120 eller 160, som många tror. det kan man göra sen.

välj snarare 30-40bpm eller unnu långsammare om du klarar detta, det svåra med det är att du måste känna av en inre puls som gör att du märker omedelbart om du fuskar med slagen.. fortsätt med metronom och spela in mycket för att lyssna hur det låter.

😄

Jag fattar inte riktigt vad du "yrar" om! Synvillor å sånt. 😮 Att spela otajt är inte samma sak som att man inte spelar på hundradels sekunden rätt i takten. Man behöver inte slå an exakt, då kan det i stället bli stelt och utan känsla. Jag upplever dock solot som otajt då det inte ligger inom "ramarna" för synkoper och känsla. Flummigt va? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela otajt är inte samma sak som att man inte spelar på hundradels sekunden rätt i takten. Man behöver inte slå an exakt, då kan det i stället bli stelt och utan känsla. Jag upplever dock solot som otajt då det inte ligger inom "ramarna" för synkoper och känsla. Flummigt va? 😉

Angående hundradelen så tog jag det teoretisk, och jag skriver också att det inte låter bra om allt är 100%,

Att spela inom ramarna för synkoper och känsla, då har man kommit en bra bit längre

på stegen upp till "duktig gitarrist" Men man måste veta vad problemet är när man ska öva för att ta sig till nästa nivå 😉

Synvillor *haha* 😄 kanske inte mitt bästa tips för dagen, ingen begrep vad jag menade 😉

Det jag menade var att det ibland kan man tro att man spelar helt på slagen men det gör man alltså inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det att bli svårt att öva in tror du?

Jag mår så förbannat dåligt av det här så det är inte sant.... känns som om mitt liv rasar samman helt totalt...

Antar att det är bra att jag i alla fall VET att jag har problem med det, jag hör det ju själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

att du hör det själv är bra! men alla som börjar har problem med takten... men det bästa är att bara fortsätta, och inte nöja sig när det är halvdant, ge det typ 100 tagningar,om det behövs! om det är något du gillar... 😛

Precis, det här med att spela in och mixa hemma är ju flera års av trial and error.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där känns ju nästan bra *skrattar*

Men alltså... eftersom jag håller på och spelar in hemma så har jag nog rätt mycket vunnet om jag någon gång ska spela in skiva. :rolleyes:

Spelade just med bandet... alla som var där tyckte vi var bra (alla som hörde oss och var i resten av huset).

Det var även en som sa att det lät tight... vilket är konstigt eftersom jag faktiskt spelar i det bandet... Är det så att det inte hörs så väl när någon spelar bas till eller klarar jag helt enkelt av att spela tight när jag spelar med bandet? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var även en som sa att det lät tight... vilket är konstigt eftersom jag faktiskt spelar i det bandet... Är det så att det inte hörs så väl när någon spelar bas till eller klarar jag helt enkelt av att spela tight när jag spelar med bandet? Vad tror ni?

Det brukar vara lättare att spela tight om man har bas och trummor som följer med i rythmen, man har så att säga mer att gå på som gitarrist än om man bara spelar solo hemma utan akordsföljd. 😏

Tror det är en träningsak att spela in hemma, i och att man får göra allt själv.

Därför är det viktigt att göra saker i rätt följd, undantag finns självklart.

En bra början är att lägga trummor först, programmering förslagsvis, sen bas, sen gitarr. dt är det vanligast samt med klick till.

Utav det jag hört med ditt exempel, tror jag att kompet och solot inte passade sådär 100% i hop, det var ingen katastrof, En viktig sak att tänka på när du solar, om du gör ett komp först, försök känna av svänget i kompet samt akorden och gör ett solo därefter inte ett vanligt fel att man gör ett solo man känner till och hoppas att det ska funka till kompet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att öva time är perfekt att göra till klick upp till en viss nivå. När man behärskar att spela rent linjärt tajt blir det dags för att få till en intressant time; att kunna kontrollera om man ska hänga eller ligga före och så vidare. Allt handlar om hur man vill att ens fraser ska låta i förhållande till de andra musikerna.

Mitt tips för att öva upp timen är att man tänker eller sjunger frasen man ska spela så den ligger i precis den timen som man vill ha. Sen försöker man spela den. För dom flesta med någorlunda rytmisk begåvning tror jag det mest faller på bristande motorik. Så har det i alla fall varit för mig.

Någon skrev om att öva i lågan tempon. Jag håller med (bra sätt att tvingas lära sig underdela ordentligt), men en fras i ett lågt tempo har aldrig samma time i ett högt så länge man inte är ute efter att spela så det låter kvantiserat. Testa att spela in en snutt med midi som låter klockrent bra och svängigt i 60bpm och kräma upp tempot till 160 så fattar alla vad jag menar. Det låter inte klokt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...