Jump to content
Annons

Höra sig själv under inspelning


boojakasha

Recommended Posts

Annons

Det knappen startar monitorneringen. Och är just tänkt att du ska använda att höra dig själv. Men i ditt system går det att justera. Personligen drar pdfar jag både det jag spelar in och datorn till lurarna. Och justerar på mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skruvade ner beatet i cubase och höjde volymen i hörlurarna.

jag hör mej själv nu men nu det piper i hörlurarna.

när jag scrollar speciellt

varför?

Kan det vara så att du inte sitter med något speciellt bra ljudkort?

Kommer ihåg för 10 år sedan när jag försökte spela in hemma med ett creative kort.

Edit: Kanske skall tilläga att det var ljudet du hörde när du scrollade jag tänkte på och inte nivåerna på sångljudet.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nån felinställning! Akta öronen, snart hittar du rätt och då sprängs hela hövvet!

Vad jag menar är att man aldrig ska behöva skruva upp särskilt mycket för att höra volymen bra (om man inte är gravt hörselskadad). Att du hör pip i lurarna (brus eller vadsomhelst) beror på att det är någon fel inställning nånstans. Så hade jag det för min mik till mitt ljudkort för ett tag sedan, ett Emu 1616. När jag fick rätt kabel och lärde mig använda rätt drivrutiner (det fanns tre i datorn samtidigt att använda) och styrde ASIO-numren rätt, så funkade det utmärkt! Och därtill på låg volym.

Börja med att kolla att du använda rätt drivrutiner till kortet. Läs i manualen vad de ska heta. Fråga på ditt ljudkorts forum eller support. Prova att byta drivrutiner och se om det blir skillnad. Ha då samma måttliga ljudnivå inställd hela tiden då du testar de olika alternativen.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack för tipsen ska kolla det imorron bitti. jag tror också det har med fel inställningar att göra för när jag inte kör cubase och spelar en musik fil i winamp så hörs det jättelågt är tvungen att höja till max både på högtalarna och volymen i winamp. sen när jag spelar ett beat i cubase t.ex. då sprängs högtalrna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du öppnar upp ljudkortsmixern (finns en liten M-Audio logga längst ner i högra hörnet).

Sen så justerar du medhörningen på kanalen som är längs ut till höger i Monitor Mixer Menyn (detta påverkar inte inspelningsvolymen).

Om det inte funkar välj Monitormixer i den kanalen längst till vänster och i den längst till höger i Patchbay/Router i Menyn så borde det funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...