Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har använt mig av Guitar rig2 ett tag för att spela in basgitarren med. Inget vidare, tycker jag, av flera anledningar. För det första är det nåt stul som gör att jag inte kan använda den som en effekt i realtid (Cubase), bara på de inspelade spåren eller spela direkt i Guitar rig. För det andra tycker jag basförstärkaren brusar nåt förjävligt. För det tredje tar den onödigt mycket CPU för att bara spela in enkla basgångar...

Finns det någon mindre omfattande och processorkrävande podplugg till att spela in "vanlig" bas (i bemärkelsen att jag inte behöver en massa avancerade effekter eller särskilda låd- och micksimulatorer o.s.v.)? Har letat runt lite men utan resultat.

Spelar gitarr i en Line6-pod för elgura... Men det gick inget vidare att köra basen genom den.

Annons
Postat

Jag har bara provat att spela in bas lite sporadiskt, men har fått klart bäst resultat med Amplitube. Finns ett par presets där som funkar väldigt bra till hårdrock i a f. Stadig och distinkt, bra botten och lite lagom klonk på toppen. Går säkert att skruva till en massa andra ljud också.

Postat

Kollat lite på tillverkaren av Amplitube och Ampeg SVX´s hemsida. Verkar vara grymt bra pluggar men det verkar ju ändå vara typ samma grej som Guitar rig. Inte så att jag påstår att Guitar rig skulle vara dåligt eller så, utan snarare att det är FÖR omfattande och kräver hel del från processorn... Har jag rätt?

En hårdvarupod till basen vore förstås det allra skönaste (inget går upp mot att vrida på riktiga reglage och dessutom behöver man inte oroa sig för processor och ramminne) men jag har inte plats. Dessutom känns det lite overkill att köpa en dyr hårdvarupod när basen är en gammal leksak (mer eller mindre) som kostade mig 500 spänn... Dock var den med i studion på Dungens första skiva, hehe. Ska sälja den till nån fanatisk amerikan för 10.000.

Postat (redigerat)
Kollat lite på tillverkaren av Amplitube och Ampeg SVX´s hemsida. Verkar vara grymt bra pluggar men det verkar ju ändå vara typ samma grej som Guitar rig. Inte så att jag påstår att Guitar rig skulle vara dåligt eller så, utan snarare att det är FÖR omfattande och kräver hel del från processorn... Har jag rätt?

En hårdvarupod till basen vore förstås det allra skönaste (inget går upp mot att vrida på riktiga reglage och dessutom behöver man inte oroa sig för processor och ramminne) men jag har inte plats. Dessutom känns det lite overkill att köpa en dyr hårdvarupod när basen är en gammal leksak (mer eller mindre) som kostade mig 500 spänn... Dock var den med i studion på Dungens första skiva, hehe. Ska sälja den till nån fanatisk amerikan för 10.000.

Köp en bass-vamp! Dom är väl nästan gratis vill jag mig minnas.

Eller en samsamp bassdriver DI, kostar lite mer.

Redigerat av DrHans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.